نیمی از معتادان تزریقی هپاتیت c دارند

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر نیمی از معتادان تزریقی هپاتیت c دارند دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر با اشاره به آخرین وضعیت تولید موادمخدر در جهان در سال ۲۰۱۸ گفت: کشت و تولید موادمخدر تا این سال به رکوردی بی‌سابقه رسیده و تولید غیرقانونی موجب ابتلای ۲۷۵ میلیون نفر در سراسر جهان به اعتیاد شده […]

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر

نیمی از معتادان تزریقی هپاتیت c دارند

دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر با اشاره به آخرین وضعیت تولید موادمخدر در جهان در سال ۲۰۱۸ گفت: کشت و تولید موادمخدر تا این سال به رکوردی بی‌سابقه رسیده و تولید غیرقانونی موجب ابتلای ۲۷۵ میلیون نفر در سراسر جهان به اعتیاد شده است. به گزارش ایسنا، اسکندر مؤمنی در همایش سالروز جهانی مبارزه با موادمخدر که با حضور ظریف، وزیر امورخارجه و فدولوف، نماینده دفتر مقابله با جرم و موادمخدر سازمان ملل متحد برگزار شد، با بیان اینکه مشتقات تریاک عامل ۷۶درصد از مرگ‌ومیرهای ناشی از مصرف موادمخدر است، افزود: معتادان تزریقی در معرض بیشترین آسیب‌های بهداشتی و بالینی هستند. وی با بیان اینکه نیمی از معتادان تزریقی مبتلا به ویروس هپاتیت c هستند نیز اظهار کرد: از هر هشت نفر یک نفر از معتادان به بیماری ایدز مبتلاست. براساس آمار بهداشت جهانی ۴۵۰ هزار نفر در همان سال در اثر مصرف موادمخدر جان خود را از دست داده‌اند. وی با بیان اینکه براساس آیات قرآن هر کس جان انسانی را نجات دهد گویی جان تمام انسان‌ها را نجات داده است، گفت: این دستور آسمانی سرلوحه مبارزات ۴۰ ساله جمهوری‌اسلامی‌ایران فارغ از رنگ و نژاد و ملیت در مبارزه با موادمخدر قرار گرفته است.

مرگ ۴۵۰ هزار نفر در سال ۲۰۱۵ به‌دلیل مصرف موادمخدر

دبیر کل ستاد مبارزه با موادمخدر افزود: براین اساس برای ما سلامت و سرزندگی و نشاط جوانان ایرانی با جوانان سایر کشور‌ها یکسان است. بنابر آماری که توسط سازمان بهداشت جهانی ارائه شده است تقریباً ۴۵۰ هزار نفر در سال ۲۰۱۵ در نتیجه مصرف موادمخدر جان خود را از دست داده‌اند. مؤمنی با بیان اینکه چالش‌های ناشی از موادمخدر از منطقه‌ای به منطقه دیگر متفاوت است، تصریح کرد: به همین دلیل راه‌های مقابله با آنها نیز باید به تناسب حجم و گستردگی مسأله و مقتضیات کشور‌ها تعریف و تنظیم شود لذا نباید نسخه کشورهای مقصد که در آنها قاچاق موادمخدر به صورت خرده‌فروشی خیابانی است بر سایر کشور‌ها تحمیل شود. مؤمنی با اشاره به این‌که جمهوری‌اسلامی‌ایران پس از پیروزی انقلاب اسلامی در مقابله خستگی‌ناپذیر با قاچاقچیان بین‌المللی موادمخدر خسارات غیرقابل جبران جانی و مالی از جمله ۳۸۱۱ شهید و ۱۲ هزار جانباز تقدیم کرده است، اظهار کرد: همچنین حدود ۱۱ هزار تن موادمخدر و روان‌گردان‌‌ها را نیز با محوریت نیروی انتظامی در سه دهه اخیر کشف کرده است. همچنین در سال ۲۰۱۸ موفق شده‌اند با اجرای حدود ۱۶۰۰ عملیات و تقدیم ۱۸ شهید بیش از ۲۱۰۰ باند محلی، منطقه‌ای و بین‌المللی را منهدم کنند. وی ادامه داد: تعداد ۸۰۰۰ وسایل‌نقلیه، اموال و املاک قاچاقچیان نیز به ارزش مالی ۵۱۳۰ میلیارد ریال را نیز توقیف و بیش از ۸۰۰ تن انواع موادمخدر و روانگردان‌‌ها را از جمله ۴۶ تن هروئین و مرفین را کشف کردند.