تهیه لیست سیاه برای مهندسان

از سوی شهرداری و سازمان نظام مهندسی صورت گرفت   هفته گذشته، در پی بازگشت نحوه ارجاع کار نظارت بر ساخت‌وساز به سازمان نظام مهندسی براساس تفاهم‌نامه جدید با شهرداری تهران، جمعی از مهندسان ناظر با تجمع در مقابل معاونت شهرسازی ‌و معماری شهرداری تهران، ضمن انتقاد از عملکرد سازمان نظام مهندسی خواستار اصلاح تفاهم‌نامه […]

از سوی شهرداری و سازمان نظام مهندسی صورت گرفت

 

هفته گذشته، در پی بازگشت نحوه ارجاع کار نظارت بر ساخت‌وساز به سازمان نظام مهندسی براساس تفاهم‌نامه جدید با شهرداری تهران، جمعی از مهندسان ناظر با تجمع در مقابل معاونت شهرسازی ‌و معماری شهرداری تهران، ضمن انتقاد از عملکرد سازمان نظام مهندسی خواستار اصلاح تفاهم‌نامه مذکور و شیوه ارجاع کار به مهندسان ناظر شدند.

به گزارش ‌صما‌، در این تجمع یکی از این معترضان با انتقاد از عملکرد سازمان نظام مهندسی مدعی شد که در سیستم ارجاع کار، کار‌ها به افراد خاصی ارجاع داده می‌شود و از همین رو مهندسان از برخوردهای سلیقه‌ای و گزینشی که بوی رانت دارد، به ستوه آمده‌اند.

اگرچه شنیده‌ها حاکی از آن است که این تجمع با حضور یافتن چند تن از مدیران معاونت شهرسازی در محل و پس از شنیدن سخنان مهندسان ناظر پایان یافت و مدیران معاونت شهرسازی به تجمع‌کنندگان قول دادند که پیگیر مطالبات و خواسته‌های آن‌‌ها از سازمان نظام مهندسی باشند، اما این در حالی است که مسؤولان این سازمان تأکید دارند که این ادعا‌ها پایه منطقی ندارد.

تفاهم‌نامه جدید، توافقی با شهرداری تهران است

در همین راستا دبیر و عضو هیأت رییسه سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران در پاسخ به دلایل این اعتراض مهندسان ناظر به ‌صما‌ گفت: تفاهم‌نامه جدید، توافقی است که با شهرداری تهران انجام شده که یک بخش تصمیم‌گیرنده از این توافق ما بوده‌ایم و یک بخش هم شهرداری بوده است.

سید ‌مهدی زرگر با بیان این‌که این توافق نتیجه برگزاری جلسات متعدد مسؤولان نظام مهندسی تهران با شهرداری بوده و مسایل بسیاری در این جلسات مورد بحث بررسی قرار گرفته است، با اظهار بی‌اطلاعی از جزییات این تفاهم‌نامه تأکید‌ کرد: تفاهم‌نامه جدید با شهرداری تهران، با محوریت رییس سازمان نظام مهندسی انجام و مقرر شده که آقای بیطرف به عنوان سخنگوی سازمان در مورد این موضوعات خبررسانی و گزارش ارایه کند.

قرار گرفتن در لیست سیاه، دلیل اصلی اعتراض ناظران

به دنبال این اظهارات، ‌صما‌ با طرح این پرسش از رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران که دلیل تجمع و اعتراض مهندسان ناظر به عملکرد سازمان نظام مهندسی و تفاهم‌نامه جدید با شهرداری تهران چه بوده است، جویای چند و چون این مسأله شد.

بر این اساس، حبیب‌ا… بیطرف در گفت‌و‌گو با ‌صما‌ با بیان این‌که این معترضان موضوع مورد اعتراض خود را به صورت مکتوب به این سازمان منعکس نکرده‌اند، افزود: اما گزارش‌هایی که برخی از مهندسان در ارتباط با آن‌‌ها به سازمان منعکس کرده‌اند، حاکی از آن است که این افراد جزو کسانی هستند که در دوره ۱۷ روزه اول امسال که ارجاع کار به صورت اختیاری از طریق دفاتر الکترونیک نظارت انجام گرفته بود، کار گرفتند.

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان استان تهران ادامه ‌داد: با توجه به این‌که براساس تصمیم شهرداری و نظام مهندسی، این دسته از مهندسان تا اطلاع ثانوی در لیست سیاه برای گرفتن کارهای مجدد قرار گرفتند، بنابراین دلیل اصلی اعتراضشان همین موضوع است که البته متأسفانه خودشان این موضوع را اعلام نکرده‌اند.

بیطرف ادعای معترضان در خصوص ارجاع کار به افراد خاص و برخوردهای سلیقه‌ای و گزینشی نظام مهندسی تهران را کاملاً بی‌اساس دانست و افزود: قضیه کاملاً برعکس است.

وی با طرح این سؤال که در شرایطی که سازمان براساس سیستم ارجاع کار و به صورت اتوماسیون و بدون دخالت دست با نوبت‌بندی و اولویت‌بندی مهندسان، کار‌ها را ارجاع می‌کند، چگونه برخورد گزینشی انجام می‌دهد، تصریح‌ کرد: اتفاقا این کار در سازمان در یک سیستم توزیع عادلانه صورت می‌گیرد.

بیطرف با بیان این‌که ۵۰ هزار نفر مهندس همه در نوبت برای ارجاع کار هستند و با انتقاد از این اقدام معترضان، گفت: این افراد عادت کرده‌اند به گرفتن کار از طریق روابط و از طریق برخی دفاتر و در ۱۷ روز نخست امسال هم به‌کارهای خوبی رسیدند و اکنون هم می‌خواهند همان روال رابطه‌ای ادامه داشته باشد.

اعتراض سازندگان تعجب‌آور است

رییس سازمان نظام مهندسی ساختمان تهران همچنین در ادامه سخنان خود، اعتراض و تجمع اخیر بیش از ۱۵۰ نفر از سازندگان و بسازوبفروش‌های تهرانی به قوانین و دخالت‌های سازمان نظام مهندسی و طولانی شدن زمان صدور پروانه ساخت را تعجب‌آور دانست و گفت: سیستم ارجاع جدید، زمان معرفی ناظر بسیار کوتاه کرده و ظرف حداکثر چند ساعت پس از تقاضای ناظر و یا حداکثر بعد از ۵ تا ۶ روز ناظر تعیین می‌شود.

 

بیطرف با بیان این‌که این سیستم به تازگی و از روز سه‌شنبه هفته گذشته راه‌اندازی شده، گفت: سازندگان چگونه ادعای طولانی بودن این پروسه را می‌کنند؟ لابد اطلاعات آن‌‌ها مربوط به سال‌های قبل بوده که مقداری زمان‌بر بود، ولی از کوتاه شدن فرایند معرفی ناظر که با اصلاحات اخیر انجام گرفته، اطلاعی ندارند.