بلاتکلیفی پیشخریدکنندگان خودروهای وارداتی و سکوت سازمان حمایت در حالیکه واردات خودرو از تیر ماه سال گذشته ممنوع شده، شنیدهها حاکی از این است که برخی شرکتها بعد از این تاریخ اقدام به پیشفروش خودروهای وارداتی کردند که در این زمینه پیگیریهای مداوم از سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان طی هفته گذشته درباره تکلیف پیشخریدکنندگان […]
بلاتکلیفی پیشخریدکنندگان خودروهای وارداتی و سکوت سازمان حمایت
در حالیکه واردات خودرو از تیر ماه سال گذشته ممنوع شده، شنیدهها حاکی از این است که برخی شرکتها بعد از این تاریخ اقدام به پیشفروش خودروهای وارداتی کردند که در این زمینه پیگیریهای مداوم از سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان طی هفته گذشته درباره تکلیف پیشخریدکنندگان هنوز به نتیجه نرسیده است.
به گزارش ایسنا، وزیر صنعت،معدنوتجارت در پایان خردادماه سال گذشته مصوبه ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی مبنی بر ممنوعیت واردات بیش از ۱۴۰۰ قلم کالا را به سازمان توسعه تجارت ابلاغ کرد که طبق آن از ابتدای تیرماه سال ۱۳۹۷ ثبت سفارش و واردات کالاهای لوکس و غیرضروری از جمله خودرو ممنوع شده و همچنین ثبتسفارشهای پیشین انجام شده برای واردات این محصولات نیز در صورتی که تا تاریخ ۳۰ خردادماه سال گذشته ارز آنها تخصیص نیافته باشد، ممنوع اعلام شد.
از طرف دیگر براساس آئیننامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان خودرو، تنها شرکتهای رسمی واردکننده خودرو که دارای نمایندگی از خودروسازان خارجی هستند، پس از کسب مجوز از وزارت صمت مجاز به عرضه خودروهای وارداتی به روش «پیشفروش» هستند، اما با ممنوع شدن واردات خودرو عملاً پیشفروش خودروهای خارجی از ابتدای تیرماه سال گذشته غیرمجاز اعلام شد.
با این حال شنیدهها حاکی از این است که برخی از شرکتها بعد اعلام ممنوعیت واردات خودرو همچنان خودروهای وارداتی را پیشفروش کردند و در حالحاضر تکلیف کسانی که به پیشخرید خودرو از این شرکتها اقدام کردهاند، مشخص نیست.
در این میان با توجه به اینکه طبق ماده ۲۹ آئیننامه اجرایی قانون حمایت از حقوق مصرفکنندگان خودرو «مسؤولیت رسیدگی به شکایات مصرفکنندگان و جلب رضایت آنها در مرحله اول برعهده عرضهکننده خودرو است. در صورت بروز اختلاف بین عرضهکننده و مصرفکننده، رأساً از طریق سازمانهای صنعت،معدنوتجارت استانها و با نظارت سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان مورد بررسی و رسیدگی قرار میگیرد. چنانچه رضایت مصرفکننده تأمین نشود، میتواند به هیأت حل اختلاف موضوع تبصره (۲) ماده (۳) قانون مراجعه کند. هیأت حلاختلاف موظف است ظرف ۲۰ روز از تاریخ ثبت شکایات به موضوع رسیدگی و نسبت به آن کتباً اعلام رأی کند.»
با این حال پیگیری تعیینتکلیف کسانی که بعد از ممنوعیت واردات، اقدام به پیشخرید خودرو کردند از سازمان حمایت مصرفکنندگان و تولیدکنندگان در روزهای گذشته به نتیجه نرسیده است و این موضوع همچنان در دست پیگیری است.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.