چه زمانی روغن ترمز خودرو باید تعویض شود؟ اگر نسبت به عملکرد صحیح هر یک از خودرو سیالات بیتوجهی صورت گیرد حوادث ناگواری برای سرنشینان خودرو رقم خواهد زد. یکی از این سیالات روغنهای ترمز هستند. بسیاری از رانندگان وسایل نقلیه از نحوه عملکرد روغن موتور و زمان تعویض آن براساس کیلومتر کارکرد خودرو مطلعاند، […]
چه زمانی روغن ترمز خودرو باید تعویض شود؟
اگر نسبت به عملکرد صحیح هر یک از خودرو سیالات بیتوجهی صورت گیرد حوادث ناگواری برای سرنشینان خودرو رقم خواهد زد. یکی از این سیالات روغنهای ترمز هستند.
بسیاری از رانندگان وسایل نقلیه از نحوه عملکرد روغن موتور و زمان تعویض آن براساس کیلومتر کارکرد خودرو مطلعاند، اما برخی از وجود سیالات مهم دیگری در خودرو نیز خبر دارند که وظایف بسیار حساس و دقیقی را برعهده دارند؛ به همین دلیل اگر نسبت به عملکرد صحیح هر یک از این سیالات بیتوجهی صورت گیرد حوادث ناگواری برای سرنشینان خودرو رقم خواهد زد. یکی از این سیالات روغنهای ترمز هستند.
این روغنها در سطوح کیفی خاصی تولید میشود و براساس کد استانداردی که از سوی اداره حملونقل آمریکا برای روغن ترمزها تعیین شده سه نوع روغن ترمز DOT۵، DOT۴ و DOT۳ در وسایل نقلیه مورد استفاده قرار میگیرد. شماره DOT بزرگتر نشاندهنده بالاتر بودن دمای جوش روغن ترمز و در نتیجه کیفیت بهتر و تحمل بیشتر آن است.
روغن ترمز DOT۳ بر پایه ترکیبات پلیالیفاتیک با نقطه جوش حداقل ۳۶۹ درجه فارنهایت، DOT۴ بر پایه استربورات با نقطهجوش حداقل ۴۱۴ درجه فارنهایت و DOT۵ متشکل از پلیدیمتیلسیلوکسان بر پایه سیلیکون یا نقطه جوش حداقل ۴۶۸ درجه فارنهایت است. از میان استانداردهای ذکرشده، انواع DOT۳ و DOT۴ تقریباً عملکرد مشابهی دارند، ولی نقطه جوش DOT۴ بالاتر است.
اما DOT۵ کاملاً یا این دو متفاوت بوده و جاذب رطوبت نیست و فقط باید در سیستمهایی استفاده شود که لاستیکها و درزبندیها با آن سازگار باشد، زیرا در غیراین صورت سیستم دچار خوردگی و نشتی خواهد شد.
میانگین دمای جوش مایع ترمز پس از سه سال کارکرد، به دلیل جذب رطوبت، تا حد خطرناکی پایین میآید. بسیاری از کارشناسان بر تعویض مایع ترمز هر یک یا دو سال یک بار بر حسب شرایط کارکرد خودرو تأکید دارند منطق آنها بر پایه این واقعیت است که مایع ترمز با پایه گلیکولی، رطوبت واردشده به سیستم را جذب میکند و مایع ترمزی که رطوبت را جذب کرده باشد باعث ایجاد ترکهای میکروسکوپی در سیستم ترمز و نهایتاً نشتی و ورود هوا میشود. این مشکل در مناطق آب و هوایی مرطوب بیشتر مشهود است.
مایع ترمز خودروها تنها بعد از یک سال، بهطور میانگین دودرصد رطوبت جذب میکند؛ بعد از ۱۸ ماه سطح آلودگی میتواند بیش از سه درصد شود و پس از چند سال آلودگی مایع ترمز به حدود هشت درصد رطوبت میرسد. افزایش میزان رطوبت سبب ایجاد حبابهای ریز در مایع ترمز میشود.
بررسیها نشان میدهد که سیستم ترمز چرخهای جلوی خودرو که خطوط انتقال نیمهفلزی دارند، گرمای بیشتری نسبت به چرخهای عقب تولید میکنند؛ این دمای بالا نیازمند مایع ترمزی است که بتواند آن را تحمل کند توصیه میشود روغن ترمز حداقل هر دو سال و یا ۶۰هزار کیلومتر بهطور کامل از سیستم تخلیه و تعویض شود.
منبع خودروکار
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.