تولید ۳۵ قطعه های‌تک خودرو برای اولین بار توسط بخش‌خصوصی

 دبیر انجمن قطعه‌سازان با اشاره به تسهیلات پرداختی مطرح کرد تولید ۳۵ قطعه های‌تک خودرو برای اولین بار توسط بخش‌خصوصی دبیر انجمن قطعه‌سازان همگن درخصوص تولید ۳۵ قطعه های‌تک برای اولین بار در کشور و علت عدم ساخت آن تا به امروز گفت: برای داخلی‌سازی قطعات به خصوص قطعاتی با تکنولوژی بالا، اصل اول به […]

 دبیر انجمن قطعه‌سازان با اشاره به تسهیلات پرداختی مطرح کرد

تولید ۳۵ قطعه های‌تک خودرو برای اولین بار توسط بخش‌خصوصی

دبیر انجمن قطعه‌سازان همگن درخصوص تولید ۳۵ قطعه های‌تک برای اولین بار در کشور و علت عدم ساخت آن تا به امروز گفت: برای داخلی‌سازی قطعات به خصوص قطعاتی با تکنولوژی بالا، اصل اول به صرفه و اقتصادی بودن آن است. تولید این قطعات قبل از تحریم‌ها توجیه اقتصادی نداشت اما با شرایطی که امروز پدید آمده، می‌توان آنها را به نوعی تولید کرد.

آرش محبی‌نژاد در گفت‌و‌گو با ایلنا ادامه داد: این ۳۵ قطعه تا پیش از این وارداتی بود و خودروساز باید پول آن را به صورت نقدی و ارزی پرداخت می‌کرد اما اکنون اگر بخواهند به بهانه تولید داخل، نحوه تسویه این قطعات را مانند سایر قطعات یعنی مدت‌دار انجام دهند، عملاً از صرفه اقتصادی برای قطعه‌ساز خارج خواهد شد چون این واحد‌ها برای گرفتن تکنولوژی و وارد کردن مواداولیه و ماشین‌آلات هزینه زیادی کرده‌اند، آنقدر که فروش مدت‌دار آن به صرفه نیست.

وی با تأکید بر این نکته که پس از تولید نیز باید از این واحد‌ها حمایت شود، گفت: ما انتظار داریم فردا روزی که توافق حاصل شد و یا تحریم‌ها برداشته شد وزارت صمت از این تولیدکنندگان حمایت کند و نگذارند که خودروسازان دوباره به سمت واردات بروند. ضمن آنکه برای صادرات نیز به آنها کمک شود، امروز اگر خودروسازان حاضر شدند که از تولیدکنندگان داخلی این محصولات را بخرند و مافیا واردات این اجازه را داده به دلیل تحریم‌ها و عدم فروش کالا از سوی تولیدکنندگان خارجی به ایرانی‌‌هاست.

عضو اتاق بازرگانی تهران ادامه داد: امیدواریم در این مورد خودروسازان تولیدکنندگان را به چشم غریبه ببینند و همانطور که با آنها نقدی تسویه می‌کردند، همان مدل را با ما داشته باشند. این اتفاق نشان داد که بخش‌خصوصی به هر حال راه خود را پیدا می‌کند، قطعاتی که هیچ کس تا به امروز فکر تولید آن را در داخل نمی‌کرد ما داریم آن را انجام می‌دهیم، البته قطعه‌سازان در تحریم دور قبل از جان مایه گذاشتند اما دیدیم که پس از برجام مورد بی‌مهری قرار گرفتند.

وی تصریح کرد: این روند ساخت داخل باید یکسال پیش و با آغاز تحریم‌ها صورت می‌گرفت تا مشکلات تولید خودرو کاهش پیدا می‌کرد اما منافع واردات آنقدر است که تا آخرین لحظه مافیای این حوزه امید داشتند که بتوانند باز هم به‌کار خود ادامه بدهند اما دیگر هیچ شرکتی حاضر نیست به صورت مستقیم به ایران قطعه بدهد به خصوص قطعات های‌تک، مطمئن باشید اگر این مشکل وجود نداشت باز هم با ارز نیمایی این قطعات را وارد می‌کردند.

محبی‌نژاد با اشاره به سیاست‌گذاری اشتباه در حوزه خودرو گفت: با وجود آنکه تحریم‌ها کمر اقتصاد را خم کرده و باعث رکود شده از طرف دیگر نرخ دستمزد‌ها و برخی مواد اولیه همچون قیمت انرژی متناسب با تورم رشد نکرده است، همین باعث شد که به سمت داخلی‌سازی برویم. شاید این تنها وجه مثبت تحریم‌ها باشد اما در نهایت مسؤولان چاره‌ای جز اتکا به تولید داخل نداشتند، متأسفانه سیاست‌گذاری خودرو در ۱۰ سال گذشته به‌گونه‌ای بوده که رئیس‌جمهور کشور بگوید پراید کیلویی چند و این تفکر باعث می‌شود که اجازه ندهند مجموعه‌ای به سمت داخلی‌سازی برود به قولی مدیران و تصمیم‌گیران تا مجبور نشوند به توان داخلی توجه نمی‌کنند ما به عنوان تنها انجمن تخصصی کشور بار‌ها آمادگی خود را برای داخلی‌سازی اعلام کردیم و اکنون هم با تمام وجود از این روند حمایت می‌کنیم.

وی افزود: امروز اگر برای اولین بار ۳۵ قطعه های‌تک خودرو توسط بخش‌خصوصی در داخل کشور آن هم در شرایط تحریم تولید می‌شود به خاطر همکاری و کنار گذاشتن اختلافات بانک‌مرکزی، وزارت صمت و وزارت اقتصاد است که سبب شد در اسفندماه چهارهزار میلیارد تومان به قطعه‌سازی تسهیلات داده شود تا علاوه بر جلوگیری از بیکاری ۳۰۰ هزار نفر و فرصت تنفس کوتاه به قطعه‌سازی، این بخش بتواند این کار منحصربه‌فرد را انجام دهد.

محبی‌نژاد خاطرنشان کرد: در این صنعت هر وقت به تولید داخل توجه شد و نهاد‌ها و سازمان‌های دولتی از بانک‌مرکزی گرفته تا وزارت صمت خواستند که از تولیدکنندگان حمایت کنند ما شاهد شکوفایی و انجام کارهای ناممکن بودیم.