برای خارجی‌‌ها فرش قرمز انداختیم!

  مدیرعامل شرکت ایریکو با بیان این‌که با بهبود نسبی اوضاع بار دیگر این شرکت با تمام توان خود خط‌های تولید را فعال کرده ابراز امیدواری کرد: در چشم‌انداز لغو تحریم‌ها اوضاع صنایع ریلی کشور بهبود پیدا کند. به گزارش ایسنا مقدمی به عبور از دوران سخت محدودیت‌های اقتصادی در ۴ سال گذشته اشاره کرد […]

 

مدیرعامل شرکت ایریکو با بیان این‌که با بهبود نسبی اوضاع بار دیگر این شرکت با تمام توان خود خط‌های تولید را فعال کرده ابراز امیدواری کرد: در چشم‌انداز لغو تحریم‌ها اوضاع صنایع ریلی کشور بهبود پیدا کند.

به گزارش ایسنا مقدمی به عبور از دوران سخت محدودیت‌های اقتصادی در ۴ سال گذشته اشاره کرد و گفت: با توجه به شرایط سختی که از نظر تأمین مالی به وجود آمده بود و البته بازار پیش‌روی شرکت‌های واگن‌ساز را نیز تحت تأثیر خود قرارداده بود، در آن سال‌ها کار بسیار سخت شد. در این ایام عدم ترخیص قطعات از گمرک و نرسیدن منابع مالی بسیار مشکل‌ساز بودند.

وی ادامه داد: در این شرایط شرکت ایریکو مجبور شد در برخی از ماه‌ها با کم‌تر از ۲۰ درصد از توان خود کار کند و بخش زیادی از تمرکز‌ش صرف تعمیر و بازسازی واگن‌های قدیمی‌شود. شرایطی که این روز‌ها از آن عبور کرده‌ایم و نسبت به آینده امید فراوانی داریم.

مدیرعامل شرکت ایریکو با اشاره به فعالیت دوباره خط تولید ریل‌باس‌های شرکت ایریکو از مرداد‌ماه سال جاری اظهار کرد: این ریل‌باس‌‌ها که قرار‌دادشان با شرکت رجا بسته شده در طول چند ماه گذشته پیشرفت قابل توجهی داشته‌اند که دو ریل‌باس در طول ماه‌های گذشته به ناوگان اضافه شده، ریل‌باس هفدهم تا پایان هفته جاری از سوی نمایندگان کارفرما یعنی شرکت رجا و راه‌آهن تحویل گرفته خواهد شد و تا نیمه اسفند‌ماه نیز ریل‌باس بعدی به ناوگان کشور اضافه می‌شود.

مقدمی بیان کرد: در صورتی که منابع مالی لازم برای پیگیری طرح‌ها در اختیار ما قرار گیرد، می‌توان به راه‌آهن اطمینان دهیم که بخش قابل توجهی از نیاز کشور از سوی شرکت ایریکو قابل تأمین خواهد بود.

راهبرد کلان همکاری با شرکت‌های خارجی

مقدمی با اشاره به همکاری نزدیک این شرکت با یک شرکت پیشروی کره‌ای تأکید کرد: قطعاً نمی‌توان در حال حاضر این ادعا را داشت که شرکت‌های صنعتی داخل کشور از نظر تکنولوژی تمام امکانات موجود در جهان را بومی کردند. از این‌رو در پروژه‌های مختلف کشور صحبت از استفاده از تمام شرکت‌های خارجی به عنوان یک راهبرد جدی مطرح بوده که ایریکو نیز در همین چارچوب با یک شرکت کره‌ای از چندی قبل طرح‌های بسیار خوبی را اجرایی کرده است.

وی ادامه داد: نتیجه ابتدایی چنین همکاری سرمایه‌گذاری جدی و تأثیر‌گذار در عرصه سخت‌افزاری و نرم‌افزاری است که نتیجه آن در تولید محصولات باکیفیت بالا نمایان می‌شود که توانسته در طول ماه‌های گذشته رضایت کارفرمایان را تأمین کند.

مدیرعامل شرکت ایریکو با بیان این‌که تفاوت فاحشی میان همکاری سازنده با شرکت‌های خارجی و صرف عقد قرار‌داد با آن‌ها وجود دارد، تصریح کرد: باید اصلی‌‌ترین راهبرد ما در مذاکره و انعقاد قرار‌داد با طرف‌های خارجی پس از جذب سرمایه و اجرایی شدن پروژه‌ها انتقال تکنولوژی و بومی‌سازی آن باشد تا بدین ترتیب پس از چند قرار‌داد این شرکت‌های داخلی باشند که با بومی‌کردن فن‌آوری‌های روز امکان ساخت‌وساز نوین‌‌ترین محصولات را داشته باشند.

ظرفیت بالای شرکت‌های داخلی در تولید واگن‌ قطارهای شهری

مدیرعامل شرکت ایریکو با اشاره به نیاز بسیار بالای کشور به ساخت و تأمین ناوگان جدید تأکید کرد: در کنار قطارهای حومه‌ای که پس از سال‌ها بی‌توجهی بار دیگر در دستور کار قرار گرفتند ظرفیت‌های موجود در قطارهای شهری نیز اهمیت بسیار بالایی دارد.

مقدمی ادامه داد: در این راستا اقدامات خوبی برای به‌کارگیری سرمایه‌گذاران داخلی انجام گرفته که قرار‌داد ایریکو برای ساخت ۱۳۵ دستگاه واگن برای قطار حوزه شهری شیراز بخشی از آن است. در کنار آن می‌توان در دیگر شهر‌ها مانند کرج نیز برای سازندگان واگن داخلی بازاری مناسب به وجود آورد.

وی با بیان این‌که متأسفانه در طول سال‌های گذشته برخی از شرکت‌های حمل‌ونقل ریلی واردات واگن‌های دست دوم را بر خرید واگن‌های نوساز داخلی ترجیح دادند، گفت: اگر که این رویه اصلاح شود می‌توان امیدوار بود نقش واگن‌سازان در صنعت ریلی کشور ارتقاء قابل توجه پیدا کند.

مدیرعامل شرکت ایریکو افزود: در حال حاضر با توجه به قرار‌دادهایی که شرکت ایریکو بسته تمام توان خط تولیدی شرکت به زیر کار آمده و با استفاده از آن می‌توان سالی ۱۰۰ واگن جدید به بهره‌برداری رساند، اما در صورتی که تقاضا افزایش پیدا کند می‌توان خط تولید شرکت را به دو شیفت کاری در روز ارتقا داد که قطعاً برای ما نتایجی مثبت به ارمغان خواهد آورد.

مقدمی با بیان این‌که در طول سال‌های گذشته رقابت میان واگن‌سازان داخلی و طرف‌های خارجی به شدت نابرابر بوده است، عنوان کرد: ما با وجود آن که بحث حمایت از صنایع داخلی را داشته‌ایم، اما در عمل در کنار موانع پیش روی طرف‌های داخلی برای خارجی‌‌ها فرش قرمز پهن کردیم و برای آن‌ها بهترین شرایط برای ورود به ایران را فراهم کرده‌ایم.

 

وی با اشاره به تفاوت جدی در تأمین مالی شرکت‌های داخلی و خارجی توضیح داد: وقتی یک شرکت خارجی یک قرار‌داد جدید برای ساخت واگن منعقد می‌کند، می‌تواند با ارایه‌ آن به بانک ظرف مدت کوتاهی اعتبارات اسنادی مربوط به این قرار‌داد را دریافت کرده و تسهیلات ارزان‌قیمت دریافت کند.