ایرانیزه کردن شفاف‌سازی!

ایرانیزه کردن شفاف‌سازی!       اشتباه برخی از مدیران ساده‌دل و سلیم‌النفس که بدون ایرانیزه کردن عنصر شفاف‌سازی، اقدام به انتشار لیست حقوق و آمار و ارقام دخل و خرج و کارایی سازمان‌های خود کرده‌اند آنقدر بزرگ است که واقعاً دل هر انسان وطن‌خواه حامی ایرانیزاسیون را به درد می‌آورد!      یکی نیست به این آقایان […]

ایرانیزه کردن شفاف‌سازی!

      اشتباه برخی از مدیران ساده‌دل و سلیم‌النفس که بدون ایرانیزه کردن عنصر شفاف‌سازی، اقدام به انتشار لیست حقوق و آمار و ارقام دخل و خرج و کارایی سازمان‌های خود کرده‌اند آنقدر بزرگ است که واقعاً دل هر انسان وطن‌خواه حامی ایرانیزاسیون را به درد می‌آورد!

     یکی نیست به این آقایان بگوید بر فرض اینکه قانونی تصویب شد و ابلاغی صورت گرفت و قرار شد شفاف‌سازی نصب‌العین شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی و خصولتی و نهادی شود، شما چرا بدون هماهنگی و خارج از قاعده کار تیمی و گروهی، خود را جلو انداختید و شروع کردید به بازگو کردن اسرار مگو !

     مگر نمی‌دانید که هر قانون نوشته‌ای، مقررات نانوشته‌ای هم به همراه خود دارد. نمی‌شود که هر کسی تفسیر به رأی کند و من باب خود شیرینی و یا با توهم عمل به وظیفه، هرچه هست و نیست را بر طبق اخلاص قرارداده و به خلق‌ا… عرضه نماید اینجور که سنگ روی سنگ بند نمی‌شود !

     شفافیت مراحل دارد، اهم و فی‌الاهم دارد، صغری و کبری دارد، محرم و نامحرم می‌شناسد، حتی بودجه و اعتبار می‌خواهد، صد تا بند و تبصره و اماواگر دارد. فیش حقوقی و درصد تحقق اهداف و میزان بهره‌وری و اندازه رضایت مردم و نوآوری و کاهش هزینه‌ها و این قسم چیز‌ها که نباید بدون حساب و کتاب و تخفیفات و ملاحظات اعلان عمومی شده و واو به واو آن بر روی خروجی وب‌سایت‌ها و خبرگزاری‌ها و صفحه جراید قرار بگیرد!

     اصلاً برخی از این شفاف‌سازی‌ها شائبه تشویش اذهان عمومی دارد، مثلاً مردم عامی بفهمند که فلان مدیر چند شغله گرانمایه دوبل حداکثر حقوق مصوب را می‌گیرد و یا فلان اداره درصد تحقق بودجه‌‌اش فرسنگ‌ها از تحقق اهدافش پیشی گرفته است و یا در فلان کارخانه قرار نیست کالا و قطعه‌ای غیر از تولید خواهران و برادران چینی، مورد استفاده قرار گیرد و یا در آن پروژه بالادستی چند هزار میلیاردی، جایی برای پیمانکار ایرانی و استفاده حداکثری از توان داخلی، در نظر گرفته نشده است. به این شفاف‌سازی می‌گویید! و یا زمینه‌سازی نارضایتی و اعتراض مردم!

     به نظر هوشنگ‌خان و جمیع اهالی کاربلد و حواس جمع سازمان‌ها و دستگاه‌ها، شفاف‌سازی خوب است و حتی خیلی‌خیلی خوب است اما باید برخی ملاحظات را رعایت کند که مواردی مانند عدم سیاه‌نمایی، تشویش اذهان عمومی، افزایش نارضایتی و همچنین نشان دادن ناکارآمدی، نمایان کردن حیف و میل بودجه بیت‌المال، اعلام ستون دوم فیش حقوقی مدیران، آمار شکایات، از مهم‌ترین این ملاحظات می‌باشد.

     البته هر سازمان و دستگاهی بنابر وظیفه و تکالیف ذاتی خود و تعاملات و تناسبات ارتباطی‌‌اش با بودجه، ارباب رجوع، استاندارد و… می‌بایست ملاحظات حرفه‌ای و سازمانی خود را نیز با رعایت اصل صداقت و امانتداری در بومی‌سازی و ایرانیزه کردن شفافیت به اطلاع مردم فهیم و شریف کشور که ولی‌نعمتان ما هستند، برسانند !

باش تا صبح دولتت بدمد … .

 هوشنگ‌خان