یقه برنج ایرانی در بهارستان پاره شد

یقه برنج ایرانی در بهارستان پاره شد رامین شاهی –  روز سه‌شنبه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی اتفاق نادری افتاد که در تاریخ مجالس کشورمان کم‌تر سابقه دارد. نماینده مردم آمل با قائم‌مقام وزیر کشاورزی درگیر شد و در برخی رسانه‌ها اعلام کردند که علت این موضوع، سؤال از این مقام مسؤول درباره واردات […]

یقه برنج ایرانی در بهارستان پاره شد

رامین شاهی –  روز سه‌شنبه در صحن علنی مجلس شورای اسلامی اتفاق نادری افتاد که در تاریخ مجالس کشورمان کم‌تر سابقه دارد. نماینده مردم آمل با قائم‌مقام وزیر کشاورزی درگیر شد و در برخی رسانه‌ها اعلام کردند که علت این موضوع، سؤال از این مقام مسؤول درباره واردات برنج بوده است اما قائم مقام پارلمانی وزیر کشاورزی علت این موضوع را موافقت نکردن با خواسته نماینده مورد نظر مبنی بر تغییر کاربری مرکز تحقیقات برنج و دامداری برای ساخت فرودگاه بوده اعلام کرد.

واقعیت آن است که درگیری در مجلس شورای اسلامی از یک نامه آغاز شد که مربوط به برنج‌کاران استان‌های شمالی بود.

اتفاقی که در نشست روز سه‌شنبه مجلس شورای اسلامی رقم خورد، آنهم زمانی که محمدعلی‌پورمختار، نماینده مردم کبودرآهنگ در جایگاه سخنران مجلس قرار داشت و هنوز بیش از یک دقیقه از نطقش نگذشته بود.

علی مطهری که اولین تکیه‌اش را بر صندلی ریاست مجلس زده بود پس از مشاهده درگیری، حاضران در صحن علنی را به آرامش دعوت کرد.

صدای بلند در صحن که تمام نشد هیچ، یقه پاره شده هم بر آن افزوده شد. پس از این اتفاقات چشم‌‌ها به صحن دوخته شد و درحالی که برخی نماینده‌ها دستشان را بر دهان فرد دیگری گذاشته بودند، وی را در خروج از صحن همراهی کردند.

پرس‌وجو‌ها درباره فرد یقه چاک کرده آغاز شد، کمی از پیگیری‌ها نگذشته بود که مشخص شد این فرد خلیل‌آقایی نام دارد و معاون پارلمانی وزارت جهاد کشاورزی است.

یافتن علت درگیری هم زمان زیادی به طول نینجامید؛ یک «نامه» علت درگیری بود؛ نامه‌ای که نمایندگان استان‌های برنج‌کار بر آن امضا‌ زده بودند و در جلسه روز سه‌شنبه، عزت‌ا… یوسفیان‌ملا نماینده مردم آمل به معاون وزیر جهاد کشاورزی می‌دهد تا آن‌طور که در نامه آمده این وزارتخانه جلوی واردات بی‌رویه برنج را بگیرد.

یوسفیان‌ملا از حوادث رخ داده در صحن مجلس ابراز تأسف کرد و گفت «گویا برخی مقامات شأن مجلس را رعایت نمی‌کنند که این جای گلایه بسیار دارد.»

وی اعتراض به آزاد کردن واردات برنج را عامل درگیری در صحن مجلس عنوان کرد و یادآور شد: روز گذشته پس از حضور آقای آقایی در صحن مجلس نامه‌ای را درباره واردات بی‌رویه برنج به معاون پارلمانی وزارت جهاد کشاورزی دادیم و بخشی از اعتراضمان را به صورت شفاهی به اطلاع وی رساندیم.

«هنوز فاصله‌ام با آقای آقایی زیاد نشده بود که دیدم وی در حال فریاد کشیدن است و پس از مدتی یقه خود را پاره کرد و شروع کرد به ناسزا گفتن».

نماینده مردم آمل در مجلس شورای اسلامی به مشکلات عمده کشاورزان در استان‌های شمالی کشور اشاره کرد و افزود: تولیدکنندگان برنج با مشقت فراوان محصول تولید می‌کنند اما وزارت جهاد کشاورزی بدون در نظر گرفتن محصولات آن‌ها برنج وارد می‌کند؛ آن‌گاه که به این موضوع اعتراض هم می‌کنیم به ما ناسزا می‌گویند و برایمان یقه پاره می‌کنند.

در بخش‌هایی از متن نامه نمایندگان در صحن علنی پارلمان خطاب به وزیر محترم جهاد کشاورزی قبل از درگیری به معاون پارلمانی وزیر جهاد کشاورزی داده می‌شود، آمده است:

احتراماً، استحضار دارید که تولید برنج در استان‌های شمالی کشور با وجود مشقات و کمبود‌ها در همه زمینه‌ها اعم از آب، کود، سم و… انجام می‌شود. به نحوی که اگر کشاورز امکانی برایش باشد حاضر به ادامه کشت نیست و به اجبار و ناگزیر به این اقدام مبادرت می‌نماید.

حال این شرایط باید مورد حمایت قرار گیرد اما متأسفانه واردات بی‌رویه برنج اعلام می‌شود و از طرفی حدود دوونیم میلیون تن مصرف سالانه کشور و با حدود نیم میلیون تن کسری، میلیون‌‌ها تن برنج وارد کشور می‌شود. البته سایر محصولات مانند کیوی و دیگر محصولات باقی مشکل جدی خود را دارند.

لذا از جنابعالی به عنوان متولی این امر می‌خواهیم که چاره کنید و با تقویت مبادی ارتباطی با مجلس و کشاورزان اقدام جدی را اجرایی کنید تا ناگزیر به اقدام بعدی نشویم.

در همین رابطه اخباری مبنی بر مشاجره و درگیری لفظی و فیزیکی بین عزت‌ا… یوسفیان‌ملا، نماینده مردم آمل در مجلس و خلیل آقایی، قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور مجلس در صحن علنی مجلس شورای اسلامی منتشر شد که برخی رسانه‌ها به نقل از این نماینده مجلس اعلام کردند «علت این مشاجره و درگیری سؤال این نماینده از مقام مسؤول دولتی مذکور در رابطه با واردات برنج بود و نهایتاً قائم مقام وزیر جهاد کشاورزی خود پیراهنش را پاره کرد».

درگیری و مشاجره مجلس هیچ ارتباطی به واردات برنج نداشت

درصورتی که خلیل آقایی، قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور مجلس اظهار کرد که هیچ صحبتی در زمینه واردات برنج بین وی و نماینده مذکور رد و بدل نشد و این نماینده مجلس به دنبال تأمین خواسته غیرقانونی خود بود که با آن مخالفت شد و نهایتاً منجر عصبانیت، هتاکی و یقه‌گیری از سوی این نماینده مجلس شد.

وی افزود: خواسته این نماینده مجلس که دو روز گذشته آن را با وزیر جهاد کشاورزی نیز درمیان گذاشته بود و مخالفت حجتی را در پی داشت، این بود که بتواند مرکز تحقیقات برنج و مرکز تحقیقات دامداری را در مرز شهرستان‌های آمل و بابل تغییر کاربری دهد و آن را تبدیل به فرودگاه کند. این در حالی است که مقام معظم رهبری در جلسه اخیر خود با نمایندگان دوره دهم مجلس شورای اسلامی تأکید کردند که منافع منطقه‌‌ای و محلی ترجیح داده شود و دقیقاً در این زمینه مثال احداث فرودگاه را ذکر کردند که در مواقع غیرضرور نیازی به احداث فرودگاه نیست.

قائم‌مقام وزیر جهاد کشاورزی در امور مجلس با بیان این‌که این نماینده مجلس از ۶ ماه قبل به دنبال تأمین این خواسته غیرقانونی خود بود، اظهار کرد: دلیل درگیری و مشاجره روز گذشته در صحن علنی مجلس نیز همین بود و هیچ ارتباطی به واردات برنج نداشت.

درخواست تغییر کاربری ۴۰۰ هکتار زمین بهانه‌ دعوای بهارستان

در همین رابطه معاون امور مجلس وزیر جهاد کشاورزی گفت: دعوای من در مجلس با نماینده آمل به علت درخواست غیرقانونی تغییر کاربری ۴۰۰ هکتار زمین شمال برای فرودگاه بود و موضوع واردات برنج یا اعتراض به آن نبوده است.

خلیل‌آقایی، معاون امور مجلس وزیر جهاد کشاورزی گفت: طی حدود ۷ ماه گذشته موضوعی که آقای عزت‌ا… یوسفیان‌ملا، نماینده آمل پیگیری می‌کرد، به هیچ وجه بحث جلوگیری از واردات برنج نبوده، بلکه واقعیت این است که وی طبق اسناد و مدارک، دنبال تغییر کاربری مرکز تحقیقات برنج شمال و گاوداری وزارت جهاد کشاورزی در منطقه گاودشت در حوزه شهرستان بابل که هم‌‌مرز با شهرستان آمل است به مساحت ۴۰۰ هکتار دنبال می‌شده است که با توجه به غیرقانونی بودن این درخواست با آن موافقت نشده است.

وی گفت: همه بحث و گفت‌وگو‌ها بین بنده و آقای یوسفیان‌ملا طی حدود ۷ ماه گذشته از یک طرف و همچنین بحث با معاون تحقیقات وزارت جهاد کشاورزی و نماینده بابل آقای‌نیازآذر و آقای یوسفیان‌ملا نماینده آمل در مورد درخواست غیرقانونی تغییر کاربری آن ۴۰۰ هکتار زمین بوده که جلسه‌ای در آذر ۹۴ نیز در این زمینه برگزار شد و در طی آن بنده و آقای‌زند، معاون تحقیقات وزارت جهاد کشاورزی از منطقه بازدید کردیم و حدود یک ماه پیش جلسه‌ مشترکی با آقای پورمختار، رییس کمیسیون اصل ۹۰ مجلس قبل داشتیم و آقای یوسفیان‌ملا، پیگیری مستمر و دائمی درمورد تغییر کاربری این مرکز تحقیقات داشته است.

معاون امور مجلس وزیر جهاد کشاورزی افزود: با پیگیری آقای یوسفیان‌ملا و تنظیم وقت حقیر روز دوشنبه ۱۷ خرداد ۹۵ ساعت ۱۶:۳۰ الی ۱۷ در دفتر وزیر جهاد کشاورزی با حضور معاون تحقیقات برگزار شد که بعد از شنیدن پاسخ منفی برای درخواست تغییر کاربری زمین‌های گاودشت، او پرخاش کرد و وزیر در پاسخ گفت نامه‌ها و مکاتبات را بده تا بررسی کنیم، با وزیر راه و شهرسازی صحبت می‌کنیم و نتیجه را اطلاع خواهیم داد و صبحت وزیر نرم و ملایم بود، اما وقتی آقای یوسفیان‌ملا پاسخ معاون تحقیقات را مبنی بر نظر منفی شنید پرخاش کرد.

آقایی تأکید کرد: روز سه‌شنبه ۱۸ خرداد ۹۵ وقتی در مجلس با آقای یوسفیان‌ملا روبه‌رو شدم و او سخنان ناروا نسبت به من ایراد کرد من گفتم مصداق سخنان رهبری که در دیدار اخیر روز یکشنبه هفته جاری با نمایندگان مجلس داشتند، در سرفصل ترجیح مصالح ملی به مصالح منطقه‌ای معظم‌له دقیقاً مصداق فرودگاه را مطرح کردند که ممکن است یک فرودگاه برای یک منطقه در اولویت باشد، اما به صورت ملی برای کشور در اولویت نباشد و می‌توان از فرودگاه شهرهای مجاور استفاده کرد. وقتی این مسأله را به آقای یوسفیان‌ملا مطرح کردم این بهانه او برای دعوا با من بود، حال ادعا می‌کند نامه‌ای در تاریخ ۱۸ خرداد ۹۵ درباره واردات برنج نوشته است، در حالی که بحث من با وی به هیچ عنوان به واردات برنج ربط نداشته است.

آقایی گفت: البته این وظیفه نمایندگان و وظیفه باشکوهی است که مسایل منطقه خود را پیگیری کنند، اما اختلاف من با او هیچ ربطی با نامه روز سه‌شنبه و واردات برنج نداشته است، بلکه قدمت این جر و بحث به ۷ ماه قبل برمی‌گردد.

آقایی افزود: در جلسه ملاقات آقای‌یوسفیان با وزیر جهاد کشاورزی افرادی مانند آقای نوری‌قزلجه نماینده سابق بستان‌آباد، بنده و آقای‌زند معاون تحقیقات هم حضور داشتند که همه می‌توانند شهادت بدهند که غیر از موضوع درخواست تغییر کاربری زمین گاودشت برای فرودگاه چیز دیگری مطرح نشده است و او در گذشته حتی یک کلمه با بنده درمورد واردات برنج حرفی نزده است و بروز نداده است.

وی افزود: البته آقای‌یوسفیان دیروز در مجلس یک برگه‌ای به من نشان داد و تهدید کرد که از نمایندگان مجلس امضا جمع کرده و وزیر جهاد کشاورزی را به مجلس می‌کشاند، اما دعوای او در مورد تغییر کاربری زمین بوده است، این موضوع سابقه داشته و مدارک موجود است.

معاون وزیر جهاد کشاورزی در مورد این‌که گفته می‌شود شما خودتان یقه پیراهنتان را پاره کرده‌اید، گفت: مگر من دیوانه‌ام که پیراهنم را پاره کنم، آقای یوسفیان ابتدا آمد پیش من و من به احترام او بلند شدم که وی را ببوسم که اجازه نداد، سپس روی سر من حرف‌های رکیک زد و مرا فحش باران کرد و موقعی که می‌خواست بلند شود، یقه من را کشید و دکمه‌های من پاره شدند و وقتی از من دور شد، من بلند شدم و دیدم که یقه‌ام را پاره کرده است و با دو انگشت به او نشان دادم که هم فحش دادی و هم یقه من را پاره کردی. اما بنده حتی یک کلمه حرف رکیک از دهانم بیرون نیامد، بلکه به او گفتم حرف‌های رکیک زدی، فحش دادی و پیراهن پاره‌کردی حال باج هم می‌خواهی بنده باج نمی‌دهم و آبرویت را می‌برم که بعد از این‌که کلمه باج از دهانم خارج شد، آقای‌کوچکی‌نژاد، نماینده بابل دست بر دهان من گذاشته و دهان مرا گرفت. اما این‌که گفته می‌شود من فحش ناموسی داده‌ام، به هیچ وجه درست نیست، اگر من فحش داده‌ام، دوربین‌های مجلس حتماً ضبط کرده‌اند.

آقایی افزود: بعد از این‌که نمایندگان مرا از صحن مجلس خارج کردند و قدری آرام گرفتم، آقای محبی‌نیا، قاضی‌پور و آقای زمانی با من صحبت کردند و بعد که آقای یوسفیان‌ملا را هم دعوت کردند، یوسفیان به من گفت من یواشکی فحش دادم، چرا آن را برملا کردی و دوستان حاضر هم آن را شنیدند. سپس با هم روبوسی کردیم و با هم به داخل صحن مجلس آمدیم تا نشان دهیم که اختلافی در کار نیست.

وی افزود: درخواست آقای یوسفیان ملا فقط تغییر کاربری ۴۰۰ هکتار زمین مرکز تحقیقات به فرودگاه است که مدارک آن موجود است و در جلسه‌ای با آقای پورمختار هم مطرح شد حال پاسخ من این است که اگر می‌خواهند مرکز تحقیقات را به فرودگاه تبدیل کنند، از دولت مجوز بگیرند آن موقع من که حرفی ندارم، اما فعلاً وزیر جهان کشاورزی با تغییر کاربری ۴۰۰ هکتار زمین مرکز تحقیقات برنج و گاوداری در گاودشت به فروگاه مخالف است.

 

آقایی در پاسخ به این‌که گفته می‌شود یکی از موارد اعتراض آقای یوسفیان‌ملا گماشتن برخی از مدیران پیرمرد در استان است که گفت: رییس جهاد کشاورزی استان مازندران از مدیران با تجربه وزارت جهاد کشاورزی است و حتی اگر برخی از مدیران عملکرد بدی هم داشته باشند، بحث آقای یوسفیان با من درمورد مدیران نبوده است نه در مورد مدیران شهرستان نه مدیران استانی، نه درمورد مرکبات، ‌نه درمورد واردات برنج و فقط و فقط در مورد کاربری مرکز تحقیقات برنج به فرودگاه بوده است که با آن موافقت نکرده‌ایم.