نقدینگی نرسد قطعه‌سازی تعطیل می‌شود

رئیس فراکسیون حمایت از صنعت قطعه‌سازی مطرح کرد نقدینگی نرسد قطعه‌سازی تعطیل می‌شود رئیس فراکسیون حمایت از صنعت قطعه‌سازی کشور گفت: در حال‌حاضر اگر به قطعه‌ساز‌ها هشت هزار میلیارد تومان نقدینگی تزریق نشود، متأسفانه با تعطیلی کارخانه یا تعدیل کارگران روبه‌رو خواهیم شد. شهاب‌الدین بی‌مقدار در گفت‌وگو با خانه‌ملت، در تشریح عملکرد فراکسیون حمایت از […]

رئیس فراکسیون حمایت از صنعت قطعه‌سازی مطرح کرد

نقدینگی نرسد قطعه‌سازی تعطیل می‌شود

رئیس فراکسیون حمایت از صنعت قطعه‌سازی کشور گفت: در حال‌حاضر اگر به قطعه‌ساز‌ها هشت هزار میلیارد تومان نقدینگی تزریق نشود، متأسفانه با تعطیلی کارخانه یا تعدیل کارگران روبه‌رو خواهیم شد.

شهاب‌الدین بی‌مقدار در گفت‌وگو با خانه‌ملت، در تشریح عملکرد فراکسیون حمایت از صنعت قطعه‌سازی کشور، گفت: به دلیل اینکه قطعه‌ساز‌ها چند ماه پیش به مشکل برخورده بودند، وظیفه خود دانستم که فراکسیون حمایت از صنعت قطعه‌سازی کشوری را تشکیل دهم؛ انجمن‌های استان‌ها و انجمن کشوری قطعه‌سازان همکاری صمیمانه‌ای با ما دارند. پیگیر مسائل و مشکلات آنها هستیم و آخرین جلسه را با قائم‌مقام بانک‌مرکزی، وزارت صمت و خودروساز‌ها داشتیم.

نماینده مردم تبریز، اسکو و آذرشهر در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: متأسفانه به دلیل وضعیتی که برای خودروسازان پیش‌آمده، به راحتی نمی‌توانند هزینه را پرداخت کنند و نیاز به نقدینگی دارند البته در ابتدا در حضور جهانگیری تصویب شده بود تا ۸۴۴ میلیون یورویی اعتبار ارزی به اینها بدهند که به دلیل پیچیدگی‌هایی که در بانک‌ها و بانک‌مرکزی بود، عملیاتی نشد اما هفته گذشته قبول کردند که زمان وام را تمدید کنند و نصف آن را ارزی دهند.

وی با بیان اینکه بازار بزرگی در باکو از سوی کارآفرینان آذربایجان و هلدینگ ترکیه‌ای ایجاد کردیم، تصریح کرد: یکی از کارهایی که آغاز کردیم، تأمین قطعات برای کامیون‌ها و اتوبوس‌‌ها بود که خوشبختانه کنسرسیومی که از قبل در تبریز درخواست کرده بودم و قطعه‌ساز‌ها تشکیل شده بود، در این زمان به‌کار آمد و سریعاً ارتباط برقرار شد و هیأتی از باکو آمدند و از برخی کارخانجات بازدید کردند و انجمن کشوری قول دادند با ما همکاری کنند.

عضو کمیسیون شورا‌ها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی اظهار داشت: چنان‌چه بتوانیم صادرات قطعه‌سازی را راه بیندازیم مشکل عمده قطعه‌سازان برای تأمین نقدینگی و پول کارگران حل می‌شود ضمن اینکه می‌توانند در برابر صادرات نیز واردات انجام داده و مشکلات خود را حل کنند.

بی‌مقدار افزود: یکی دیگر از اهداف این بود تا با داخلی‌سازی کمک کنیم و با شناختی که از واحدهای قطعه‌سازی دارم، تشویق و حمایت کنیم. جلساتی در معاونت علمی فناوری برای شرکت‌های دانش‌بنیان گذاشتیم اگرچه کُند پیش رفته اما به دنبال این هستیم تا از صندوق نوآوری نیز کمک‌هایی شود و قطعات حساسی که از خارج نمی‌دهند و یا به سختی می‌توان خرید، تولید کنند و همکاری صمیمانه‌ای در این رابطه با وزارت صمت داریم و صحبت‌هایی نیز با وزیر داشتیم که چنان‌چه قطعه‌ساز‌ها و خودروساز‌ها بیکار شوند، ۷۰۰ هزار نفر بیکار می‌شوند که ۱۵ هزار میلیارد تومان فقط حق‌بیمه پرداخت می‌کنند و از این نیز محروم می‌شوید.

وی با ابراز نگرانی از اینکه چنان‌چه نتوانیم تولیدات را در قطعه‌سازی حفظ کنیم، کارگران بیکار می‌شوند، افزود: در کنار آن مسائل اجتماعی، سیاسی و شورش نیز دامن‌گیر می‌شود؛ مشکل اصلی بانک‌مرکزی است که فقط می‌خواهد نرخ دلار و تورم را پایین بیاورد، اجازه نمی‌دهد که قطعات را بدون انتقال ارز وارد کنند و سریع ارز نیمایی اختصاص می‌دهد و زمان می‌برد و همین باعث می‌شود که خیلی وقت‌‌ها به دلیل یک قطعه کوچک، چندین هزار خودرو در محوطه بخوابد.

بی مقدار اظهار داشت: چنان‌چه بتوانیم دلار را در کشور تک‌نرخی کنیم و حول‌وحوش ۱۳ تا ۱۴ هزار تومان نگه داریم و به ثبات برسانیم، در این زمان واحدهای تولیدی بهتر می‌شوند. البته واحدهای بورس نیز باید برای تأمین نقدینگی اقدام کنند چراکه مهم‌ترین مشکل اکثر واحدهای تولیدی، کمبود نقدینگی و بخشنامه‌هایی است که برای واردات و صادرات صادر می‌کنند.