مناقصه واگذاری دیتاسنتر به پیام‌رسان‌های بومی فعلاً متوقف شد !

مناقصه واگذاری دیتاسنتر به پیام‌رسان‌های بومی فعلاً متوقف شد ! دبیر شورای‌عالی فضای مجازی با تأکید بر اینکه دولت تاکنون مسؤولیت ظرفیت‌سازی برای خدمات پایه بومی فضای مجازی را نپذیرفته است، گفت: خدمات فعلی پایه بومی، ظرفیت سرویس‌دهی به همه ملت را ندارد. ابوالحسن فیروزآبادی در گفت‌و‌گو با مهر با اشاره به نظارت بر اجرای […]

مناقصه واگذاری دیتاسنتر به پیام‌رسان‌های بومی فعلاً متوقف شد !

دبیر شورای‌عالی فضای مجازی با تأکید بر اینکه دولت تاکنون مسؤولیت ظرفیت‌سازی برای خدمات پایه بومی فضای مجازی را نپذیرفته است، گفت: خدمات فعلی پایه بومی، ظرفیت سرویس‌دهی به همه ملت را ندارد.

ابوالحسن فیروزآبادی در گفت‌و‌گو با مهر با اشاره به نظارت بر اجرای سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات اظهار داشت: مطابق با سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات دو نوع خدمات در حوزه فضای مجازی تعریف شده است که شامل خدمات پایه بومی و خدمات عمومی پرکاربرد می‌شود. مطابق این سند دولت در حوزه ظرفیت‌سازی و ارائه خدمات پایه بومی فضای مجازی مسؤولیت دارد.

وی با بیان اینکه خدمات پایه بومی شامل خدمات ابری، خدمات موتور جستجو، شبکه‌های پیام‌رسان و خدمات مکاتبه‌ای مردم در فضای مجازی می‌شود، گفت: معتقدیم که دولت باید مسؤولیت این خدمات را بپذیرد و پای حرفمان ایستاده‌ایم و موضع‌مان تغییر نمی‌کند که این خدمات باید از سوی دولت ارائه شود.

دبیر شورای‌عالی فضای مجازی با تأکید بر اینکه در مورد خدمات عمومی پُرکاربرد در فضای مجازی مانند حمل‌ونقل، بانک و امثال اینها نیز معتقدیم که بخش‌خصوصی باید مسؤولیت داشته باشد، اظهار داشت: در زمینه این خدمات دولت باید نقش تسهیل‌گری داشته باشد. اما در این رابطه ما مسؤولیت فوری از دولت طلب نمی‌کنیم و ارائه این خدمات را در چارچوب شبکه ملی اطلاعات، نمی‌دانیم.

فیروزآبادی افزود: آنچه که در چارچوب شبکه ملی اطلاعات و مصوبه شورای‌عالی فضای مجازی آمده، این است که دولت باید خدمات پایه را برای هر شهروند فراهم کند. البته ما به هیچ‌وجه نمی‌گوییم مردم باید حتماً از موتور جستجو و پیام‌رسانه‌ای بومی استفاده کنند. بلکه معتقدیم که شهروند خودش مختار است که از خدمات پایه بومی یا از خدمات پایه خارجی استفاده کند.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی اضافه کرد: هم‌اکنون شاهد هستیم که در برخی حوزه‌ها، خدمات پایه کشور شکل نگرفته و یا حداقل، ظرفیت سرویس‌دهی به همه ملت را ندارد.

وی با بیان اینکه دولت تاکنون نپذیرفته که مسؤول ظرفیت‌سازی این خدمات در کشور است، افزود: ما وزارت ارتباطات (به عنوان مجری شبکه ملی اطلاعات) یا دولت را مسؤول می‌دانیم که در چارچوب تعهدات شبکه ملی اطلاعات باید ظرفیت این خدمات را در کشور ایجاد کند.

فیروزآبادی با اشاره به مکاتباتی که در این راستا با دولت انجام شده است، گفت: طرح این موضوع، بیش از مکاتبه بوده و ما بار‌ها در مصاحبه‌ها و در جلسات کارشناسی زیادی، این موضوع را اعلام کرده‌ایم اما تاکنون دولت نپذیرفته است که در رابطه با ظرفیت‌سازی این خدمات پایه، مسؤولیت دارد. نظر دولت بیشتر این است که از ارائه این خدمات در قالب وام، فضا و پهنای باند حمایت کند.

دبیر شورای‌عالی فضای مجازی ادامه داد: سؤال این است که اگر با همین مقدار حمایت، ظرفیت این خدمات برای ۸۰ میلیون جمعیت فراهم می‌شود که ما از آنها تشکر می‌کنیم و می‌گوییم کارشان انجام شده است، اما اگر با ارائه وام‌های پنج میلیارد تومانی یا پهنای باند، این ظرفیت تأمین نمی‌شود این رافع مسؤولیت دولت نیست.

وی با تأکید بر اینکه به هیچ‌وجه نمی‌گوییم مردم حتماً باید از خدمات پایه بومی در فضای مجازی استفاده کنند، بیان داشت: بلکه معتقدیم که حق مردم است که دولت این ظرفیت را در داخل کشور برای آنها فراهم کند. چرا که در این سکوهای بومی، حریم‌خصوصی، دارایی‌ها، منافع و کسب‌وکارهای مردم امنیت بیشتری از سکوهای مشابه خارجی دارد.

فیروزآبادی در مورد نحوه حمایت وزارت ارتباطات از پیام‌رسان‌های بومی نیز، گفت: امکاناتی که این وزارتخانه به پیام‌رسان‌های بومی می‌دهد هر شش ماه یکبار، در حال تمدید است.

وی افزود: گزارش پیشرفت سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات که از سوی وزارت ارتباطات به مرکز ملی فضای مجازی ارائه شده است، هم‌اکنون در دست بررسی است.

نقشه راه معماری نهایی شبکه ملی اطلاعات تهیه می‌شود

فیروزآبادی در مورد ارزیابی شاخص‌های کیفی شبکه ملی اطلاعات و پیاده‌سازی کامل این پروژه اذعان داشت: در شورای‌عالی فضای مجازی، الزامات مربوط به تعریف شبکه ملی اطلاعات و پیاده‌سازی آن مطابق با سند تبیین الزامات شبکه ملی اطلاعات تهیه و وزارت ارتباطات موظف به پیاده‌سازی این الزامات شد.

وی گفت: در دور دوم فعالیت شورای‌عالی فضای مجازی مقرر شد نقشه راهی برای تکمیل شبکه ملی اطلاعات تهیه شود که وزارت ارتباطات در حال تهیه این نقشه راه است و ما منتظریم معماری نهایی شبکه ملی اطلاعات بر مبنای این نقشه راه تکمیل شود.

فیروزآبادی توضیح داد: پس از آنکه نقشه راه معماری نهایی شبکه ملی اطلاعات تهیه شود، خروجی‌های این پروژه مشخص خواهد شد. به این ترتیب ما می‌توانیم میزان ترافیک داخلی و خارجی، اتصال فضای مجازی داخل کشور و نیز میزان پلتفرم‌های داخلی را در این شبکه مورد ارزیابی قرار دهیم.

وی اضافه کرد: هم‌اکنون اشکالاتی در این حوزه مطرح است که مربوط به نبود شاخص‌های ارزیابی می‌شود اما در صورتی که این نقشه راه کامل شود، عدد دقیقی از درصد پیاده‌سازی شبکه ملی اطلاعات مشخص خواهد شد.

فیروزآبادی در مورد عدم حمایت از پیام‌رسان‌های منتخب بومی نیز بیان داشت: حمایت از این شبکه‌های بومی به فراموشی سپرده نشده است بلکه بودجه مربوطه برای آن تأمین نشده است.

وی گفت: قرار بود به این پیام‌رسان‌ها دیتاسنتر تعلق گیرد و اسناد مناقصه نیز توسط وزارت ارتباطات تهیه شده است اما به دلیل عدم تأمین بودجه حمایت مرحله دوم از پیام‌رسان‌های بومی هنوز انجام نشده است.

فیروزآبادی همچنین اظهار داشت: قرار بود بودجه‌ای برای حمایت از پیام‌رسانه‌ای بومی اختصاص پیدا کند و دیتاسنتری هم برای این منظور توسط وزارت ارتباطات در نظر گرفته شده است، اما متأسفانه بودجه مورد نظر این حمایت‌ها تأمین نشده است.