پرونده احداث ۱۰۰ سد روی میز وزارت نیرو

پرونده احداث ۱۰۰ سد روی میز وزارت نیرو معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با بیان این‌که مطالعه برای احداث ۱۰۰ سد در حال انجام است، گفت: در حال‌حاضر ظرفیت مخازن سد‌ها ۵۰ میلیارد مترمکعب است و هرچه سد جدید احداث شود، ظرفیت هم بالا می‌رود. به گزارش ایسنا، قاسم تقی‌زاده خامسی با […]

پرونده احداث ۱۰۰ سد روی میز وزارت نیرو

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با بیان این‌که مطالعه برای احداث ۱۰۰ سد در حال انجام است، گفت: در حال‌حاضر ظرفیت مخازن سد‌ها ۵۰ میلیارد مترمکعب است و هرچه سد جدید احداث شود، ظرفیت هم بالا می‌رود.

به گزارش ایسنا، قاسم تقی‌زاده خامسی با بیان این‌که ۶۱ درصد ایران اقلیمی خشک یا نیمه‌خشک دارد، اظهار کرد: این نوع اقلیم همیشه با خشکسالی‌های طولانی و ترسالی‌های ناگهانی همراه است. سال ۱۳۹۷ خشک‌‌ترین سال ۵۰ سال اخیر و سال‌جاری تر‌ترین سال ۵۰ سال اخیر محسوب می‌شود و این نشان می‌دهد که کشور دچار تغییرات اقلیمی شده است.

وی با تأکید بر این‌که نه سال‌های پر آب ما را هیجان‌زده کند و نه سال‌های کم‌آب باید ناامیدمان کند، اظهار کرد: باید از آب قابل برنامه‌ریزی استفاده کنیم و مصرف‌کنندگان باید در این مورد با یکدیگر توافق کنند. به عبارت دیگر زمانی که ترسالی رخ می‌دهد باید آب را نگه داشت و به آب برنامه‌ریزی اضافه کرد.

تقی‌زاده خامسی با تأکید بر این‌که سیل از موضوع تنش آبی کم نمی‌کند، اظهار کرد: تنش آبی شامل دو محور تأمین و توزیع آب می‌شود. امسال وضعیت تأمین آب بهتر است، اما در زمینه آبرسانی مشکلات همچنان پابرجاست و امیدواریم با اعتباراتی که امسال تخصیص داده شده بخشی از این مشکلات برطرف شود.

وی با بیان این‌که با بیان این‌که هفت درصد آب ایران در بخش شرب مصرف می‌شود، گفت: این در حالی است که حدود ۹۰ درصد آب کشور در کشاورزی مصرف می‌شود و باید در این حوزه صرفه‌جویی صورت گیرد.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا اظهار امیدواری کرد: با هماهنگی وزارت نیرو، وزارت کشور و محیط‌زیست مسأله زیرکشت حل شود.

 وی در ادامه با تأکید بر این‌که منابع آبی کشور محدود است، اظهار کرد: مخازن سفره‌های زیر زمینی آبی کشور ۱۳۰ میلیارد مترمکعب کسری دارد و این میزان کسری با یکسال بارندگی تأمین نمی‌شوند، زیرا ما حدود ۱۰ سال خشکسالی داشتیم.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با اشاره به بارندگی‌های اخیر کشور، ادامه داد: ما به دلیل بارندگی‌‌ها ۷۶ میلیارد مترمکعب ورودی آب داشتیم، اما همه این میزان را نتوانستیم نگه داریم.

تقی‌زاده خامسی تأکید کرد: از همه ذی‌نفعان تقاضا داریم به هشدارهای مدیران آب در استان‌ها توجه کنند و اجازه دهند بر پایه آب برنامه‌ریزی شده برنامه‌ریزی کنیم.

وی در ادامه با اشاره به اقداماتی که در سال‌های بعد از انقلاب اسلامی انجام شده است، گفت: در ابتدای انقلاب، ۱۲ درصد روستا‌ها آب پایدار داشتند که این میزان در حال‌حاضر به ۷۵ درصد رسیده است. در ابتدای انقلاب حدود ۲۷ تصفیه‌خانه آب داشتیم که این تعداد در حال‌حاضر به ۱۴۲ تصفیه‌خانه رسیده است.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا ادامه داد: همچنین تعداد تصفیه‌خانه‌های فاضلاب چهار عدد بود که اخیراً ۲۲۱ امین تصفیه‌خانه به بهره‌برداری رسید. در دولت فعلی حدود شش میلیون نفر در روستا‌ها به آب پایدار دسترسی پیدا کردند.

تقی‌زاده خامسی در ادامه با بیان این‌که ظرفیت مخازن سدهای کشور ۵۰ میلیارد مترمکعب است، اظهار کرد: احداث ۱۰۰ سد در حال مطالعه است و هر میزانی که سد احداث شود ظرفیت هم افزایش خواهد یافت.

وی با تأکید بر این‌که احداث سد نیاز به اعتبار به اعتبار و زمان دارد، گفت: اگر در همین وضعیت باشیم و بتوانیم سیلاب را پیش‌بینی کنیم، می‌توانیم آن را مدیریت کنیم.

معاون وزیر نیرو در امور آب و آبفا با بیان این‌که چرخه برای نخستین‌بار پیک لحظه‌ای ۸۳۰۰ را تجربه کرد، اظهار کرد: این موضوع در ۱۰۰ سال اخیر اتفاق نیفتاده بود. بارندگی‌های اخیر باعث شد برخی سدها، سه مرتبه پر و خالی شوند، اما طوری برنامه‌ریزی شد که حتی به یک نفر هم خسارت جانی وارد نشد.

تقی‌زاده خامسی به این سؤال که آیا برای سد ۱۰۰ مذکور اعتبار خاصی در نظر گرفته شده است، پاسخ داد: اعتبار معمولی که هرساله اختصاص می‌یابد در نظر گرفته شده است.