بهره‌برداری از قطعه یک آزادراه تهران-شمال

معاون وزیر راه تشریح کرد   مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیرساخت‌های کشور با اشاره به دوران پسابرجام و فضای ایجاد شده گفت: در این موقعیت ایجاد شده ما چندین تفاهم‌نامه با شرکت‌های خارجی امضا کردیم که خوشبختانه بعضی از این تفاهم‌نامه‌ها دارند شکل عملیاتی به خود می‌گیرند. یکی از آن‌‌‌‌ها تفاهم با شرکت ایتالیایی […]

معاون وزیر راه تشریح کرد

 

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیرساخت‌های کشور با اشاره به دوران پسابرجام و فضای ایجاد شده گفت: در این موقعیت ایجاد شده ما چندین تفاهم‌نامه با شرکت‌های خارجی امضا کردیم که خوشبختانه بعضی از این تفاهم‌نامه‌ها دارند شکل عملیاتی به خود می‌گیرند. یکی از آن‌‌‌‌ها تفاهم با شرکت ایتالیایی آناس است که درباره کریدور ۱۰ مطالعه می‌کند و به ما پیشنهاد نحوه و نوع سرمایه‌گذاری می‌دهد.

به گزارش ایسنا، علی نورزاد گفت: در دولت تدبیر و امید مجموعه‌ای از کار‌‌‌ها صورت گرفته که دارای ویژگی‌های خاصی هستند و در برنامه‌های معمول شرکت ساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور محسوب نمی‌شوند.

وی با بیان این‌که یکی از کارهای خاصی که به نتیجه رسید، موضوع فاینانس قطار سریع‌السیر قم- مشهد است افزود: ارزش این فایناس ۲٫۲ میلیارد دلار برای ۴۱۰ کیلومتر راه‌آهن است و برای اولین بار است که قطار سریع‌السیر در ایران راه‌اندازی می‌شود.

نورزاد افزود: یک مورد سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به صورت صددرصد برای اولین بار در آزادراه داریم که در حاشیه سفر دکتر روحانی به کرمان به نتیجه رسید و قرارداد مشارکت آزادراه کرمان- بندرعباس امضا شد. این آزاد را به طول ۳۷۰ کیلومتر کشیده می‌شود.

مدیرعامل شرکت زیرساخت و توسعه زیربناهای حمل و نقل کشور با اشاره به این‌که سیمان در ایران کم تولید می‌شود و امکان صادرات هم ندارد، گفت: طبق دستور آقای آخوندی برای اولین بار روسازی بتونی در آزادراه اصفهان- شیراز را عملیاتی می‌کنیم و خوشبختانه دستگاه روسازی وارد شده و کار آزمایشی آن به زودی انجام می‌شود.

وی ادامه داد: یکی دیگر از کارهایی که با مشارکت شرکت راه‌آهن در حال اجرا است، آوردن ریل طویل ۱۰۰ متری است که از این به بعد پروژه‌های خودمان را در این قالب انجام می‌دهیم و با این کار هم پروژه‌ها سریعتر انجام می‌شوند و هم مشکلاتی که با ریل کوتاه داشتیم دیگر وجود نخواهد داشت.

نورزاد با اشاره به این که یکی از بحث‌های مهم در شرکت ساخت، معماری جاده‌ها است؛ به پایگاه خبری وزارت راه افزود: با توجه به تأکید وزیر راه و شهرسازی مبنی بر این‌که جاده‌های کشور باید معماری درست و قابل قبولی داشته باشد، ما شروع به‌کار کرده‌ایم و در حال انعقاد قراردادی با یک شرکت ایتالیایی هستیم و این فعالیت برای اولین بار در آزادراه تهران- شمال عملی می‌شود. در آزادراه حرم تا حرم قطعه قم-گرمسار نیز در حال انجام دادن مجموعه‌ای فعالیت با دانشگاه شهید بهشتی هستیم.

وی ادامه داد: این فعالیت‌های گفته شده برای اولین بار در شرکت ساخت و توسعه و وزارت راه و شهرسازی انجام شده است.

نورزاد با بیان این‌که مذکراتی نیز در مباحث برون‌مرزی انجام شده بود که خوشبختانه به تحقق رسید، گفت: این مذاکرات مربوط به کشورهای همسایه ایران و نشان دهنده تأثیری است که ایران بر آن‌‌‌‌ها دارد. از جمله آن‌‌‌ها بحث اجرای پل سرخس- سرخس است که سال‌ها در بلاتکلیفی به سر می‌برد و سرانجام به مرحله عملیاتی رسید و پیمانکار مستقر شد و در نهایت باعث بهبود روابط با ترکمنستان و افزایش ترانزیت کالا می‌شود.

معاون وزیر راه و شهرسازی افزود: پروژه راه‌آهن پل آستارا- آستارا مورد دیگری است که به تازگی بازدیدی از آن‌جا داشتیم و پیمانکار نیز مستقر شده و عملیات آن به صورت جدی در حال انجام است و امیدواریم تا پایان سال به بهره‌برداری برسد.

وی ادامه داد: یکی از مهم‌ترین کارهای ما در دوره پساتحریم موضوع صدور خدمات فنی و مهندسی است که بعد از سفر ریاست جمهوری به ترکمنستان دو قرارداد در این زمینه امضا شد که یکی از آن‌‌‌‌ها آزادراه ترکمن‌آباد- عشق‌آباد به طول ۶۰۰ کیلومتر است که توسط پیمانکار ایرانی در حال اجراست و کارفرمایی آن بر عهده شرکت ساخت و توسعه است.

نورزاد افزود: یکی دیگر از فعالیت‌های برون مرزی بزرگراه سرخس- تجن است که با پایان گرفتن پروژه آزادراه ترکمن‌آباد- عشق‌آباد شروع می‌شود.

مدیرعامل شرکت ساخت و توسعه زیرساخت‌های کشور با اشاره به دوران پسا برجام و فضای ایجاد شده آن گفت: در این موقعیت ایجاد شده ما چندین تفاهم‌نامه با شرکت‌های خارجی امضا کردیم که خوشبختانه بعضی از این تفاهم‌نامه‌ها دارند شکل عملیاتی به خود می‌گیرند که یکی از آن‌‌‌ها تفاهم با شرکت ایتالیایی آناس است که درباره کریدور ۱۰ مطالعه می‌کند و به ما پیشنهاد نحوه و نوع سرمایه‌گذاری می‌دهد که این کار شروع شده است.