طبق قانون پلیس باید هر خودروی بی‌کیفیتی را شماره‌گذاری کند!

فرمانده پلیس راه کشور طبق قانون پلیس باید هر خودروی بی‌کیفیتی را شماره‌گذاری کند! فرمانده پلیس راه کشور با بیان اینکه تولید خودروهای بی‌کیفیت توجیه اقتصادی، فنی و ایمنی ندارد، گفت: تأثیر این خودرو‌ها در حوادث جاده‌ای غیرقابل انکار است. در بیشتر موارد خودرو به دلیل اینکه بدنه ضعیفی داشته و از آلیاژ مقاومی تولید […]

فرمانده پلیس راه کشور

طبق قانون پلیس باید هر خودروی بی‌کیفیتی را شماره‌گذاری کند!

فرمانده پلیس راه کشور با بیان اینکه تولید خودروهای بی‌کیفیت توجیه اقتصادی، فنی و ایمنی ندارد، گفت: تأثیر این خودرو‌ها در حوادث جاده‌ای غیرقابل انکار است. در بیشتر موارد خودرو به دلیل اینکه بدنه ضعیفی داشته و از آلیاژ مقاومی تولید نشده است، بدنه آن به‌طور کامل جمع شده و حتی نمی‌توان اجساد را از داخل خودرو خارج کرد.

سردار محمدحسین حمیدی (فرمانده پلیس راه کشور) در گفت‌وگو با ایلنا درباره لزوم استفاده صنایع خودروسازی از ظرفیت‌های دانشگاهی برای تولید خودروهای باکیفیت گفت: به غیر از فساد، وابستگی و مسائل اینچنینی موضوع دیگری درخصوص عدم استفاده از ظرفیت‌های دانشگاهی وجود ندارد. متأسفانه تولید چنین خودروهایی توجیه اقتصادی، فنی و ایمنی ندارد، اما باز هم تولید می‌شود و کشور را با آن به چالش می‌کشند و معتقدم جز فساد چیز دیگری در میان نیست.

وی با بیان اینکه وقتی انحصار ایجاد می‌کنید، فساد نیز ایجاد می‌شود، ادامه داد: محصول انحصار فساد است، پلیس بار‌ها و با صدای بلند اعلام کرده است، اما آنهایی که باید گوش کنند، گوش نمی‌دهند و توجه نمی‌کنند، چراکه برایشان مهم نیست.

فرمانده پلیس راه کشور با بیان اینکه بی‌کیفیت‌‌ترین خودرو‌ها با گران‌‌ترین قیمت به مردم فروخته می‌شود، خاطرنشان کرد: متأسفانه کنترل و نظارتی بر خودروسازی وجود ندارد و واردات محدود است، افرادی که مسؤول استاندارد، صنعت و اقتصاد هستند، در این وادی نیستند. متأسفانه شعار و حرف‌های پوپولیستی زیاد گفته می‌شود، اما در عمل مردم و پلیس در ادوار گذشته چیزی ندیدند.

سردار حمیدی با اشاره به واردات خودرو‌ها گفت: در داخل کشور ظرفیت برای ارتقای کیفیت صنعت خودروسازی وجود دارد. به‌طور مثال ما لاستیک تولید می‌کنیم و تولیدات داخلی به مراتب بهتر از لاستیک‌های وارداتی است، اما باز هم این مرض واردات دست‌بردار نیست و این فسادی که در واردات وجود دارد، طمع ایجاد می‌کند و اجناس بی‌کیفیت وارد کشور می‌کنند و به مردم می‌دهند و نتیجه آن می‌شود که در جاده‌های کشور به‌طور مداوم با ترکیدگی لاستیک‌‌ها مواجه هستیم.

به گفته فرمانده پلیس راه کشور کسی با فساد در این بخش برخورد نکرده، اگر برخورد شده است ریزنمره آن را نشان دهند.

وی با بیان اینکه پلیس طبق قانون بیش از این کاری نمی‌تواند انجام دهد، تصریح کرد: برخی‌ از کارشناسان مطرح کرده‌اند که اگر پلیس به تولید خودروی داخلی ایراد می‌گیرد، پس چرا آن را شماره‌گذاری می‌کند. من در پاسخ به این افراد می‌گویم، پلیس طبق قانون عمل می‌کند. قانون می‌گوید وقتی دولت، صنعت و استاندارد خودرویی را تأیید کرد، پلیس مکلف به شماره‌گذاری است. براساس قانون هر خودروی بی‌کیفیتی را پلیس باید شماره‌گذاری کند، بنابراین این قانون مشکل دارد و یا باید قانون اصلاح شود یا استاندارد و صنعت اصلاح شود.

سردار حمیدی تصریح کرد: وقتی تولیدکننده می‌بیند، مردم برای جنس بی‌کیفیت آن در صف‌های طویل ایستاده و هزینه خودرویی که قرار است، سال آینده دریافت کنند را امسال می‌پردازند، بنابراین به دنبال ارتقای آن نیست، چراکه مردم با این کار نشان می‌دهند که همین محصول را می‌خواهند.

وی گفت: در برخی جاده‌ها وقتی خودرو سبقت می‌گیرد، یا انحراف به چپ پیدا می‌کند و یا با خودروی دیگری برخورد می‌کند و بار‌ها و بار‌ها شاهد این ماجرا در جاده‌ها بوده‌ایم، اما چنان‌چه خودرو ایمن باشد و سیستم ایربک آن به درستی عمل کند، سرنشینان و راننده آسیب ندیده یا کمتر آسیب می‌بینند، اما در بیشتر موارد خودرو به دلیل اینکه بدنه ضعیفی داشته و از آلیاژ مقاومی تولید نشده است، بدنه آن به‌طور کامل جمع شده و نمی‌توان حتی اجساد را از داخل خودرو خارج کرد و ساعت‌‌ها طول می‌کشد تا نیروهای امداد و نجات با تجهیزات فنی قطعات خودرو را جدا کرده و سرنشینان آن را خارج کنند.