ضرورت استفاده از تجربه صنعت دفاعی در خودروسازی

مسؤول سازمان بسیج صنعتی مطرح کرد ضرورت استفاده از تجربه صنعت دفاعی در خودروسازی مسؤول سازمان بسیج صنعتی کشور گفت: باید از تجربیات و دانش صنعت دفاعی در خودروسازی استفاده کرد و استفاده از تجارب گرانبهای صنعت دفاع به معنای ساخت خودرو توسط نیروی مسلح نیست. علی‌اصغر شهبازی در گفت‌و‌گو با مهر، مسأله صنعت خودرو […]

مسؤول سازمان بسیج صنعتی مطرح کرد

ضرورت استفاده از تجربه صنعت دفاعی در خودروسازی

مسؤول سازمان بسیج صنعتی کشور گفت: باید از تجربیات و دانش صنعت دفاعی در خودروسازی استفاده کرد و استفاده از تجارب گرانبهای صنعت دفاع به معنای ساخت خودرو توسط نیروی مسلح نیست.

علی‌اصغر شهبازی در گفت‌و‌گو با مهر، مسأله صنعت خودرو در کشور و آشفتگی به وجود آمده در این حوزه را به دلیل کمبود دانش و فناوری ندانست و گفت: مشکل صنعت خودرو این است که در سطح کشور هنوز نمی‌دانیم این صنعت به عنوان یک صنعت راهبردی است یا خیر.

وی با اشاره به برخی دیدگاه‌ها درخصوص صنعت خودرو، افزود: برخی معتقدند اگر صنعت خودرو تعطیل و یا در عرصه رقابت جدی با رقبای خارجی قرار گیرد، کارگران بسیاری که در این صنعت مشغول هستند شغل خود را از دست می‌دهند اما برخی دیگر با رد این موضوع، معتقدند می‌توان تمرکز و سرمایه‌گذاری بر صنایعی کرد که کشور مزیت‌های بسیاری در آن دارد و کارگران را هم در این صنایع مشغول کار کرد.

سیاست درست در صنعت خودرو وجود ندارد

مسؤول سازمان بسیج صنعتی کشور با اشاره به افزایش غیرمنطقی قیمت خودرو در ماه‌های اخیر، اظهار داشت: در ماه‌ها و روزهای گذشته شاهد افزایش بی‌قاعده و قانون قیمت خودرو در بازار بودیم از سوی دیگر خودروهای خارجی، اختلاف قیمت بسیاری نسبت به خودروهای داخلی پیدا کرده‌اند که در گذشته چنین تفاوتی وجود نداشت و همه اینها نشان‌دهنده عدم وجود سیاست درست در این حوزه است.

شهبازی تصریح کرد: هنوز یک سیاست و نگاه واحدی درباره صنعت خودرو و اینکه کشور باید به چه سمت و سویی در این صنعت برود وجود ندارد.

وی مشکلات تولید و تأمین قطعه را یکی دیگر از مسائل صنعت خودرو کشور دانست و افزود: صنعت قطعه‌سازی نیز مانند صنعت خودرو دچار آشفتگی شدید شده است. بسیاری از شرکت‌ها و تولیدی‌های قطعات تعطیل و یا به چین منتقل شده و قطعه را در آنجا تولید می‌کنند به همین دلیل هزینه تولید خودرو در کشور بسیار افزایش یافته و کیفیت نیز با توجه به استفاده از قطعات بی‌کیفیت چینی کاهش پیدا کرده است.

رییس سازمان بسیج صنعتی کشور با اشاره به مسائل مطرح شده درباره ورود نیروهای مسلح به حوزه خودرو، گفت: سپاه پاسداران در سال ۷۳ و ۷۲ در زمان آقای هاشمی به مسأله تولید خودرو ورود کرد و ۴۰ دستگاه هم تولید کرد، من در آن پروژه مسؤول برق بودم، اما این طرح عملیاتی نشد و بعد از دولت آقای هاشمی ر‌ها شد. البته به اعتقاد من از تجربیات و دانش صنعت دفاعی باید استفاده کرد و استفاده از تجارب گرانبهای صنعت دفاعی لزوماً به معنای ساخت خودرو توسط نیروی مسلح نیست.

برخی در آشفته بازار خودرو، سود فراوان می‌برند

شهبازی خاطرنشان کرد: همان‌طور که گفتم مشکل صنعت خودرو نبود علم یا وجود گلوگاه نیست، اشکال کار در جای دیگری است و آن نبود سیاست‌های درست و مشخصی در این حوزه است و برخی از این آشفته‌بازار سود فراوانی می‌برند و برای آنها بهتر است که شرایط صنعت خودرو به همین شکل باشد.

وی در پایان تصریح کرد: مسائل صنعت خودرو و قطعه‌سازی باید به صورت علمی و تخصصی بررسی شود تا بتوان راهکارهای درست و اصولی برای حل این مسائل ارائه کرد و در نهایت به راهکاری برای انجام اقداماتی که می‌شود انجام داد رسید.