بررسی گرانی و کمبود تایر در مجلس؛ هفته آینده

بررسی گرانی و کمبود تایر در مجلس؛ هفته آینده عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای‌اسلامی از بررسی گرانی و کمبود لاستیک خودرو اعم از سبک و سنگین از ابتدای هفته آینده در این کمیسیون خبر داد. به گزارش مناقصه‌مزایده ولی ملکی در یک برنامه رادیویی افزود: تایر به عنوان یکی از قطعات اصلی خودرو […]

بررسی گرانی و کمبود تایر در مجلس؛ هفته آینده

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای‌اسلامی از بررسی گرانی و کمبود لاستیک خودرو اعم از سبک و سنگین از ابتدای هفته آینده در این کمیسیون خبر داد.

به گزارش مناقصه‌مزایده ولی ملکی در یک برنامه رادیویی افزود: تایر به عنوان یکی از قطعات اصلی خودرو محسوب می‌شود و همینطور در صنعت خودروسازی از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است.

وی اظهار داشت: مصرف این کالا در کشور به دلایل مختلف از جمله استفاده از خودرو به عنوان منبع درآمدی و همچنین پدیده تک‌سرنشینی به‌واسطه ارزان بودن قیمت بنزین بسیار بالاست.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای‌اسلامی گفت: عدم اختصاص ارز دولتی یا همان ارز چهارهزار و ۲۰۰ تومانی از گلایه‌های اساسی امروز تولیدکنندگان تایر در کشور است.

وی افزود: طبق اظهارات تایرسازان ارز چهار و ۲۰۰ تومانی به واحدهای تایر‌سازی اختصاص نمی‌دهند و اگر هم اختصاص دهند بسیار ناچیز است اما در برابر به واردکنندگان لاستیک خودرو ارز دولتی اختصاص می‌دهند.

ملکی بیان داشت: تایر نیز همانند سایر کالا‌ها تحت تأثیر این نوسانات قرار گرفته و تولیدکنندگان تایر نیز مشکلات خاص خود را دارند چرا که بخشی از مواد اولیه واحدهای مزبور وارداتی و بخش دیگر داخلی است.

وی گفت: تأمین مواد اولیه از محل واردات اگر با نرخ ارز آزاد صورت گیرد به ‌طور طبیعی قیمت محصول نهایی بر مدار افزایشی و اگر ارز دولتی به این مواد اختصاص یابد بالاخره قیمت‌ها قابل کنترل خواهد بود.

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای‌اسلامی در پاسخ به این پرسش که حضرتعالی دلایل افزایش قیمت و گرانی لاستیک را در چه می‌دانید، افزود: عوامل مختلفی در گرانی تایر دخیل است.

وی در ادامه یادآورشد: تحریم، افزایش نرخ ارز، کمبود تولید و عرضه، تقاضاهای کاذب، نارسایی در شبکه توزیع و دیگر هزینه‌های سربار از جمله عوامل گرانی تایر در کشور است.