ممنوعیت جمع‌آوری «پول» توسط خیریه‌ها در خیابان‌ها

ممنوعیت جمع‌آوری «پول» توسط خیریه‌ها در خیابان‌ها مدیرکل دفتر توسعه و نظارت بر مراکز و مؤسسات غیردولتی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه جمع‌آوری کمک‌های مردمی در خیابان با ادعای داشتن مجوز از سوی سازمان بهزیستی کشور خلاف قانون است، گفت: از نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات و سایر دستگاه‌های نظارتی درخواست کرده‌ایم که […]

ممنوعیت جمع‌آوری «پول» توسط خیریه‌ها در خیابان‌ها

مدیرکل دفتر توسعه و نظارت بر مراکز و مؤسسات غیردولتی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه جمع‌آوری کمک‌های مردمی در خیابان با ادعای داشتن مجوز از سوی سازمان بهزیستی کشور خلاف قانون است، گفت: از نیروی انتظامی و وزارت اطلاعات و سایر دستگاه‌های نظارتی درخواست کرده‌ایم که هر جا چنین مواردی را مشاهده کردند، بلافاصله شماره ثبت خیریه را به ما اطلاع دهند.

جهان حیدری در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه این موارد بار‌ها به بهزیستی اعلام شده و بعد از استعلام مشخص شده است که مؤسسه مذکور وابسته به سازمان بهزیستی نیست، افزود: یکی از مشکلات صدور مجوز خیریه‌ها بروز چنین مشکلاتی است. در واقع چندگانگی در صدور مجوز باعث شده است تا خیریه‌ها و مراکز مذکور هر بار ادعا کنند که مجوز خود را از یکی از نهاد‌ها دریافت کرده‌اند و پیگیری صحت مجوز آنها با سختی همراه باشد.

مدیرکل دفتر توسعه و نظارت بر مراکز و مؤسسات غیردولتی سازمان بهزیستی کشور با اشاره به اینکه در حال‌حاضر هیچ مؤسسه خیریه و سازمان مردم نهادی از بهزیستی مجوز دریافت کمک از مردم در سطح شهر را دریافت نکرده است، اظهار کرد: هیچ مؤسسه وابسته به بهزیستی تحت هیچ شرایطی اجازه ندارد جلوی مردم را در خیابان بگیرد. اگر چنین چیزی به ما گزارش شود و مؤسسه مذکور متعلق به ما باشد، بلافاصله مجوز مؤسسه باطل می‌شود.

وی ادامه داد: وقتی مجوز را می‌دهیم مؤسسات نیز در قبال ما تعهداتی دارند. پرسش‌نامه‌ای در مورد گردش مالی و عملکرد سه‌ماهه این مؤسسات وجود دارد. همچنین از یک سال پیش به شکل کاملاً حساب شده در حال رتبه‌بندی خیریه‌ها هستیم و مؤسساتی که در راستای مجوز خود فعالیت نکنند و عملکردشان متناسب با مجوزشان نباشد، بلافاصله مورد سؤال قرار خواهند گرفت؛ البته مؤسساتی که از ما مجوز می‌گیرند معمولاً بلافاصله از سوی بهزیستی به‌کار گرفته می‌شوند و آنها را برای خدمت‌رسانی به جامعه هدف خود جذب می‌کنیم.

به گفته وی زمان تمدید مجوزهای مؤسسات خیریه نیز محدود شده است، این درحالی است که قبلاً این زمان نامحدود تعریف شده بود، اما این محدودیت هم باعث شده تا اگر شاخص‌‌ها تضمین نشود، برای تمدید مجوز خیریه این مؤسسات با موانعی رو‌به‌رو شوند. سعی ما بر این است که نظارت هوشمند راه بیندازیم و تا جایی که امکان دارد طرح «خود نظارتی» را راه‌اندازی کنیم. چندین سامانه در این خصوص طراحی شده است که یکی از آنها به نام سامانه «دادور» در حال تکمیل است. بانک اطلاعاتی سازمان بهزیستی نیز در حال تکمیل و تمام آمار و ارقام ما نیز در حال بهروز شدن است.

مدیرکل دفتر توسعه و نظارت بر مراکز و مؤسسات غیردولتی سازمان بهزیستی کشور ادامه داد: پلن مالی مؤسسات نیز در حال شفاف‌سازی است به‌طوری که با راه‌اندازی یک سامانه مشخص خواهد شد که منابع مالی مؤسسات در چه زمینه‌هایی هزینه شده است و این اطلاعات کاملاً در اختیار مردم قرار خواهد گرفت. مردم می‌توانند با کمک سامانه‌ای که به زودی فعال خواهد شد و بدانند که هزینه‌های هر خیریه صرف چه چیزی شده است. کمتر از یک سال است که در حال ساخت این زیرساز‌ها هستیم و هماهنگی‌هایی را با مجلس، وزارت اقتصاد و دارایی و سامانه اطلاعات خودمان را انجام داده‌ایم.

حیدری تأکید کرد: این روند برای دسترسی مردم آغاز شده و طی سه ماه آینده قابل لمس است و طی شش ماه آینده نیز کاملاً به روز خواهد بود.

وی در پاسخ به سؤالی درباره سازوکارهای نظارتی سازمان بهزیستی برای جلوگیری از ورود مؤسسات خیریه به تخلفاتی مانند پولشویی نیز گفت: یکی از دلایل ایجاد این تخلفات این است که ارگان‌های صادرکننده مجوز روی این موضوعات نظارت نمی‌کنند اما مؤسسات وابسته به بهزیستی به دنبال نظارت مستمر کمتر دنبال این قضایا می‌روند. محال است کسی مجوز مؤسسه را بگیرد و چندین مورد عملکرد وی مورد نظارت بهزیستی قرار نگیرد یا در زمان مورد نیاز مانند وقوع حوادث و… از عملکرد آنها توسط بهزیستی استفاده نشود.