صاحبان صنایع موضوع پژوهش‌های دانشگاهی را تعیین خواهند کرد؟!

صاحبان صنایع موضوع پژوهش‌های دانشگاهی را تعیین خواهند کرد؟! شماری از کارشناسان با تأکید بر ضرورت تعریف پایان‌نامه‌های دانشگاهی براساس نیازهای صنعتی و تولیدی معتقدند که صاحبان صنایع باید موضوع پژوهش‌های دانشگاهی را تعیین کنند. برقراری ارتباط دانشگاه‌ها با صنعت در دهه‌های اخیر یکی از اساسی‌‌ترین مسائل نظام آموزشی کشور به شمار می‌رود؛ این ارتباط […]

صاحبان صنایع موضوع پژوهش‌های دانشگاهی را تعیین خواهند کرد؟!

شماری از کارشناسان با تأکید بر ضرورت تعریف پایان‌نامه‌های دانشگاهی براساس نیازهای صنعتی و تولیدی معتقدند که صاحبان صنایع باید موضوع پژوهش‌های دانشگاهی را تعیین کنند.

برقراری ارتباط دانشگاه‌ها با صنعت در دهه‌های اخیر یکی از اساسی‌‌ترین مسائل نظام آموزشی کشور به شمار می‌رود؛ این ارتباط به عقیده اغلب کارشناسان و تحلیلگران اجتماعی و اقتصادی سبب ارتقای کیفیت آموزشی، اشتغالزایی و همچنین رفع نیازهای جامعه می‌شود.

برخی از اعضای علمی و دانشگاهی برقراری این ارتباط را مستلزم اعتماد صاحبان صنایع و تولیدکنندگان به جامعه دانشگاهی عنوان می‌کنند. در مقابل صنعتگران نیز برای اعتماد به دانشگاه‌ها، جامعه علمی را نیازمند کار عملیاتی می‌دانند.

دانش‌آموختگان براساس نیازهای صنعت تربیت شوند

عضو هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی در این‌باره به خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا، گفت: یکی از مهم‌ترین حلقه‌های ارتباطی گمشده دانشگاه با صنعت، پارک‌های علم و فناوری است.

ایمان نظام‌زاده افزود: در زمان حاضر دانشجویان و دانش‌آموختگان در انتظار استفاده و بهره‌برداری تولیدکنندگان از رساله‌ها و پایان‌نامه‌های دانشگاهی هستند؛ این مسأله در حالی است که صاحبان صنایع باید به دنبال تحقیقات و پژوهش‌های دانشگاهی باشند.

دبیر کمیته روابط بین‌الملل دانشگاه شهید بهشتی با اشاره به وضعیت برخی از کشورهای توسعه‌یافته تصریح کرد: امروزه در برخی از جوامع پیشرفته صاحبان صنایع مسائل مورد نیاز خود را به دانشگاهیان پیشنهاد می‌دهند و جامعه علمی براساس نیازهای صنعتی کشور به تحقیق و پژوهش می‌پردازد.

وی ادامه داد: همچنین در برخی از کشور‌ها رساله و پایان‌نامه‌های دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکتری براساس سفارش شرکت‌های بزرگ تولیدی و صنعتی تعریف می‌شود.

این استاد دانشگاه تأکید کرد: دانشجویان و دانش‌آموختگان و در حقیقت متخصصان نیز باید براساس نیازهای صنعتی جامعه تربیت شوند؛ در غیراین صورت تحقیقات و پژوهش‌های مراکز علمی در خدمت رفع نیازهای کشور قرار نخواهد گرفت.

ارتباط صنعت با دانشگاه نیاز امروز جامعه است

محمدحسین آقاشعبانی، یکی دیگر از اعضای هیأت علمی دانشگاه شهید بهشتی نیز در این‌باره عنوان کرد: ارتباط صنعت با دانشگاه نیاز امروز جامعه ایران است؛ چرا که از طریق ارتباط این دو نهاد، خروجی مراکز علمی در راستای رفع نیازهای جامعه قرار می‌گیرد.

وی ادامه داد: در بسیاری از کشور‌ها آموزش‌های دانشگاهی کاربردی و در ارتباط تنگاتنگ با صنعت قرار گرفته است.

این استاد دانشگاه با اشاره به نظام آموزشی کشور آلمان افزود: قوانین و مقررات این کشور، صنایع و دانشگاه‌ها را به یکدیگر نزدیک می‌کند و صنایع برای رفع مسائل و مشکلات خود به تحقیقات پژوهشی دانشگاه‌ها رجوع می‌کنند.

وی تصریح کرد: در بسیاری از کشور‌ها نیز مراکز تولیدی – صنعتی برای رفع نیازهای خود از دانشگاه‌ها می‌خواهند که در زمینه‌های مورد نظر آنها تحقیق کرده و خود نیز هزینه‌های پژوهش را پرداخت می‌کنند.

به عقیده آقاشعبانی در سطوح کارشناسی و کارشناسی ارشد آموزش‌های کاربردی باید خود را نشان دهد و در مقطع دکتری نیز قوانین حاکم بر کشور، دانشگاه‌ها را به سمت ارتباط با صنعت سوق دهد.‏