اولین خودروهای برقی ایرانی وارد خیابان‌ها می‌شود

رئیس کمیته ملی ربوکاپ ایران اولین خودروهای برقی ایرانی وارد خیابان‌ها می‌شود رئیس کمیته ملی ربوکاپ ایران گفت: اولین سری خودروهای برقی تولید شده توسط جوانان ایرانی مرداد ماه وارد بازار کشور شده و در خیابان‌های تهران تردد می‌کنند. مرتضی موسی‌خانی در گفت‌و‌گو با مهر اظهار داشت: تعامل صنعت و دانشگاه در شرایط کنونی می‌تواند […]

رئیس کمیته ملی ربوکاپ ایران

اولین خودروهای برقی ایرانی وارد خیابان‌ها می‌شود

رئیس کمیته ملی ربوکاپ ایران گفت: اولین سری خودروهای برقی تولید شده توسط جوانان ایرانی مرداد ماه وارد بازار کشور شده و در خیابان‌های تهران تردد می‌کنند.

مرتضی موسی‌خانی در گفت‌و‌گو با مهر اظهار داشت: تعامل صنعت و دانشگاه در شرایط کنونی می‌تواند برخی خلأها را پر کرده و به ارتقای صنعت هم کمک کند.

وی گفت: باید بپذیریم که تعامل صنعت و دانشگاه مغفول مانده، در حالی که در دانشگاه آزاد اسلامی قزوین استعدادهایی داریم که اگر مورد توجه قرار گیرند و مورد اعتماد واقع شوند، می‌توانند در تحقق اقتصاد بدون نفت مؤثر واقع شوند.

موسی‌خانی اظهار داشت: به لطف الهی اولین تولید خودروی سواری برقی دو نفره در سایز کوچک وارد بازار می‌شود که این خودرو برای شهرهای پرترافیک که فضای کمی برای تردد و پارکینگ دارند، بسیار مناسب است.

وی افزود: طول این خودرو به اندازه عرض یک خودروی معمولی است و در فضای پارک در جای یک خودروی معمولی می‌تواند سه خودروی برقی توقف کند.

رئیس ملی ربوکاپ ایران بیان داشت: این خودرو با برق معمولی شارژ می‌شود و با یک نوبت شارژ قادر است ۱۰۰ کیلومتر مسافت را طی کند.

وی یادآور شد: باتری این خودروی برقی امکان شارژ طولانی‌مدت را هم دارد و با سرعت ۹۰ کیلومتر در ساعت می‌تواند در شهر تردد کند.

موسی‌خانی اظهار داشت: این خودرو با اکسل و موتور قوی می‌تواند شیب‌های تند مناطق شمال تهران و حتی دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات را به راحتی بالا رفته و عبور کند.

وی بیان کرد: ساخت این خودرو از سال ۹۳ کلید خورد و امروز پنج دستگاه از این خودرو ساخته شده و وارد تست آزمایشی شده و قطعات ۱۰۰ دستگاه دیگر سفارش داده شده که آماده ترخیص از گمرک شده و قطعات ۹۵ دستگاه نیز آماده شده و آماده تولید این تعداد خودروی الکتریکی هستیم.

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی قزوین تصریح کرد: با حمایت دولت مجوز شماره‌گذاری این خودرو‌ها صادر شده و ۳۰ دستگاه آماده پلاک‌گذاری شده است.

وی افزود: پس از تست آزمایشی و ورود خودروهای ساخته شده به خیابان‌‌ها با توافق انجام شده با خودروسازان بزرگ کشور امیدواریم وارد فاز ساخت و تولید انبوه آن شویم.

موسی‌خانی گفت: این خودرو زیبایی قابل‌توجهی دارد و با تیپ خلبانی و چهار ستاره از ضریب ایمنی بالایی برخوردار است و امکانات خوبی در حوزه الکتروموتور، باتری و سایر تجهیزات دارد.

وی افزود: سری اول این خودرو توسط دانشگاه آزاد اسلامی قزوین و شرکت‌های دانش‌بنیان و با همکاری معاونت فناوری ریاست‌جمهوری طراحی و ساخته شده است.

موسی‌خانی اظهارداشت: برای کمک به تولید ملی باید از این خودرو حمایت شود تا حاصل دستان جوانان نخبه بتواند وارد بازار شده و به اقتصاد و اشتغال کشور کمک کند.

وی افزود: خرید این خودرو‌ها کمک به تولید داخلی و حمایت از اشتغال است و امروز افتخار می‌کنیم که جوانان کشور پس از شرکت در مسابقات خودروی الکترونیک توانسته‌اند ایده‌های علمی خود را به ثروت تبدیل کنند.

موسی‌خانی بیان کرد: از ۹۰۰ قطعه مهم این خودروی الکتریکی حدود ۸۵۵ قطعه داخلی‌سازی شده و تنها ۴۰ قطعه وارداتی است که این قطعات در سال‌های آینده می‌تواند بومی‌سازی شود.

وی تصریح کرد: رانندگی راحت و آسان، پارک راحت، ظاهر زیبا، سرعت مناسب، حجم کم، سوخت پاک و ارزان، قدرت مانور بهتر در شهرهای پرترافیک از ویژگی‌های خودروی برقی ساخته شده در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین است.

رئیس کمیته ملی ربوکاپ ایران اظهار امیدواری کرد و اظهار داشت: با حمایت از تولیدات ایرانی و نیز جوانان نخبه آینده درخشانی در انتظار کشور خواهد بود و با روحیه خودباوری می‌توانیم در مسیر اقتصاد مقاومتی گام برداشته و از وابستگی ر‌ها شویم.