چگونه دانش‌بنیان‌ها اوراق خزانه را نقد کنند؟!

معامله با دولتی‌ها شیرین خواهد شد چگونه دانش‌بنیان‌ها اوراق خزانه را نقد کنند؟! معاون توسعه فناوری صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان که با شرکت‌های دولتی وارد معامله می‌شوند، مجبور به دریافت اوراق خزانه هستند که این امر باعث ضرر این شرکت‌ها می‌شود؛ از این‌رو ما به منظور حمایت از این شرکت‌ها تسهیلاتی در […]

معامله با دولتی‌ها شیرین خواهد شد

چگونه دانش‌بنیان‌ها اوراق خزانه را نقد کنند؟!

معاون توسعه فناوری صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان که با شرکت‌های دولتی وارد معامله می‌شوند، مجبور به دریافت اوراق خزانه هستند که این امر باعث ضرر این شرکت‌ها می‌شود؛ از این‌رو ما به منظور حمایت از این شرکت‌ها تسهیلاتی در نظر گرفتیم.

به گزارش ایسنا، سیاوش ملکی‌فر با توجه به بسته حمایتی پارک‌های علم و فناوری، اظهار کرد: تسهیلات این صندوق شامل سرمایه در گردش، تولید صنعتی، لیزینگ تأمین دفاتر کاری و اوراق خزانه اسلامی، ضمانت‌نامه و خدمات توانمندسازی و سرمایه‌گذاری می‌شود.

وی اضافه کرد: بودجه‌ای که در بخش خدمات توانمندسازی هزینه شده است، بیش از ۱۰ برابر عملکرد صندوق نوآوری در سه سال گذشته بوده است.

ملکی‌فر تقویت تعامل با سایر بازیگران اکوسیستم نوآوری کشور و طراحی ابزارهای جدید متناسب با نیازهای پویای اکوسیستم نوآوری را از جمله رویکردهای این صندوق ذکر کرد و افزود: بر این اساس ما بر روی حوزه‌های خاص فناوری متمرکز شده‌ایم، به گونه‌ای که تا قبل از برگزاری رویداد شرکت‌های فضاپایه درآمد این شرکت‌ها تنها ۲۰ میلیارد تومان بوده است، ولی از یک‌ماه‌ونیم گذشته با تمرکزی که بر روی این شرکت‌ها داشتیم، بیش از ۲۰۰ میلیارد تومان درآمد داشته‌اند.

به گفته وی، در این رویداد ۲۰۰ مذاکره میان شرکت‌های فضاپایه و متقاضیان برقرار شده است.

معاون توسعه فناوری صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به چالش‌های شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه اوراق خزانه، خاطرنشان کرد: شرکت‌های دانش‌بنیان برای معامله با بخش‌های دولتی مجبور به دریافت اوراق خزانه هستند که نقد کردن این اوراق در بازار با چالش‌هایی همراه است؛ از این‌رو ما ابزارهایی را در نظر گرفته‌ایم؛ به این صورت که شرکت‌ها می‌توانند نیمی از اعتبارات این اوراق را با تسهیلات چهاردرصد قرض‌الحسنه از صندوق نوآوری و شکوفایی دریافت کنند.

ملکی‌فر کاهش تصدی‌گری و برون‌سپاری را از دیگر رویکردهای جدید این صندوق نام برد و یادآور شد: یکی از وظایف ما مشارکت دادن بخش‌خصوصی در این حوزه است که بر این اساس اقدامات لازم انجام شده است. چرا که تنها نیمی از شرکت‌های دانش‌بنیان در تهران مستقر هستند و ما به منظور بهره‌مندی نیمی دیگر از شرکت‌های دانش‌بنیان که در تهران مستقر نیستند، از ظرفیت‌های صندوق‌های پژوهش و فناوری استفاده کرده‌ایم.

وی از برگزاری رویدادی با صنایع هوایی خبر داد و افزود: در این رویداد از شرکت‌های فعال در حوزه صنایع هوایی دعوت به عمل می‌آید تا در این قالب بتوانیم شرکت‌ها را در شبکه تأمین زنجیره ارزش این صنعت وارد کنیم.

ملکی‌فر همچنین با اشاره به گفته رئیس‌جمهور در زمینه استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش‌بنیان برای مقابله با قاچاق کالا، اظهار کرد: ما این آمادگی را داریم تا شرکت‌ها را در این زمینه به خط کنیم تا بتوانیم این چالش را برای همیشه در کشور مرتفع کنیم.

معاون توسعه فناوری صندوق نوآوری و شکوفایی با اشاره به همکاری این صندوق با پارک‌های علم و فناوری، تصریح کرد: در قالب صندوق‌های پژوهش و فناوری و ایجاد خط اعتباری، امکاناتی را فراهم کردیم و شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک‌ها بدون مراجعه به صندوق نوآوری و شکوفایی منابع مالی خود را تأمین کنند.

به گفته وی، امکان پذیرش پارک‌ها برای اعطای تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان مستقر در پارک‌ها، بهره‌مندی شرکت‌های پارکی از تسهیلات مالکیت یا رهن محل کار با نرخ ترجیحی و کاهش نرخ تسهیلات مالکیت در صورت اقدام گروهی شرکت‌ها از دیگر زمینه‌های همکاری این صندوق با پارک‌ها معرفی شده است.

معاون توسعه فناوری صندوق نوآوری همچنین خاطرنشان کرد: پارک‌های علم و فناوری به عنوان همکار صندوق نوآوری و شکوفایی می‌توانند خدمات توانمندسازی این صندوق را به شرکت‌های دانش‌بنیان تحت پوشش منطقه تحت جغرافیایی خود ارائه دهند.