داخلی‌سازی خودرو فقط در قسمت‌های ساده موفق بوده است

استاد دانشگاه داخلی‌سازی خودرو فقط در قسمت‌های ساده موفق بوده است عضو هیأت‌علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم‌وصنعت گفت: در ۴۰ سال گذشته هرچند موضوع داخلی‌سازی همواره مورد تأکید بوده و پیگیری شده است، اما فقط در قسمت‌های ساده خودرویی توفیق داشته‌ایم. داخلی‌سازی آنچه باقیمانده گرچه با پیچیدگی‌هایی همراه است اما قطعاً توان کشور را […]

استاد دانشگاه

داخلی‌سازی خودرو فقط در قسمت‌های ساده موفق بوده است

عضو هیأت‌علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم‌وصنعت گفت: در ۴۰ سال گذشته هرچند موضوع داخلی‌سازی همواره مورد تأکید بوده و پیگیری شده است، اما فقط در قسمت‌های ساده خودرویی توفیق داشته‌ایم. داخلی‌سازی آنچه باقیمانده گرچه با پیچیدگی‌هایی همراه است اما قطعاً توان کشور را در جنگ اقتصادی بالا می‌برد.

امیر حسن کاکایی در گفت‌وگو با ایرنا افزود: بدون شک در شرایط کنونی، ارتقای داخلی‌سازی بهترین کاری است که باید روی آن تمرکز کرد، زیرا بهترین راهکار برای پیروزی در جنگ اقتصادی دستکم در بخش خودرو است.

وی با اشاره به اهمیت اقتصاد مقاومتی در شرایط فعلی اشاره کرد و گفت: این مهم به معنای افزایش توان تولید داخل در حد امکان است، که البته با پیچیدگی‌هایی همراه است.

عضو هیأت علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم‌وصنعت خاطرنشان کرد: تحریم‌ها سبب شد تا اقدام‌های خوبی را از سوی وزارت صمت، خودروسازان، قطعه‌سازان و واحدهای دانش‌بنیان در زمینه تعمیق داخلی‌سازی شاهد باشیم؛ اقدام‌هایی که به تدریج افزایش تولید و کاهش وابستگی‌‌ها به خارج را به دنبال خواهد داشت.

وی به محدودیت منابع در این راه اشاره کرد و بیان داشت: دستکم، امروز مسؤولان پذیرفته‌اند که باید داخلی‌سازی اتفاق بیفتد، اما تحقق آن نیازمند یک اقدام ملی و هماهنگی همه دست‌اندرکاران است.

پیشتر مازیار بی‌گلو، دبیر انجمن قطعه‌سازان و مجموعه‌های خودرو گفته بود: علاوه بر تیراژ تولید اقتصادی، بهره‌وری و سودآوری نیز در تصمیم‌گیری برای داخلی‌سازی قطعات مهم است. با این وجود در راستای افزایش استقلال صنایع خودروسازی و قطعه‌سازی و کاهش وابستگی به خارج از کشور، حتی اگر روی قطعات زیان‌ده سرمایه‌گذاری کنیم، ایرادی بر آن وارد نیست.

بی‌گلو اظهار داشت: اگر بابت تولید یک قطعه یا تأمین مواد اولیه زیان کنیم، در ادامه با صرفه‌جویی‌های ارزی در تولید خودرو جبران خواهد شد و این موضوع تولید و داخلی‌سازی بسیاری قطعات را مقرون به صرفه خواهد کرد.

ادامه تولید ال۹۰ با موتور داخلی

کاکایی به مطرح شدن ادامه تولید خودروی ال‌۹۰ با یکی از موتورهای داخلی از سوی یکی از مسؤولان ایدرو اشاره کرد و گفت: هر چند پارسال مقرر شده بود مونتاژ موتور این خودرو در شرکت مگا موتور آغاز شود، اما حال که خودروساز فرانسوی بازار ایران را ترک کرده، حدود ۵۰ درصد این خودرو در داخل کشور امکان تولید دارد.

پیشتر بهزاد اعتمادی، معاون سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ایدرو) درخصوص تولید ال‌۹۰ در کشور گفت بود: برای خودروی ال‌۹۰ برنامه داریم تا با موتور دیگری تولید آن ادامه یابد.

کاکایی اظهار داشت: در سال‌های گذشته امکانات خوبی برای تولید این خودرو در کشور تهیه و خودروسازان و قطعه‌سازان نیز به سرمایه‌گذاری در این زمینه پرداختند.

این کارشناس صنعت خودرو خاطرنشان کرد: موتور ال‌۹۰ به موتور تی.‌یو۵ پژو ۲۰۶ بسیار نزدیک است و پتانسیل جابه‌جایی با آن را دارد.

وی گفت: این قابلیت در چند خودروی دیگر هم مهیاست تا به همین ترتیب به تولید آنها بپردازیم، از جمله اینکه قابلیت تولید موتور جدید تی.‌یو۵ پژو نیز وجود دارد.

کاکایی بیان داشت: مشکل اصلی در بخش یی.‌سی.‌یو (کامپیوتر خودرو) در موتور تی.‌یو۵ است، از نظر مکانیکال توان تولید این موتور‌ها وجود دارد، به‌طوری که می‌توان خودروهای ال‌۹۰ را بدون افت در ظاهر و کیفیت تولید و روانه بازار کرد، هرچند در گیربکس آن مشکلات اندکی وجود دارد.

وی تأکید کرد: اگر پیش از این توان تولید تیراژ محدودی از این موتور در کشور وجود داشت، اما اکنون می‌توان آن را در شمارگان بالاتر تولید کرد.

عضو هیأت علمی گروه مهندسی خودرو دانشگاه علم‌وصنعت خاطرنشان کرد: تحریم‌ها فرصتی برای صنعت ماست تا با اشتراک‌گذاری توان تولید برخی خودروها، به افزایش تیراژ پرداخته و صرفه فعالیت‌هایی که پیش از این اقتصادی نبودند را شاهد باشیم.

وی ادامه داد: در این صورت می‌توان از مجموعه‌سازان و خودروسازان انتظار داشت به افزایش کیفیت تولیدات خود پرداخته و توسعه محصولات تولیدی امکان‌پذیر می‌شود.

مرز‌ها را در جبهه اقتصادی علیه دشمن گم کرده‌ایم

کاکایی به سخنان اخیر مدیرکل تعزیرات حکومتی تهران درباره غیرواقعی بودن کمبود قطعه خودروسازان اشاره کرد و گفت: هرچند شاید ظاهر این اتهام‌زنی ساده به نظر برسد، اما نشان می‌دهد در کشور تفاهمی روی علت اصلی مشکلات وجود ندارد و در نتیجه صحبت‌‌ها و حرکت‌های متناقضی را شاهدیم و در واقع یکی از بزرگ‌ترین مشکلات امروز جامعه، از بین رفتن اعتماد به عنوان یک سرمایه اجتماعی است.

وی به‌طور نمونه به مطرح شدن موضوع واردات خودروهای دست‌دوم و کارکرده در هفته‌های گذشته اشاره کرد و ادامه داد: بدون شک واردات این خودرو‌ها هم در شرایط کنونی، خیانتی بزرگ است، زیرا هر چند به مثابه مسکّنی در وضعیت موجود است، اما در ادامه بنیان‌های اقتصادی را از بین می‌برد.

این کارشناس صنعت خودرو یادآور شد: در این موضوع شاهدیم هنوز دولت اجازه‌ای برای واردات صادر نکرده، اما از آن طرف خبر می‌رسد که کشتی‌های حامل خودروهای کارکرده و دست‌دوم به ایران رسیده‌اند.

کاکایی بیان داشت: امروز مسؤولان و متولیان امر، مرز‌ها را در جبهه اقتصادی علیه دشمن گم کرده‌اند و هر کس چیزی می‌گوید که این مسأله به نوعی عمق فاجعه را نشان می‌دهد.

وی اضافه کرد: پارسال هم چنین شرایطی را شاهد بودیم و در حالی که دولت ممنوعیت صادرات خودرو را اعلام کرد، اما در نهایت نزدیک به ۱۳ هزار دستگاه خودروی خارجی وارد گمرکات شد.

این استاد دانشگاه اظهار داشت: این وضعیت نشان می‌دهد عده‌ای که منافع سیاسی، اقتصادی و رسانه‌ای دارند همه توان خود را به‌کار بسته‌اند که ثابت کنند می‌توانند با واردات از بار مشکلات بکاهند.