واگذاری سهام دولت در خودروسازی‌‌ها به افراد دارای اهلیت

وزیر صمت مطرح کرد واگذاری سهام دولت در خودروسازی‌‌ها به افراد دارای اهلیت گروه خودرو – وزیر صنعت،‌معدن‌وتجارت، پیش شرط واگذاری سهام دولت در خودروسازی‌‌ها را منوط به واگذاری اموال غیرتولیدی و شرکت‌های تابعه دانست و گفت: واگذاری سهام دولت در خودروسازی‌ها با اخذ تدابیر ویژه انجام می‌شود. رضا رحمانی درخصوص اینکه وزارت صنعت،‌معدن‌وتجارت برای […]

وزیر صمت مطرح کرد

واگذاری سهام دولت در خودروسازی‌‌ها به افراد دارای اهلیت

گروه خودرو – وزیر صنعت،‌معدن‌وتجارت، پیش شرط واگذاری سهام دولت در خودروسازی‌‌ها را منوط به واگذاری اموال غیرتولیدی و شرکت‌های تابعه دانست و گفت: واگذاری سهام دولت در خودروسازی‌ها با اخذ تدابیر ویژه انجام می‌شود.

رضا رحمانی درخصوص اینکه وزارت صنعت،‌معدن‌وتجارت برای جلوگیری از تکرار تجربه تلخ خصوصی‌سازی‌ها، در واگذاری سهام دولت در خودروسازی‌‌ها چه اقداماتی انجام می‌دهد، توضیحاتی را ارائه کرد.

وزیر صنعت،‌معدن‌وتجارت در این خصوص اظهار داشت: سهام دولت در ایران‌خودرو و سایپا واگذار می‌شود و این واگذاری‌ها با برنامه‌ریزی و اخذ تدابیر ویژه انجام می‌گیرد.

رحمانی افزود: برای ارائه سهام دولت در خودروسازی‌‌ها در برهه نخست اموال غیرتولیدی این شرکت‌ها واگذار و در مرحله بعدی شرکت‌های تابعه واگذار خواهد شد.

وزیر صنعت،‌معدن‌وتجارت با بیان اینکه برای واگذاری خودروسازی‌‌ها جوانب احتیاط رعایت می‌شود، خاطرنشان کرد: باید این سهام به افرادی واگذار شود که اهلیت داشته و کاربلد باشند.

واگذاری ایران‌خودرو و سایپا نیازمند آزادسازی برخی کدهای معاملاتی

در این باره محمود گودرزی، معاون بازار بورس تهران گفت: واگذاری ایران‌خودرو و سایپا نیازمند انجام تشریفات قانونی لازم در آزادسازی برخی کدهای معاملاتی و مهم‌تر از آن، تعیین قیمت پایه و شرایط عرضه است.

معاون بازار بورس تهران در مورد زمان‌بندی واگذاری باقیمانده سهام دولت در دو خودروساز بزرگ کشور (ایران‌خودرو و سایپا) گفت: مرجع تصمیم‌گیری در این زمینه دولت است.

وی گفت: موضوع واگذاری ایران‌خودرو و سایپا نیازمند انجام تشریفات قانونی لازم در مورد آزادسازی برخی کدهای معاملاتی و مهم‌تر تعیین قیمت پایه و شرایط عرضه است.

در این باره غلامرضا مصباحی‌مقدم، رئیس کمیته فقهی سازمان بورس با اشاره به واگذاری دو شرکت بزرگ خودروسازی به بخش‌خصوصی اظهار داشت: با توجه به چنین مسأله‌ای، این دو شرکت مجبور خواهند شد تا امکانات و منابع خود را به صورت اقتصادی مدیریت، هزینه‌ها را کاهش و تولیدات خود را بهبود ببخشند.

وی ادامه داد: واگذاری سهام ایران‌خودرو و سایپا به بخش‌خصوصی موجب خروج این دو شرکت از وضعیت دولتی می‌شود؛ خروج آنها از موضع دولتی، در رقابتی عمل کردن آنها در بازار خودرو بسیار تأثیرگذار خواهد بود.

مصباحی مقدم خاطرنشان کرد: با واگذاری ایران‌خودرو و سایپا به بخش‌خصوصی حمایت‌های ویژه‌ای که دولت و مجلس در اینگونه شرایط از این شرکت‌ها داشتند برداشته می‌شود.

وی معتقد است، واگذاری این شرکت‌ها به بخش‌خصوصی موقعیت مناسبی را برای آنها در بازار ایجاد می‌کند تا بتوانند از طریق رقابت و تولید محصولات باکیفیت در بازار ماندگارتر شوند.

وی اعلام کرد که دولت از شمول سهام‌داران دو خودروساز خارج می‌شود و به این ترتیب صنعت خودروسازی کشور در آستانه یک تحول بزرگ قرار می‌گیرد.

همچنین سیدجعفر سبحانی، مشاور مدیرعامل سازمان خصوصی‌سازی، بیان داشت: واگذاری سهام دولت در دو خودروسازی، مطلب جدیدی نیست و این همان مصوبه هیأت واگذاری است که باید طبق آن باقیمانده سهام دولت در ۱۸ شرکت بزرگ از جمله ایران‌خودرو و سایپا از طریق بورس و فرابورس واگذار شود.

به گفته وی، باقیمانده سهام دولت در ایران‌خودرو ۱۴درصد و در سایپا ۱۷٫۳۱ درصد است که این دو شرکت به زودی از طریق بورس اوراق بهادار تهران واگذار می‌شوند.

گفتنی است که رحمانی در مراسم روز ملی اصناف با اشاره به اینکه مصمم به واگذاری خودروساز‌ها به بخش‌خصوصی است، گفت: کارهای واگذاری انجام شده و در نهایت این واگذاری‌ها تا سال ۹۹ انجام می‌شود.