اصلیترین مانع ورود هواپیمای جدید به ایران چیست؟ : ایران راضی، هواپیما سازان راضی، چه کسی ناراضی؟ باز شدن بازارها به روی کشوری که در طول کمتر از ۱۰ سال به بیش از ۳۰۰ هواپیمای مسافرتی احتیاج دارد، قطعاً بهترین خبری است که شرکتهای بزرگ هواپیماساز میتوانند در سالهایی که سفارشاتشان به سطحی پایین رسیده […]
اصلیترین مانع ورود هواپیمای جدید به ایران چیست؟
: ایران راضی، هواپیما سازان راضی، چه کسی ناراضی؟
باز شدن بازارها به روی کشوری که در طول کمتر از ۱۰ سال به بیش از ۳۰۰ هواپیمای مسافرتی احتیاج دارد، قطعاً بهترین خبری است که شرکتهای بزرگ هواپیماساز میتوانند در سالهایی که سفارشاتشان به سطحی پایین رسیده بشنوند، خبری که برای عملیاتی شدنش تنها یک مخالف پر و پا قرص دیگر دارد.
به گزارش ایسنا، ایرلاینهای ایرانی پس از سالها محدودیت در منابع مالی و البته حضور در بازارهای جهانی با اجرایی شدن برجام فضایی پیدا کردند که نسبت به خرید هواپیماهای مورد نیاز خود برنامهریزیهایی انجام دهند. این برنامهها به عقد پیش قرارداد خرید ۱۱۸ ایرباس انجامید و حالا به نظر میرسد صحبت از خرید ۱۰۰ فروند بوئینگ نیز جدید نیز در مذاکرات آینده کلید خواهد خورد.
مذاکرات ایرلاینهای ایرانی با دو شرکت هواپیماسازی ایرباس و بوئینگ به نحوه اجرایی شدن قرارداد و انتقال منابع مالی مربوط به آنها نیز پرداخته است. براین اساس ایران پول ایرباسهای خریداری شده را از طریق یورو بازپرداخت خواهد کرد و همچنین بوئینگ نیز اعلام کرده و آماده است تحریمهای دولت آمریکا علیه ایران برای ممنوعیت مبادله دلاری با این کشور را از طریق دیگر ارزهای بینالمللی حل کند.
با توجه به این همگرایی دو طرفه که نشان از آن دارد که هم ایران به عنوان مشتری و هم شرکتهای هواپیماساز به عنوان فروشنده از فضای فعلی راضی هستند، اما همچنان یک مانع بزرگ بر سر راه اجرایی شدن این توافقها قرار دارد.
برخلاف بسیاری از قراردادهای بینالمللی وزارت خزانهداری آمریکا OFAK اعلام کرده فروش هواپیماهای جدید باید با مجوزهای رسمی این نهاد نهایی شود و از اینرو چه ایرباس و چه بوئینگ برای فروش هر فروند هواپیما باید مجوزی در این حوزه دریافت کند.
با وجود گذشت چند هفته از نهایی شدن پیش قرارداد ایران با ایرباس هنوز خزانهداری آمریکا مجوز این امر را صادر نکرده و حتی پیشبینیها مبنی بر دریافت مجوز تا پایان تیرماه نیز از سوی دبیر انجمن شرکتهای هواپیمایی یک گمانهزنی و پیشبینی تلقی میشود.
در شرایطی که دو طرف بازار برای انجام تبادلات نهایی لحظهشماری میکنند و هم ایران به هواپیماهایش احتیاج دارد و هم ایرباس و بوئینگ درگیر دریافت مجوزهای رسمی برای فروش هواپیما و گرفتن منابع مالی آن هستند، باید دید طرف ناراضی ماجرا که چند ماهی در فرایند این قرارداد قانونی تعلل ایجاد کرده تا چه زمانی به این رویه ادامه خواهد داد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.