ردپای طراحی نامناسب استات ویل در حادثه سکوی۹ پارسجنوبی معاون عملیات و پشتیبانی شرکت نفتوگاز پارس از مشخص شدن علت آتشسوزی سکوی شماره۹ پارسجنوبی، خبر داد و گفت: علت بروز حادثه در این سکو، پارگی یکی از خطوط لوله فرآیندی ناشی از خوردگی درونی قسمتی از زانوی خروجی محفظه ارسال توپک بوده است. به گزارش […]
ردپای طراحی نامناسب استات ویل در حادثه سکوی۹ پارسجنوبی
معاون عملیات و پشتیبانی شرکت نفتوگاز پارس از مشخص شدن علت آتشسوزی سکوی شماره۹ پارسجنوبی، خبر داد و گفت: علت بروز حادثه در این سکو، پارگی یکی از خطوط لوله فرآیندی ناشی از خوردگی درونی قسمتی از زانوی خروجی محفظه ارسال توپک بوده است.
به گزارش مناقصهمزایده، یحیی رشیدی اظهار کرد: شناسایی دلیل حادثه آتشسوزی در سکوی شماره۹ پارسجنوبی پس از اعزام تیمهای کارشناسی و ارزیابی قسمتهای آسیبدیده این سکو صورت گرفته است.
معاون عملیات و پشتیبانی شرکت نفتوگاز پارس در تشریح این حادثه افزود: پس از وقوع حادثه پارگی در یکی از خطوط لوله فرآیندی سکویSPD9 پارسجنوبی که در شرایط نرمال کاری، در مسیر جریان گاز قرار ندارد، آتشسوزی موضعی همراه با صدای انفجاری رخ داد که به اقلام جانبی سکو نظیر کانکس انبار و اتاقک جرثقیل سکو سرایت کرد.
وی، پارگی خط لوله ناشی از خوردگی درونی قسمتی از پیگ لانچر و نشت گاز را دلیل آتشسوزی بخشی از سکوی شماره ۹ پارسجنوبی اعلام کرد و گفت: با مهارت ویژه و عملکرد دقیق بخشهای مرتبط با این حادثه و واکنش سریع سیستمهای کنترلی سکو، سامانههای ایمنی و قطع اضطراری سکو بلافاصله وارد عمل شده و ضمن ایزوله کردن ورودی و خروجی گاز و تخلیه حجم باقیمانده از سیال سکو به مشعلها، از ایجاد یک حادثه در ابعاد وسیع جلوگیری شد.
رشیدی با اشاره به اینکه به هیچ یک از بخشهای اصلی سکو آسیب نرسیده است، گفت: در مورد بازسازی بخشهای صدمه دیده، تیمهای مختلف مدیریت مهندسی ساختمان و مدیریت تولید و عملیات هماکنون در حال ارزیابی این موضوع هستند.
معاون عملیات و پشتیبانی شرکت نفتوگاز پارس، بازسازی سریع بخش آسیبدیده این سکو را از اولویتهای اصلی عملیات تولید خواند و گفت: با توجه به تمرکز تیمهای مختلف بر این برنامه، انتظار داریم سکوی شماره ۹ تا قبل از آغاز فصل سرد سال، در مدار تولید قرار گیرد.
خسارت ناشی از آتشسوزی، جزئی است
وی افزود: به دلیل عملکرد و اقدامات مناسب نفرات شاغل سکو در زمان حادثه و حضور به موقع تیم آتشنشان در موقعیت، حادثه در زمان کوتاه مهار شده و خوشبختانه خسارت ناشی از حریق در این سکو کمتر از براوردهای اولیه پس از آتشسوزی است.
رشیدی با اشاره به اینکه کارکنان مستقر در سکو بلافاصله پس از ایمنسازی وضعیت مطابق دستورالعملهای موجود، ضمن اعلام شرایط اضطراری و درخواست امداد، نسبت به ترک ایمن سکو از طریق قایق نجات اقدام کردند، گفت: با اعلام شرایط اضطراری و تشکیل کمیته بحران، بلافاصله یک شناور تندرو و شش شناور آتش خوار مستقر در منطقه عازم محل سکو شدند و ظرف مدت دو ساعت نسبت به اطفاء حریق و خنکسازی سکو و نیز امدادرسانی و انتقال نفرات مستقر در قایق به موقعیتهای ایمن در سکوهای مجاور اقدام کردند.
معاون عملیات و پشتیبانی شرکت نفتوگاز پارس با بیان اینکه خوشبختانه این اقدامات موجب شد تا آتشسوزی بدون تلفات جانی به پایان برسد، اظهار کرد: البته در این حادثه، چهار نفر از کارکنان جراحتهای بسیار جزیی داشتند که در همان دقایق ورود به عسلویه، پس از درمان سرپایی ترخیص شدند.
وی از تشکیل یک کارگروه تخصصی با هدف ارزیابی دقیق اقدامات پس از حادثه و پیگیری با شرکت بیمهکننده جهت برآورد خسارت خبر داد و اظهار کرد: هماکنون مقدمات عملیات بازسازی و راهاندازی مجدد سکوی یاد شده در جریان است.
آغاز پایش دو سکوی مشابه پارسجنوبی
براساس بررسیهای انجام شده، طراحی نامناسب این قسمت از خط لوله سکو توسط پیمانکار خارجی (استات اویل) به گونهای بوده است که مواد تزریقی بازدارنده خوردگی خط لوله، قادر به پوشش نقطه حادثه دیده نبوده و با ایجاد خوردگی تدریجی توانایی تحمل فشار گاز را نداشته است.
وی با بیان اینکه دو سکوی دیگر پارسجنوبی نیز مشابه همین سکوی آسیب دیده طراحی و ساخته شده، اظهار کرد: کار پایش این سکوها هم آغاز شده و درحال بررسی هستند.
گفتنی است، سکوی شماره۹ یکی از سه سکوی فازهای ۶ تا ۸ پارسجنوبی، بعدازظهر چهارشنبه ۲۲ خردادماه دچار حریق شد و کمتر از دو ساعت پس از حضور تیمهای آتشنشانی، آتشسوزی مهار و عملیات اطفاء پایان یافت.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.