از راهاندازی پویش ملی بومیسازی تا رکوردشکنی چندباره تولید؛ پیشتازی سایپا در استفاده از فرصتهای ساخت داخل و رونق تولید گروه خودروسازی سایپا در راستای ادامه اجرای طرح پویش ملی بومیسازی قطعات محصولات خود، در نخستین نمایشگاه فرصتهای ساخت داخل و رونق تولید که با هدف نمایش توانمندیها در بومیسازی محصولات و قطعات و […]
از راهاندازی پویش ملی بومیسازی تا رکوردشکنی چندباره تولید؛
پیشتازی سایپا در استفاده از فرصتهای ساخت داخل و رونق تولید
گروه خودروسازی سایپا در راستای ادامه اجرای طرح پویش ملی بومیسازی قطعات محصولات خود، در نخستین نمایشگاه فرصتهای ساخت داخل و رونق تولید که با هدف نمایش توانمندیها در بومیسازی محصولات و قطعات و همچنین اعلام نیازمندیهای صنعتی برگزار میشود، حضور یافته است.
گروه سایپا متشکل از شرکت اصلی و ۱۱ شرکت زیرمجموعه خود، در این نمایشگاه تلاش کرده آخرین دستاوردها و نوآوریها در زمینه طراحی و ساخت قطعات در کنار مجموعهای از نیازمندیهای خود در عرصه ساخت قطعات پیشرفته را در معرض دید بازدیدکنندگان، صنعتگران، تولیدکنندگان، شرکتهای دانشبنیان و استارتآپهای داخلی قرار دهد.
همانگونه که گروه خودروسازی سایپا پیشتر نیز از آمادگی خود برای جذب مشارکت شرکتها و تولیدکنندگان داخلی در زمینه ساخت قطعات و رفع نیازهای این گروه، خبر داده بود، در این نمایشگاه نیز، با شناسایی تولیدکنندگان جدید و آشنایی با ظرفیتها و استعدادهای آنها، فضا و فرصت حمایت از تولید داخلی و توسعه کسبوکار شرکتهای دارای این ویژگی را دنبال کرده است.
چهارگانه سایپا در پویش ملی بومیسازی
گروه خودروسازی سایپا در چند ماه اخیر پویش ملی بومیسازی قطعات محصولات خود را با هدف کاهش وابستگی به بازارهای خارجی، توسعه ساخت داخل، رفع نیازهای ارزی، رونق فعالیت تولیدکنندگان ایرانی و مشارکت آنها در صنعت خودرو کشور آغاز کرد و در بستر عملیاتیساختن این پویش، چند گام مهم و اساسی برداشت.
گام نخست؛ نمایشگاه دائمی قطعات
نخستین حرکتی که توسط گروه خودروسازی سایپا در این حوزه انجام شد، راهاندازی یک نمایشگاه دائمی از قطعات داخلیسازی شده و قطعات پیشرفته و مورد نیاز تولید محصولات این گروه بود؛ با برپایی این نمایشگاه فضا و فرصتی فراهم شد تا تولیدکنندگان داخلی ضمن بازدید از دستاوردها و محصولات داخلیسازی شده سایپا، با نیازهای این گروه در عرصه قطعات خودرو آشنا شوند.
با توجه به اینکه تحریمها و محدودیتهای ایجاد شده در مسیر صنعت خودرو کشور، زمینه بروز مشکلاتی را در تأمین برخی قطعات محصولات ایجاد کرد، این نمایشگاه که بهصورت دائمی در سایپا برپا شده، میتواند بهعنوان یک راهکار مهم جهت معرفی نیازها و محدودیتهای موجود در عرصه تولید، تلقی شود.
گام دوم؛ نشست مشترک با دانشبنیانها
دومین اقدامی که گروه خودروسازی سایپا در مسیر پویش ملی بومیسازی قطعات محصولات به اجرا درآورد، برگزاری نشست با قطعهسازان و شرکتهای دانشبنیان داخلی بود. در این نشست دو روزه که به صورت کاملاً تخصصی و کارشناسی برگزار شد، جمع کثیری از صنعتگران و تولیدکنندگان داخلی دیدگاهها و نظرات خود را در زمینه رویکرد سایپا درخصوص داخلیسازی قطعات ابراز کرده و از وجود ظرفیتها و قابلیتهای تولید قطعات مدنظر خبر دادند. مهمترین نکته در این نشست، اعلام آمادگی سایپا برای هرگونه حمایت، مشاوره و سرمایهگذاری در زمینه طراحی و ساخت قطعات و مجموعههای پیشرفته خودرو بود.
گام سوم؛ حضور در اینوتکس ۲۰۱۹
در گام سوم، گروه خودروسازی سایپا به همت مرکز تحقیقات و نوآوری صنایع خودرو بهعنوان دبیرخانه پویش ملی بومیسازی قطعات، در نمایشگاه فناوری و نوآوری اینوتکس ۲۰۱۹ حضور یافت. در این نمایشگاه که با حضور جمع زیادی از شرکتها و مجموعههای تخصصی و دانشمحور داخلی و خارجی در زمینه اجرای نوآوریها و فناوریهای جدید برگزار شد، گروه خودروسازی سایپا در ابتدا کوشید ضمن معرفی نیازمندیهای خود به سایر شرکتکنندگان، زمینه استارت همکاریها در عرصه ساخت قطعات خودرو را فراهم کند. این گروه همچنین با انجام نشستهای تخصصی با بسیاری از مبتکران، صنعتگران و تولیدکنندگان، ضمن آشنایی با مهارتها و توانمندیهای آنها، قراردادهای مختلفی را نیز در زمینه طراحی و ساخت قطعات خودرو در داخل و قطع وابستگی به بازارهای خارجی منعقد کرد.
گام چهارم؛ سمپوزیوم ساخت بدنه خودرو
چهارمین گام سایپا در پویش ملی بومیسازی قطعات، برگزاری نخستین سمپوزیوم علمی ساخت بدنه خودرو بود که به همت و ابتکار این گروه و با مشارکت دانشگاه صنعتی شریف برگزار شد؛ مهمترین وجه برگزاری این سمپوزیوم، توسعه پیوند میان صنعت و دانشگاه بود که گروه سایپا همواره بهعنوان پرچمدار و سردمدار اصلی این رویکرد شناخته شده و تلاش کرده زمینه مشارکت دانشگاهیان و مجامع علمی و تحقیقاتی را در پروژههای مختلف صنعت خودرو فراهم کند. در این سمپوزیوم، جمع کثیری از اساتید دانشگاهی، اعضای هیأتهای علمی، محققان، صاحبنظران و دانشجویان رشتههای فنی و مهندسی و فعالان عرصه طراحی و ساخت مجموعههای بدنه خودرو، به بیان دیدگاهها و ارائه مقالات و پژوهشهای خود پرداختند. همچنین تعداد زیادی از متخصصان و کارشناسان گروه خودروسازی سایپا نیز ضمن ارائه مقالات و یافتههای خود در زمینه طراحی و ساخت بدنه خودرو، همکاری میان صنعت و دانشگاه را برای دستیابی به نتایج موفقیتآمیز ضروری دانستند.
در آستانه گام پنجم
اجرای این چهار گام مهم توسط سایپا، با حضور در نخستین نمایشگاه فرصتهای ساخت داخل و رونق تولید با برداشتن گام پنجم وارد فاز جدیدی خواهد شد که میتواند بهعنوان مکمل این اقدامات، شناخته شده و زمینه دستیابی به موفقیت نهایی را فراهم کند. اگرچه اقداماتی از این دست، نیازمند برخورداری از زمان و امکانات کافی جهت دستیابی به نتایج ماندگار و همیشگی است، اما گروه خودروسازی سایپا در همین مدتزمان اندک نیز توانسته رویه جدیدی را در زمینه توجه و بها دادن به تولید ملی و رونقبخشی به کسبوکار شرکتهای دانشبنیان ایرانی بنا نهد.
پیشتازی در ساخت داخل و رونق تولید؛
سال گذشته که صنعت خودرو کشور تحت شدیدترین و بیسابقهترین تحریمها و محدودیتهای خارجی قرار گرفت و زمینه تعلیق همکاری بسیاری از شرکای خارجی، دشواریها در نقلوانتقالات بانکی و بسیاری مشکلات داخلی و خارجی دیگر نیز فراهم شد، شاید کمتر کسی فکر میکرد این صنعت بتواند در کوران این مشکلات بیسابقه، به فعالیت خود ادامه دهد؛ اما اجرای موفقیتآمیز راهبرد رونق تولید در سایپا در کنار تلاش جهت حمایت از قطعهسازان، موجب شد این گروه نهتنها آثار تحریمها را به حداقل برساند، بلکه با موفقیت به فعالیت تولیدی خود ادامه داده و بتواند رکوردهای مختلف تولید را در یک بازهزمانی ششماهه از آن خود کند.
رکوردشکنیهای سایپایی در شرایط تحریمی
برنامه افزایش تولید خودرو در زمانی وارد فاز اجرایی شد که تولید روزانه محصولات سایپا به کمتر از ۷۰۰ دستگاه رسیده بود و برخی سوءمدیریتها و تصمیمات نادرست گذشته آثار بسیار زیانباری بر پیکر تولید این مجموعه بر جای گذاشته بود.
همزمان با آغاز برنامه رشد تولید، سایپا توانست میزان تولید روزانه خود را به حدود دو هزار دستگاه رسانده و از این طریق عرضه محصولات به بازار را نیز با سرعت بیشتری دنبال کند؛ این موفقیت در رونقبخشی به تولید در هفتهها و ماههای بعد نیز ادامه یافت و در خردادماه سال ۹۸، رکورد تولید بیش از ۲۳۰۰ دستگاه در روز نیز به نام گروه خودروسازی سایپا رقم خورد؛ در کنار آن، افزایش سهم بازار، توسعه طرحهای فروش، جلب رضایت مشتریان از طریق عمل به تعهدات برجای مانده از گذشته، رونقبخشی به کسبوکار شبکه قطعهسازان و بازگشت بهکار بسیاری از نیروهای تعدیل شده در این صنعت، از جمله آثار و نتایج برنامه رونق تولید در سایپا محسوب میشد. همه این دستاوردها و موفقیتها نشان داد گروه خودروسازی سایپا توانسته در عرصه تولید خودرو در کشور پیشتازی خود را حفظ کرده و تحریمهای ظالمانه بر علیه این صنعت را نیز بیاثر کند.
بدون تردید همه این موفقیتها با تکیه بر امکانات و توانمندیهای داخلی و استفاده از تجربیات انباشته از سالها فعالیت مستمر در عبور از فرازونشیبهای بسیار رقم خورده و توانسته سایپا در عبور از هر نوع مانعی سربلند سازد. استفاده از ظرفیتها و نوآوریهای موجود در کشور به جای تکیه بر منابع خارجی، موجب شد سایپا بتواند بسیاری از محدودیتهای خود در زمینه ساخت قطعات را برطرف کرده و از خروج ارز از کشور نیز جلوگیری کند.
بیتردید حرکتی که امروز در گروه خودروسازی سایپا آغاز شده و ثمره آن، کارنامهای موفق و درخشان از مدیریت در صنعت خودرو و رونقبخشی به جریان تولید محسوب میشود، در آینده رتبهها و نمرات درخشانتری را در خود خواهد دید و زمینه گام نهادن این گروه در عرصه خودروسازان بلندمرتبه جهانی را فراهم خواهد کرد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.