نفتکش‌ها؛ تله‌ای برای ایران

نفتکش‌ها؛ تله‌ای برای ایران رضا پاکدامن، کارشناس توافقات بین‌المللی؛ با روی کار آمدن دولت ترامپ و اعلام رسمی جنگ اقتصادی و سیاسی و تهدیدهای نظامی، فضای بین‌الملل برای کشور ما سنگین و پیچیده شده است. نوک پیکان تحریم‌های آمریکا، تحریم فروش نفت ایران به‌منظور به زانو درآوردن اقتصاد کشور بوده است. با گذشت زمان به […]

نفتکش‌ها؛ تله‌ای برای ایران

رضا پاکدامن، کارشناس توافقات بین‌المللی؛

با روی کار آمدن دولت ترامپ و اعلام رسمی جنگ اقتصادی و سیاسی و تهدیدهای نظامی، فضای بین‌الملل برای کشور ما سنگین و پیچیده شده است. نوک پیکان تحریم‌های آمریکا، تحریم فروش نفت ایران به‌منظور به زانو درآوردن اقتصاد کشور بوده است. با گذشت زمان به آمریکا ثابت شد که برای رسیدن به این هدف موفق نبوده و ایران از روش‌های مختلفی برای فروش نفت استفاده می‌کند، بر این اساس تله‌هایی برای به دام انداختن ایران را طراحی کرده است.

یکی از این تله‌ها نفتکش‌ها هستند که با توجه به نیازهای بین‌المللی به فعالیت‌های آنها، آمریکا قصد دارد با سوء‌استفاده از موقعیت آنها و آماده‌سازی افکار عمومی جهان، اقدامات ضربتی خود علیه ایران را در تنگه‌هرمز عملیاتی کند.

در مرحله اول به چند نفتکش اماراتی و عربستانی به‌صورت مشکوک حمله شد و سریعاً انگشت اتهام به‌سوی ایران نشانه رفت. (البته متأسفانه در داخل کشور نیز علی‌رغم تکذیب مقامات دولتی؛ برخی با ذوق‌زدگی از این واقعه ابراز خوشحالی کردند.)

سپس همزمان با حضور مهم نخست‌وزیر ژاپن که توأم با خط‌ونشان برخی در داخل کشور و حتی رسانه ملی! علیه ژاپن بود، مجدداً یک نفتکش حامل نفت متعلق به ژاپن مورد حمله قرار گرفت و سریعاً ایران متهم گردید که خوشبختانه مواضع مالک کشتی و مقامات ژاپنی مانع اجرای اقدام‌های بعدی این توطئه علیه ایران شد.

اخیراً نیز یک نفتکش دارای محموله نفت متعلق به ایران به بهانه واهی توسط نیروی دریایی انگلستان توقیف شده است.

دلیل همراهی دولت انگلستان با دولت ترامپ در این توطئه می‌تواند شرایط سخت داخلی انگلستان باشد.

زیرا انگلستان پس از خروج از اتحادیه اروپایی آینده نگران‌کننده‌ای خواهد داشت و اقتصاد این کشور شدیداً لطمه خواهد دید. در این رابطه بوریس‌جانسون که ترامپ عملاً برای نخست‌وزیری انگلستان از وی حمایت می‌کند (که این موضوع نیز مایه شرمساری کشور انگلستان است) حتی قبل از انتخاب شدن، رسماً از سیاست‌های ترامپ و خروج از برجام حمایت کرده است.

اساساً خروج انگلستان از اتحادیه اروپایی برنامه آمریکا برای تضعیف این اتحادیه به‌عنوان یک قطب قوی در معادلات بین‌المللی است زیرا این اتحادیه و در رأس آن آلمان و فرانسه مواضع مستقلی از دولت آمریکا داشته‌اند.

همه این مقدمه‌چینی‌ها با طعمه قرار دادن نفتکش‌ها خصوصاً مورد اخیر انتظار واکنش و مقابله مثل ایران در تنگه‌هرمز است. همین موضوع موجب می‌شود که دولت آمریکا به دلیل به خطر افتادن امنیت تردد در تنگه‌هرمز حضور نظامی خود را تقویت می‌کند و به خود اجازه خواهد داد که کلیه نفتکش‌های مشکوک به حمل نفت ایران را بازرسی و از فعالیت آنها ممانعت به‌عمل آورد.

زیرا در حال‌حاضر با روش‌هایی که ایران به‌کار برده است تحریم نفتی ایران به‌طور کامل محقق نشده و کماکان نفت ایران صادر می‌گردد.

متأسفانه در داخل کشور نیز برخی به صورت احساسی و با کوته‌نظری، در قضیه جنگ نفتکش‌ها در زمین آمریکا بازی کرده و با اظهارنظرهای خود افکار عمومی را برای واکنش نیروهای مسلح در تنگه‌هرمز تحریک می‌کنند؛ یعنی همان مواضعی که آمریکا منتظر آن می‌باشد که علیه ایران اقدام کند.

در این شرایط حساس و حاد برای کشور ما لازم است ضمن وحدت فرماندهی در مواجه با تهدیدهای بین‌المللی می‌بایست بسیار هوشمندانه و به دور از احساسات این شرایط و اقدامات و توطئه‌های خارجی را مدیریت کرد تا در تله‌های متعددی که دشمنان برای کشور بسیار هوشمندانه طراحی کرده‌اند، گرفتار نشویم.