۴روش جدید کمک مالی به دانش‌بنیان‌ها

۴روش جدید کمک مالی به دانش‌بنیان‌ها معاون صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه امسال چهار مدل جدید برای کمک مالی به دانش‌بنیان‌ها در نظر گرفته‌ایم، گفت: ساده‌‌ترین راه برای آغاز پروسه دریافت کمک مالی استارت‌آپ‌ها مراجعه به صندوق‌های پژوهش و فناوری است. به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا، علی ناظمی، معاون سرمایه سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری […]

۴روش جدید کمک مالی به دانش‌بنیان‌ها

معاون صندوق نوآوری و شکوفایی با بیان اینکه امسال چهار مدل جدید برای کمک مالی به دانش‌بنیان‌ها در نظر گرفته‌ایم، گفت: ساده‌‌ترین راه برای آغاز پروسه دریافت کمک مالی استارت‌آپ‌ها مراجعه به صندوق‌های پژوهش و فناوری است.

به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا، علی ناظمی، معاون سرمایه سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست‌جمهوری در نشست خبری بیان کرد: در دنیا اثبات شده است که بخش نوآوری بیشترین تأثیر را بر رشد اقتصاد دارد و استارت‌آپ‌ها و دانش‌بنیان‌ها در خط‌مقدم ایجاد رشد اقتصادی هستند، اما متأسفانه معمولاً بعضی دانش‌بنیان‌ها در ادامه راه دچار شکست بازار می‌شوند که نهادهای متولی حمایت از دانش‌بنیان از جمله صندوق نوآوری وظیفه دارد از آنها حمایت کند.

وی با بیان اینکه دولت‌ها معمولاً به چهار روش از دانش‌بینان‌ها حمایت می‌کند اما مبحث ما اینجا چگونگی تأمین مالی دانش‌بنیان‌ها به شکل سرمایه‌گذاری و مشارکت است، گفت: یعنی بدین معنا که صندوق نوآوری با چه مدل‌هایی با دانش‌بنیان‌ها مشارکت می‌کند به‌گونه‌ای که در سود و زیان با دانش‌بنیان شریک باشد.

ناظمی گفت: تاکنون صندوق نوآوری به شکل سرمایه‌گذاری مستقیم و بی‌واسطه دانش‌بنیان‌ها را تأمین مالی می‌کرده اما الان تصمیم بر آن شده است که به سه شکل این سرمایه‌گذاری‌ها را انجام دهد.

وی ادامه داد: اولین قسم آن است که صندوق به شکل مستقیم با دانش‌بنیان‌ها شراکت می‌کند که اعتبار این طرح ۲۰۰۰ میلیارد ریال در سال ۹۸ است که شامل دو طرح کلان می‌شود که از طریق آن در دانش‌بنیان‌ها مستقیم سرمایه‌گذاری می‌کنیم. روش دوم آن است که از طریق بازار سرمایه به دانش‌بنیان‌ها پول تزریق کنیم که این کار از طریق سرمایه‌گذاری و واریز به صندوق‌های جسورانه و صندوق‌های خصوصی بورسیp.e انجام می‌شود که البته فقط تا ۴۰درصد سرمایه این صندوق‌ها را تأمین می‌کنیم و مبلغ در نظر گرفته شده برای این کار هم رقم ۲٫۸۵۰ میلیارد ریال در سال ۹۸ می‌باشد.

وی گفت: همچنین حمایت‌ها در این صندوق‌ها صرفاً محدود به شرکت‌های مجوزدار دانش‌بنیان نیست بلکه شرکت‌های استارت‌آپ نوآور هم که مجوز دانش‌بنیان ندارند، می‌توانند از طریق پول به‌دست بیاورند.

به گفته وی، روش سوم مدل هم‌سرمایه‌گذاری نامیده می‌شود. این صندوق مستقیماً وارد به سرمایه‌گذاری در هیچ شرکتی نمی‌شود بلکه بدین صورت است که هر سرمایه‌گذاری در صندوق‌های پژوهش و فناوری اگر یک‌واحد سرمایه‌گذاری کند ما به او چهاربرابرش را اعتبار می‌دهیم. همچنین تمام نظارت و مدیریت این طرح‌ها برعهده صندوق پژوهش و فناوری است و ما فقط وظیفه کمک مالی را داریم. رقم اختصاص پیدا کرده برای این طرح هم برای سال ۹۸ مبلغ ۵۰۰۰میلیارد ریال می‌باشد.

چهارمین مدل ما به شکل مکمل است و به دو طریق صورت می‌گیرد:

 الف. روش اول ضمانت سرمایه‌گذاری است بدین معنا که صندوق ورود مستقیم به پرداخت منابع ندارد بلکه ریسک سرمایه‌گذاری سایرین در دانش‌بنیان‌ها را تحت ضوابط و مشخصات خاص ضمانت می‌کند و برایشان ضمانت‌نامه صادر می‌کند.

ب. روش دوم انتشار صکوک نوآوری است. بدین شکل برای شرکت‌هایی که در مراحل پایانی رشد خود هستند و نیازمند منابع مالی هستند از طریق انتشار اوراق بدهی در بورس برایشان از بورس سرمایه جذب می‌کنیم.

معاون سرمایه‌گذاری صندوق نوآوری در پاسخ به سؤال خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه شرایط صدور ضمانت‌نامه به شکلی است گفت: تاکنون ضمانت‌نامه‌ای صادر نکردیم و فقط مصوبات داخلی‌‌اش انجام شده ولی تصمیم ما مبنی بر این است که از طریق بانک‌ها و بیمه برای دانش‌بنیان‌ها ضمانت‌نامه صادر کنیم و مبلغی که بانک برای صدور ضمانت‌نامه مطالبه می‌کند را صندوق هزینه‌‌اش را متقبل می‌شود.

وی در پایان گفت: صندوق نوآوری سیاستش کمترین دخالت و عدم بنگاه‌داری در شرکت‌هاست. استارت‌آپ اگر پول بخواهد ساده‌‌ترین راه این است که به صندوق‌های پژوهش و فناوری مراجعه کند و درخواست ارزیابی طرحش را بدهد اگر صندوق پژوهش و فناوری با طرح موافقت کردند، صندوق می‌توانند به ما مراجعه کنند و چهاربرابر پولی که خودشان می‌خواهند به آن اختصاص بدهند را از ما دریافت کنند.