کوه دماوند، نماد طبیعت اسطوره و افسانه های ایران

 کوه دماوند، نماد طبیعت ایران ناصربهزادفر-کوه دماوند بلند‌‌ترین کوه ایران و خاورمیانه و بلند‌‌ترین قله آتشفشانی آسیا است. این قله در ۶۹ کیلومتری شمال شرقی تهران، ۶۲ کیلومتری غرب آمل و ۲۶ کیلومتری شمال شهر دماوند واقع شده است. کوه دماوند از نظر تقسیمات کشوری در استان مازندران قرار دارد. ارتفاع کوه دماوند بر طبق […]

 کوه دماوند، نماد طبیعت ایران

ناصربهزادفر-کوه دماوند بلند‌‌ترین کوه ایران و خاورمیانه و بلند‌‌ترین قله آتشفشانی آسیا است. این قله در ۶۹ کیلومتری شمال شرقی تهران، ۶۲ کیلومتری غرب آمل و ۲۶ کیلومتری شمال شهر دماوند واقع شده است. کوه دماوند از نظر تقسیمات کشوری در استان مازندران قرار دارد.

ارتفاع کوه دماوند بر طبق اعلام وب‌گاه رصدخانه زمین ناسا، ۵٬۶۷۱ متر است.

به گزارش مناقصه‌مزایده، دمای هوا در ارتفاعات دماوند تا ۶۰ درجه زیرصفر (در زمستان) و تا یکی-دو درجه زیر صفر (در تابستان) پایین می‌آید.

سرعت توفان در دماوند گاهی از ۱۵۰ کیلومتر در ساعت می‌گذرد. سرعت باد در کوهپایه‌ها گاه به ۷۰ کیلومتر در ساعت می‌رسد. بیش‌تر باد‌ها از غرب و شمال غربی می‌وزند.

میانگین بارندگی در ارتفاعات دماوند ۱۴۰۰ میلی‌متر در سال است و بارش در ارتفاعات معمولاً به صورت برف است.

فشار هوا در قله دماوند نصف فشار هوا در سطح دریا است.

دماوند یک کوه آتشفشانی است فعالیت‌های آتش‌فشانی این کوه در حال حاضر محدود به تصعید گازهای گوگردی است. آخرین فعالیت‌های آتشفشانی این کوه مربوط به ۳۸۵۰۰ سال قبل بوده است.

قطر دهانه این آتشفشان در حدود ۴۰۰ متر است که دریاچه‌ای از یخ آن را پوشانده است. همچنین نشانه‌هایی از وجود دهانه‌های قدیمی در پهلوهای جنوبی و شمالی کوه ملاحظه می‌شود.

از گونه‌های مهم گیاهی آن می‌توان از بومادران، پیر گیاه دماوندی، اسپرس کوهی و گون نام برد.

برای رسیدن به قله دماوند، مسیرهای مختلفی وجود دارند که شناخته‌شده‌‌ترین آن‌‌ها این جبهه‌ها هستند:

جبهه شمالی؛ مسیر صعود این جبهه از میان دو یخچال سیوله (سمت راست) و دوبی سل (سمت چپ) صورت می‌گیرد.

جبهه شمال شرقی؛ پناهگاه تخت‌فریدون در این مسیر قرار دارد.

جبهه غربی؛ پناهگاه سیمرغ در این مسیر قرار دارد.

جبهه جنوبی؛ از سمت جنوب شرقی‌کوه. پلور، رینه، گوسفندسرا و بارگاه سوم در این مسیر قرار می‌گیرند.

آسان‌‌ترین این مسیر‌ها جبهه جنوبی و سخت‌‌ترین آن‌ها جبهه شمالی است. در مسیر جنوبی، آبشاری وجود دارد که همه سال یخ‌زده است و تنها در تابستان‌های بسیار گرم، جاری می‌شود که به همین دلیل به آن آبشار یخی گفته می‌شود. این آبشار با قرار داشتن در ارتفاع ۵۱۰۰ متری، از نظر ارتفاع از سطح دریا مرتفع‌‌ترین آبشار خاورمیانه است.

این منطقه به دلیل موقعیت ویژه آن که از شمال به جنگل و از جنوب به کوه‌های هم‌‌مرز کویر مشرف است، میزبان انواع مختلفی از جانوران است، از جمله:

جانوران شکارچی همچون روباه، شغال، سگ و گرگ در پیرامون دماوند پراکنده‌اند. این جانوران تا ارتفاع ۴۰۰۰متری کوه دماوند هم دیده می‌شوند. خرس‌‌ها هم در این منطقه وجود دارند.

جانوران گیاهخواری چون کل، میش، آهو، گراز، خرگوش هم در پیرامون دماوند وجود دارند. به جز حیوانات گراز و خرگوش که در دشت‌های کوهپایه‌ای کوه دماوند زندگی می‌کنند، دیگر جانوران فصل‌های گرم را در ارتفاعات سپری کرده و با سرد شدن هوا به مرور ارتفاع کم می‌کنند. این جانوران تا ۵۰۰۰ متری هم بالا می‌روند.

 

 از پرندگان شکارچی که در دماوند دیده می‌شوند، عقاب طلایی، جغد و خفاش را می‌توان نام برد. دیگر پرندگان این منطقه تیهو، کبک، سینه‌سیاه و طوطی دارکوب هستند.