مزایده باند فرکانسی سوار بر موج اختلافات!

بعد از سال‌ها کشمکش میان وزارت ارتباطات و سازمان صداوسیما بر سر باند فرکانسی ۷۰۰MHZ و ارایه خدمات تلویزیون اینترنتی، این دو مجموعه به توافق نهایی نرسیدند و هر کدام راه خودشان را رفتند اما ظاهرا قرار است مذاکرات دو جانبه از سر گرفته شود. به گزارش تسنیم، روزهای پایانی سال ۹۳ آگهی فراخوان انتخاب […]

بعد از سال‌ها کشمکش میان وزارت ارتباطات و سازمان صداوسیما بر سر باند فرکانسی ۷۰۰MHZ و ارایه خدمات تلویزیون اینترنتی، این دو مجموعه به توافق نهایی نرسیدند و هر کدام راه خودشان را رفتند اما ظاهرا قرار است مذاکرات دو جانبه از سر گرفته شود.

به گزارش تسنیم، روزهای پایانی سال ۹۳ آگهی فراخوان انتخاب شرکت‌هایی به عنوان نمایندگان سازمان صداوسیما جهت ارایه خدمات صوتی و تصویری فراگیر مبتنی بر (IPTV-OTT-IP) منتشر شد.

رییس وقت مرکز توسعه رسانه‌های نوین این سازمان هم در گفت‌وگویی درباره هدف از اجرای چنین پروژه‌ای، اظهار کرد: با هدف توسعه شیوه‌های دسترسی آحاد جامعه به محتوای صوتی و تصویری مطلوب، استفاده از فن‌آوری‌های نوین در ارایه خدمات صوتی و تصویری فراگیر به مخاطبین، ارتقای جذابیت و تنوع خدمات با استفاده از فن‌آوری‌های فضای مجازی، سازمان صداوسیما امکان نمایندگی در توسعه و ارایه خدمات صوتی و تصویری فراگیر مبتنی بر IP را برای داوطلبان واجد شرایط و در قالب قرارداد همکاری بلندمدت فراهم می‌کند.

وی در مورد نحوه ارایه این سرویس در کشور نیز گفت: داوطلبان شرکت در این فراخوان، مجاز به ارایه پیشنهاد خود مبتنی بر شبکه تلفن ثابت، شبکه تلفن همراه، بدون سیم یا شبکه‌های ترکیبی هستند و این فراخوان می‌تواند چند برنده داشته باشد.

او افزود: در این فراخوان بین ۳ تا ۵ شرکت به عنوان طرف‌های قرارداد با سازمان انتخاب خواهند شد. شرکت‌های مذکور براساس طرح‌های پیشنهادی خود به رقابت با یکدیگر می‌پردازند.

ارایه خدمات تلویزیون اینترنتی و یک گام بالاتر از آن آی‌پی‌مدیا (Ip-Media) رنجی از خدمات تلویزیونی، رادیویی، برنامه‌های درخواستی، صدا و موسیقی درخواستی، بازی و ارایه سرویس‌های خدمات عمومی را در بر می‌گیرد و از پروتکلIP برای ارایه مدیا استفاده می‌کند.

صداوسیما با توجه به در اختیار داشتن باند فرکانسی پایین (۷۰۰MHz) جهت پوشش سراسری شبکه‌های آنالوگ تلویزیون و خالی بودن ظرفیت عظیمی از این باند‌‌ها به جهت دیجیتالی شدن شبکه‌ها، معتقد است که توان بالقوه‌ای در ارایه مجوز IPTV دارد.

این در حالی است که وزارت ارتباطات به عنوان نهاد ناظر بر تخصیص باندهای فرکانسی می‌گوید صداوسیما مانند سایر ارگان‌‌‌ها باند فرکانسی برحسب وظایف حاکمیتی و در جهت بهره‌برداری از پخش فراگیر دارد و امکان استفاده از این باند را در بخش‌های دیگر ندارد.

همزمان با توسعه نسل‌های جدید ارتباطات سیار از جمله G3 و G4 نیاز به توسعه شبکه اپراتورهای موبایل روی باندهای فرکانسی پایین (باندهای با برد بالا) بیش از پیش بود و از این حیث وزارت ارتباطات همسو با قوانین اتحادیه جهانی مخابرات به سمت باز پس‌گیری باندهای خالی صداوسیما برای استفاده از ظرفیت آن‌‌ها در بخش موبایل رفت.

زمانی باند ۷۰۰ وظیفه انتقال شبکه‌های آنالوگ را در کشور داشت و بعد از دیجیتالی شدن شبکه‌ها، عملاً بلااستفاده و خالی مانده است.

بعد از این‌که کشمکش‌های وزارت ارتباطات و صداوسیما به نتیجه‌ای نرسید، فرایند بررسی درخواست‌های همکاری با پروژه IPTV صداوسیما تکمیل و با درخواست کنسرسیوم‌های آسمان، باران تلکام، تراشه سبز، ایرانسل و آی‌سیما موافقت شد.

به این ترتیب بازیگران IPTV صداوسیما سال گذشته مشخص شدند اما بار دیگر محمود واعظی –وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات- نسبت به این مجوز‌‌ها موضع گرفت و گفت: از نظر ما و دولت آنچه مربوط به محتوای صداوسیما می‌شود، پخش فراگیر است.

وی افزود: صداوسیما می‌تواند مالک برنامه‌های تولید شده خودش باشد اما این‌که اگر شرکتی بخواهد پخش محتوای ویدیویی به درخواست کاربر را داشته باشد، باید از وزارت ارشاد مجوز تلویزیون اینترنتی دریافت کند و نیازی به موافقت صداوسیما ندارد.

وزارتخانه‌های ارتباطات و ارشاد در برابر رفتار خودسرانه صداوسیما، با یکدیگر متعهد شدند و صدور پروانه‌های رسانه تعاملی (سند) را پیش کشدند که در آن سامانه تلویزیون اینترنتی و ویدیو درخواستی (VOD) هم دیده شده است.

در این طرف زمین، وزارت ارشاد با همکاری وزارت ارتباطات در بخش زیرساخت مخابراتی، متولی صدور پروانه‌های VOD شد.

تدوین شرایط آسان و چارچوب‌های باز در پروانه‌های VOD وزارت ارشاد باعث شد تا به سرعت پروانه عملکرد در حوزه این حوزه برای ۷ شرکت صادر شود.

در حالیکه صداوسیما سال‌هاست راه‌اندازی IPTV را پیگیری می‌کند و سال گذشته با رفتارهای نسبتاً قهرآلود در برابر وزارت ارتباطات، زمینه هرگونه همکاری را در آینده مسدود کرد اما دارندگان پروانه VOD به سرعت فعال شدند و به جذب مشترک پرداختند.

دارندگان پروانه VOD وزارت ارشاد در ارتباط با این‌که چرا برای فعالیت در زمینه تلویزیون اینترنتی وارد مذاکره با صداوسیما نشدند، گرانی لایسنس را پیش کشیدند و در این باره سهیل عالمی –یکی از بازیگران VOD– به تسنیم گفت: صداوسیما برای پروانه‌های این حوزه ضمانت‌نامه ۷۰ میلیارد تومانی طلب می‌کرد در حالی‌که مجوز وزارت ارشاد را بدون هیچ‌گونه پرداختی گرفتیم.

وی عنوان کرد: تکلیف ما با مجوزهای وزارت ارشاد مشخص است و تنها ما قادر به ارایه خدمات VOD در کشور هستیم. صداوسیما تنها مجوز پخش فراگیر یا برودکست را دارد و نمی‌تواند VOD دهد.

مهدی نیامنش –یکی دیگر از بازیگران VOD– هم در این باره گفت: در اصلِ مجوز IPTV صداوسیما مانده‌ام. چرا باید این رقم را تنها بابت تایم شیفتینگ به صداوسیما پرداخت کنیم؟!

وی گفت: گل پروانه IPTV، ارایه خدمات رسانه تعاملی است که آن هم پولی نمی‌خواهد لذا کسانی‌که به دنبال پروانه صداوسیما هستند باید فکر اساسی کنند.

آن‌‌ها معتقدند که ارزش محتوای صداوسیما به این میزان نیست و کسانی مانند ایرانسل جهت دستیابی به باند فرکانسی ۷۰۰ مگاهرتز متقاضی این پروانه شده‌اند.

به عبارتی تنها مزیت مزایده صداوسیما بر سر IPTV را دستیابی به باند فرکانسی ۷۰۰MHz عنوان کردند؛ در حالیکه سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی اعلام کرد که صداوسیما نمی‌تواند این باند را در اختیار دیگران قرار دهد یا از آن کسب درآمد کند و اگر کسی خواهان دستیابی به این باند باشد باید از رگولاتوری مجوز بگیرد.

تمامی این داستان‌ها تا پیش از ریاست جدید سازمان صداوسیما مطرح بود و محمود واعظی –وزیر ارتباطات- هم اخیراً در حاشیه یکی از برنامه‌های وزارت ارتباطات نسبت به معرفی رییس جدید این سازمان ابراز امیدواری کرد و درباره برنامه این وزارتخانه برای بازپس‌گیری باند فرکانسی ۷۰۰ گفت: تازه اوایل کار او است و باید اجازه دهیم علی عسگری کار را دستشان بگیرند تا بعداً در این باره به مذاکره بپردازیم.

 

با این حال پیش‌بینی می‌شود بار دیگر شاهد برگزاری جلسات مدون و دور یک میز وزارت ارتباطات و صداوسیما برای تخلیه باند ۷۰۰MHz و اختصاص آن به اپراتورهای موبایل باشیم.