قانونمندی تاکسیهای اینترنتی نزدیک است ؟! در نشست «تنظیمگری قوانین کسبوکارهای آنلاین (با تمرکز بر تاکسیهای اینترنتی)»، کارشناسان با وجود هزینهبر بودن تنظیمگری قوانین در این حوزه، بر ضرورت وجود نظارت حداقلی بر کار تاکسیهای اینترنتی تأکید کردند. به گزارش ایرنا، محمدباقر اصغری، محقق ارشد سابق پارلمان و کمیسیون اروپا و استاد دانشگاه شهید بهشتی […]
قانونمندی تاکسیهای اینترنتی نزدیک است ؟!
در نشست «تنظیمگری قوانین کسبوکارهای آنلاین (با تمرکز بر تاکسیهای اینترنتی)»، کارشناسان با وجود هزینهبر بودن تنظیمگری قوانین در این حوزه، بر ضرورت وجود نظارت حداقلی بر کار تاکسیهای اینترنتی تأکید کردند.
به گزارش ایرنا، محمدباقر اصغری، محقق ارشد سابق پارلمان و کمیسیون اروپا و استاد دانشگاه شهید بهشتی اظهار کرد: در هر مسألهای که تعداد زیادی از مردم با آن درگیر میشوند مثل تاکسیهای اینترنتی، حکمران ورود میکند.
وی در اندیشکده دانشگاه صنعتی شریف عنوان کرد: اپراتور و شرکتی که تحت یک نام ثبتنام میکند، در درجه اول مقررات تبلیغات دارد، سپس راننده و مسافر که نیاز به مقررات خاص دارد که در رابطه با هیچکدام مقررات نداریم.
این محقق تصریح کرد: در شیوه کار تاکسیهای اینترنتی، شیوههای تبلیغ ناخوشایند است. شیوه کار شرکتها به گونهای است که ایجاد رقابت نکرده بلکه انحصار ایجاد میکند. به عنوان مثال شرکتی که دو سال پیش در حوزه حملونقل فعال بود به حوزه مارکت و غذا وارد میشود زیرا تنظیمگری و محدودیتی وجود ندارد.
اصغری تصریح کرد: برخی شرکتها به راحتی درآمدهای بسیار زیادی دارند و میتوانند صدای خود را به جامعه برسانند. در آنها انباشت سرمایه باعث خلق بازارهای جدید میشود در حالی که باید شرایط رقابت را بسنجیم.
وی ادامه داد: کشور ما به دلیل نبود مقررات بهشت استارتآپهایی است که مدل تجاری آنها براساس دیتاست، حتی برخی شرکتها یوزرها را مبادله میکنند که غیرقانونی است. اما در رگولاتوری تخصص و اراده وجود ندارد.
این محقق اظهار کرد: نیاز است با توجه به زیستبوم کشور رگولاتوری (تنظیمگری) صحیح ایجاد شود. اما در شرایط بحرانی کنونی رگولاتوری هزینهبر است. زیرا کمپانیها قدرتمند و با فضای رسانهای بالا هستند و ما در تنظیمگری فناوری و کسبوکارهای اینترتنی به شدت از دنیا عقب هستیم.
وی اضافه کرد: رگولاتوری خوشایند تاکسیهای اینترنتی نیست و نیاز به ایجاد کارگروه و ستاد برای این موضوع است، اما باید در نظر گرفته شود که در کشور کار تیمی به خوبی جلو نمیرود.
تعداد سفرها شفافسازی شود
در ادامه حسین میرزاپور، معاون پژوهشکده سیاستگذاری و راهبر حوزه تخصصی حکمرانی در عصر دیجیتال گفت: درخصوص کسبوکارهای اینترنتی نیاز به رگولاتوری احساس میشود. ما اپلیکیشنهای بومی حملونقل داریم و باید نسبت به شرایط موجود نه شرایط مطلوب تنظیمگری کنیم.
وی ادامه داد: به دلیل اینکه سرعت تحولات اینترنتی بالاست، باید حلقه نظارت زودتر ایجاد شود که در این زمینه نیاز است نحوه ورود بررسی و همچنین ابزار اعمال نظارت، تعداد سفرها بهطور شفاف و اخذ مالیات تعیین شود.
تاکسیهای اینترنتی در چارچوب فعالیت نمیکنند
همچنین روح ا… هنرور، مدیر نظام اداری اندیشکده حکمرانی شریف عنوان کرد: در کشور سیاستگذاری از مسائل، عقبتر است و زمانی که مسائلی پیش میآید مسؤولان کشور به فکر راهکار میافتند.
وی ادامه داد: در حالحاضر شکلهای جدید کسبوکار در کشور ایجاد شده است و باید بررسی شود که تاکسیهای اینترنتی باید طبق رگولاتوری پیشین فعالیت کنند و یا برای آنها برنامه و قوانین جدیدی تدوین شود. در شرایط فعلی که شرکتها کار خود را آغاز کردهاند رگولاتوری هزینهزاست و تاکسیهای اینترنتی در چارچوب رگولاتوری نیستند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.