تولد سالانه ۳۰ هزار کودک معلول در کشور

تولد سالانه ۳۰ هزار کودک معلول در کشور رییس سازمان بهزیستی کشور گفت: سالانه ۳۰ هزار کودک معلول در کشور متولد می‌شود. به گزارش ایسنا، انوشیروان محسنی‌بندپی در آیین تکریم و معارفه مدیرکل بهزیستی استان همدان، با بیان این‌که ارتقای آگاهی خانواده‌ها در حوزه اختلالات ژنتیکی در برنامه‌های سازمان بهزیستی قرار گرفته است، اظهار کرد: […]

تولد سالانه ۳۰ هزار کودک معلول در کشور

رییس سازمان بهزیستی کشور گفت: سالانه ۳۰ هزار کودک معلول در کشور متولد می‌شود.

به گزارش ایسنا، انوشیروان محسنی‌بندپی در آیین تکریم و معارفه مدیرکل بهزیستی استان همدان، با بیان این‌که ارتقای آگاهی خانواده‌ها در حوزه اختلالات ژنتیکی در برنامه‌های سازمان بهزیستی قرار گرفته است، اظهار کرد: در حال حاضر ۲۶۰ مرکز مشاوره ژنتیک در کشور وجود دارد که ۹۰ درصد آن‌ها توسط بخش خصوصی اداره می‌شود.

وی ادامه داد: با انجام مشاوره ژنتیکی از تولد ۹۰۰ کودک دارای اختلالات ژنتیکی جلوگیری شده به‌طوری‌که در استان همدان مجوز جلوگیری از ادامه حاملگی برای ۱۷ مورد صادر شده است.

محسنی‌بندپی افزود: به این افراد مشاوره رایگان ارایه می‌شود تا بتوانند به درستی وارد مرحله دوم حاملگی شوند و کودکان سالمی را به دنیا بیاورند.

وی با اشاره به این‌که در حال حاضر سالانه ۳۰ هزار کودک معلول در کشور به دنیا می‌آید، به اجباری شدن آزمایشات ژنتیک برای ازدواج‌های فامیلی اشاره کرد و یادآور شد: این آزمایشات برای خانواده‌های تحت پوشش بهزیستی و کمیته امداد رایگان صورت می‌گیرد.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه به انجام غربالگری اوتیسم در ۳۱ استان اشاره و تصریح کرد: ۲۰۵۰ کودک مبتلا به اوتیسم در سطح کشور شناسایی شده که با انجام اقدامات لازم و به موقع آنان به زندگی عادی بازخواهند گشت.

 

وی با اشاره به این‌که در سال ۹۳، ۹۰۰ هزار کودک مورد غربالگری شنوایی‌سنجی قرار گرفتند، تصریح کرد: در سال ۹۴، یک میلیون و ۱۰۰ هزار کودک مورد غربالگری شنوایی سنجی قرار گرفتند و در سال ۹۵ تعهد شد در قبال تأمین منابع مالی بتوانیم افزون بر ۹۰ درصد کودکان متولد شده را مورد غربالگری شنوایی‌سنجی قرار دهیم.