آغاز اجرای سند توسعه دانش‌بنیان استان‌ها

آغاز اجرای سند توسعه دانش‌بنیان استان‌ها دبیر ستاد علم و فناوری شورای‌عالی انقلاب فرهنگی از آغاز اجرای سند توسعه دانش‌بنیان استان‌ها خبر داد. به گزارش فارس، منصور کبگانیان، دبیر ستاد علم و فناوری شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در حاشیه جلسه ستاد نقشه جامع علمی کشور گفت: کلیات سند توسعه دانش‌بنیان استان‌ها تصویب شده است، براین اساس […]

آغاز اجرای سند توسعه دانش‌بنیان استان‌ها

دبیر ستاد علم و فناوری شورای‌عالی انقلاب فرهنگی از آغاز اجرای سند توسعه دانش‌بنیان استان‌ها خبر داد.

به گزارش فارس، منصور کبگانیان، دبیر ستاد علم و فناوری شورای‌عالی انقلاب فرهنگی در حاشیه جلسه ستاد نقشه جامع علمی کشور گفت: کلیات سند توسعه دانش‌بنیان استان‌ها تصویب شده است، براین اساس برای اسناد ملی برش‌های ملی در نظر گرفته شد و در این راستا اقدام به بررسی توسعه دانش‌بنیان استانی کردیم که ستاد نقشه جامع علمی کشور برای این منظور ۱۰ استان کشور را در نظر گرفته است.

وی گفت: نخستین استانی که هماهنگی‌های آن در سطح مسؤولان استانی انجام شد، استان بوشهر است، بر این اساس هیأتی با محوریت سعیدرضا عاملی، دبیر شورای‌عالی انقلاب فرهنگی توانمندی‌های این استان در حوزه‌های انرژی، شیلات، سواحل استانی، تربیت نیروی انسانی و فارغ‌التحصیلان مورد آسیب‌شناسی و نقاط قوت را بررسی کرد و امیدواریم این حرکت در سایر استان‌های کشور نیز اجرایی شود.

کبگانیان ادامه داد: در برخی از استان‌ها تعداد فارغ‌التحصیلان بیشتر و در برخی دیگر کمتر است از این رو ما برای همه استان‌ها یک سند توسعه دانش‌بنیان یکسانی در نظر نگرفتیم بلکه اسناد با پیشنهاد و نظر مسؤولان و متخصصان استانی تدوین شده است.

وی افزود: همچنین براساس ماده۴ سیاست‌های اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاه‌ها و سایر مقاطع آموزشی کشور فهرست مشاغل به منظور کمک به افراد برای انتخاب صحیح رشته‌های دانشگاهی، به روزرسانی می‌شود.

وی گفت: در صورتی که فارغ‌التحصیلان در هنگام ورود به دانشگاه‌ها اطلاعاتشان درخصوص مشاغل کامل بود شاید در انتخاب رشته‌های تحصیلی دقت بیشتری می‌کردند و این در حالی است که در دوره دبیر ستاد اطلاعات مناسبی به دانش‌آموزان در این زمینه ارائه نمی‌شود از این‌رو احساس‌های کاذب در زمینه برخی از رشته‌ها برای آنها ایجاد خواهد شد.

کبگانیان گفت: تدوین استانداردهای آموزش شغلی و اعتباربخشی گواهینامه‌های مهارت مبتنی بر صلاحیت‌های حرفه‌ای و رفع محدودیت‌های اشتغال در خدمات حرفه‌ای از دیگر تأکیدات این ماده است.

قائم مقام ستاد راهبری نقشه جامع علمی کشور گفت: فهرست مشاغل نیز در حال‌حاضر وجود دارد و در سامانه‌های مختلف بارگذاری شده است ولی به روزرسانی نشده و زمانی که عناوین و حوزه‌های کاری و نوع خدمات آنها مشخص شود؛ به افراد در انتخاب رشته مناسب کمک خواهد کرد.