دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان مطرح کرد خطر بیکاری ۲۸۰ هزار نفر در صنعت قطعهسازی دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان گفت: با اتمام اثر موقت تسهیلات چهار هزار میلیارد تومانی داده شده به قطعهسازان و کاهش تولید، به نظر میرسد تا پایان تیر امسال مجموع نیروهای تعلیقی و تعدیلی در این […]
دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان مطرح کرد
خطر بیکاری ۲۸۰ هزار نفر در صنعت قطعهسازی
دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان گفت: با اتمام اثر موقت تسهیلات چهار هزار میلیارد تومانی داده شده به قطعهسازان و کاهش تولید، به نظر میرسد تا پایان تیر امسال مجموع نیروهای تعلیقی و تعدیلی در این صنعت به بیش از ۲۸۰ هزار نفر برسد.
آرش محبینژاد امروز در گفتوگو با ایرنا افزود: سیاستگزاران صنعت خودرو و به ویژه وزارت صمت این روزها درگیر مسائل روزمره و جاری شدهاند و بحران صنعت قطعهسازی به حدی رسیده که عمق آن برای مسؤولان روشن و مشخص نیست.
وی بیان داشت: کل توان صنعت قطعهسازی کشور روبه فلج شدن است، زیرا سرمایههای زیادی از این صنعت راکد مانده و همچنین خودروهای ناقص زیادی در کف کارخانجات رسوب کرده است.
دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان با بیان اینکه همه قطعهسازان در معرض خطر ورشکستگی قرار دارند، ادامه داد: دو خودروساز بزرگ کشور توان بازپرداخت بدهیهای خود را ندارند، زیرا قیمتگذاری دستوری خودرو سبب شده تا خودروسازان در باتلاق ورشکستگی قرار بگیرند و قطعهسازان نیز که به طناب آنها وصل هستند همراه با آنها در حال ورشکستگیاند.
وی بیان داشت: اختلافات داخلی در درون دولت بین سیاستگزاران صنعت خودرو یعنی بانکمرکزی، وزارت صمت و وزارت اقتصاد وجود دارد و همچنین اختلاف دیدگاهها بین مجلس و قوهقضائیه با دولت سبب شده تا استراتژی واحدی برای صنعت خودرو وجود نداشته باشد.
محبینژاد یادآور شد: با گذشت هفت ماه از مصوبه دولت درخصوص اختصاص ۸۴۴ میلیون یورو به صنعت قطعهسازی، تا امروز حتی یک یوروی آن پرداخت نشده است.
وی اظهار داشت: کاهش ۴۰ درصدی تولید خودرو در سال ۹۷ نسبت به سال ۹۶ سبب شده تا امسال نیز به هیچ عنوان برای تحقق برنامه تولید یکمیلیون و ۲۵۰ هزار دستگاه خودروی سواری و یکمیلیون و ۵۵۰ هزار دستگاه کل تولید خودرو خوش بین نباشیم.
دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان افزود: مشکلات صنعت قطعهسازی و صنایع وابسته در حالی است که تحریمهای داخلی این روزها بیش از تحریمهای آمریکاییها این صنایع را درگیر کرده است.
وی گفت: اکنون مطالبات زنجیره تأمین خودروسازان از صنعت خودروسازی به بیش از ۲۲ هزار میلیارد تومان رسیده است که فقط ۹ هزار میلیارد تومان آن مطالبات معوق است، این در حالی است که هنوز قیمت قطعات به روزرسانی نشده و حتی قراردادهای برخی قطعهسازان با خودروسازان با دلار ۴۲۰۰ تومانی بوده است و از اصلاح قیمت مواد اولیه نیز خبری نیست.
محبی نژاد اضافه کرد: امروز به جز پرداخت چهار هزار میلیارد تومان تسهیلات به زنجیره تأمین خودروسازی، هیچ اقدام مثبت دیگر عملی در جهت تحریمشکنی و حمایت از صنایع خودروسازی و قطعهسازی انجام نشده و پیشبینی میکنیم که وضعیت این دو صنعت پس از برگزاری مجامع آنها تا آخر تیر امسال به مراتب بدتر از گذشته باشد، زیرا با زیانهای عظیمی مواجهیم که تصمیمگیری برای سرمایهگذاری را سختتر میکند.
وی ادامه داد: همچنین قدرت تصمیمگیری برای بانکها و طرفهای ذینفعی که در صدد اعتباردهی به صنایع خودروسازی و قطعهسازی هستند سخت شده و آنها نیز دچار تردید و شک شدهاند، زیرا چشمانداز روشنی جلوی این دو صنعت بزرگ متصور نیستند.
دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان بیان داشت: آینده صنعت خودروسازی و قطعهسازی به شدت مهآلود است و به جز وعدههای پوچ و توخالی و بدون پشتوانه مسؤولان که امیدبخشی کاذب ایجاد میکند، اقدامی را شاهد نیستیم.
وی یادآور شد: پارسال ۱۳۰ هزار نفر نیروی کار صنعت قطعهسازی تعدیل و ۱۵۰ هزار نفر دیگر تعلیق شده بودند، اما با تزریق چهارهزار میلیارد تومان تسهیلات یاد شده، تعداد ۱۰۰ هزار نفر از نیروهای تعلیق شده به سرکار برگشتند، اما با اتمام اثر موقت تسهیلات یادشده و کاهش تولید به نظر میرسد تا پایان تیر امسال مجموع نیروهای تعلیقی و تعدیلی در این صنعت به بیش از ۲۸۰ هزار نفر برسد.
محبینژاد همچنین درخصوص ادعای مدیرعامل ایرانخودرو مبنی بر تولید انبوه پژو ۳۰۱ بیان داشت: در خوشبینانهترین حالت تولید انبوه این خودرو به سال بعد موکول میشود و تا آن زمان معلوم نیست اثری از قطعهسازان باقی مانده باشد، همچنین مشخص نیست که نقدینگی تولید خودروهای یاد شده و سایر خودروها از کجا قرار است تأمین شود؟
دبیر انجمن صنایع همگن نیرومحرکه و قطعهسازان خاطر نشان کرد: ۹ هزار میلیارد تومان معوقات خودروسازان و بیش از ۱۹۰ هزار دستگاه خودروی ناقص باقیمانده در کف کارخانجات (معادل ۱۴ هزار میلیارد تومان سرمایه)، جز سوءتصمیمگیری و کجسلیقگی صنعت خودرو نام دیگری ندارد.
وی بیان داشت: امروز تعلل در تصمیمگیریها و همسویی با تحریمها، وضعیت آشفته و بلاتکلیفی را در صنعت قطعهسازی پدید آورده است و هر کس سعی دارد به دروغ شرایط امیدبخشی را ایجاد کند، در حالی که امید ندادن بهتر از وعدههای واهی است.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.