مزایده لایروبی بنادر شمالی کشور به صورت یکپارچه واگذار شد

مزایده لایروبی بنادر شمالی کشور به صورت یکپارچه واگذار شد مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان گفت: افتتاح پست دوم اسکله بندر چند منظوره آستارا ظرفیت تخلیه و بارگیری و جابه‌جایی کالا را تا یک میلیون تن افزایش می‌دهد. به گزارش ایسنا، حسین چراغی اظهار کرد: مراحل اتمام عملیات احداث دومین پست اسکله بندر چند […]

مزایده لایروبی بنادر شمالی کشور به صورت یکپارچه واگذار شد

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان گیلان گفت: افتتاح پست دوم اسکله بندر چند منظوره آستارا ظرفیت تخلیه و بارگیری و جابه‌جایی کالا را تا یک میلیون تن افزایش می‌دهد.

به گزارش ایسنا، حسین چراغی اظهار کرد: مراحل اتمام عملیات احداث دومین پست اسکله بندر چند منظوره آستارا در هفته دولت سال ۱۳۹۵ به پایان می‌رسد و پس از بهره‌برداری از این پروژه و استفاده از توان دو پست اسکله این بندر، ظرفیت تخلیه و بارگیری کالا در این منطقه اقتصادی، تا یک میلیون تن افزایش می‌یابد.

وی ادامه داد: با توجه به این‌که ظرفیت جابه‌جایی کالا در بندر آستارا افزایش می‌یابد، سازمان بنادر و دریانوردی استان گیلان نیز آبخور متناسب برای حضور کشتی‌هایی با ظرفیت‌های مختلف را در آب‌های خزر ایجاد کرده است تا کشتی‌‌‌ها با سایزهای مختلف و بدون هیچ مشکلی در این بندر تردد کنند.

چراغی با اشاره به این‌که وضعیت لایروبی در بندر انزلی هم مناسب است، افزود: از نظر لایروبی، بندر انزلی نیز در شرایط بسیار مطلوبی قرار دارد و ما می‌توانیم تمامی کشتی‌‌‌ها با بالا‌‌ترین سایز و بیش‌ترین آبخوری را که در خزر تردد می‌کنند، پذیرش کنیم و از این حیث هیچ مشکلی را در بنادر آستارا و انزلی برای ورود و خروج کشتی‌‌‌ها نداریم.

وی در بخش دیگر سخنان خود، از مزایده لایروبی بنادر شمال کشور سخن گفت و توضیح داد: براساس نتیجه مزایده لایروبی در بنادر شمال کشور، لایروبی این بنادر به صورت یکپارچه به شرکت «خط دریا بندر» واگذار شده است.

وی اضافه کرد: بندر کانونی و مرکزی این قرارداد، «بندرانزلی» انتخاب شده است و امیدواریم با اقدامات و تغییر و تحولی که در دست اجرا است، از انتهای خردادماه این قرارداد به مدت ۵ سال اجرایی شود.

بندر آستارا نخستین بندر خصوصی کشور است که در زمینی به مساحت ۶۱ هکتار ساخته شده است و در صورت تکمیل، ظرفیت اسمی آن ۳٫۵ میلیون تن و ظرفیت واقعی ۲٫۵ میلیون تن خواهد بود.

در فاز اول ۴۰۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شامل ساخت و اطاله موج‌شکن شمالی به طول ۴۷۰ متر، ساخت و اطاله موج‌شکن جنوبی به طول ۱۸۷ متر، یک پست اسکله ۱۵۶ متر مربعی، ایجاد دایک داخلی ۶۰۰ متری، ایجاد دایک خارجی ۸۵۰ متری، جمع‌آوری مصالح موج‌شکن‌های شمالی و جنوبی به طول ۷۰۰ متر انجام شده است.

کار ساخت فاز یک بندر آستارا در ۲۲ ماه انجام شد و در ادامه ۳ پست اسکله به طول ۱۷۱ متر، سطح حوضچه ۲۱ هکتار و عرض مفید دهانه ۱۸۰ متر ساخته می‌شود و ظرفیت تخلیه و بارگیری کالا در آن به ۱۰۰ هزار تن افزایش می‌یابد.

هم‌اکنون ارتباط تجاری بندر آستارا با بنادر حاشیه دریای خزر از قبیل بندر باکو و هوسان در جمهوری آذربایجان، بندر آکتائو در قزاقستان، بندر ماخاچ‌کالا(مخاچ‌قلعه) در جمهوری داغستان و آستاراخان در روسیه برقرار است.

از نخستین سال تأسیس بندر آستارا، کالاهایی از قبیل انواع چوب، تخته‌نراد، سنگ‌کلینگر، کربنات‌کلسیم، انواع سیمان، دی‌اکسیدتیتانیوم، کاشی و سرامیک، مصنوعات فلزی، گچ ساختمانی، رول آهن، انواع پلی‌اتیلن، نمک صنعتی، فتالیک و مشتقات، شمش‌آهن، MDF خام، PVC و مشتقات آن و سنگ گرانیت در این بندر تخلیه و بارگیری شده است.

 

فاصله بندر آستارا تا بندر باکو ۱۳۳ مایل دریایی، بندر آکتائو ۳۵۰ مایل دریایی، بندر ترکمن باشی ۲۴۰ مایل دریایی، ماخاچ‌کالا (مخاچ‌قلعه) ۳۷۳ مایل دریایی، آستاراخان ۲۴۰ + ۱۷۰ مایل دریایی، فریدون کنار ۲۰۵ مایل دریایی، بندر انزلی ۶۵ مایل دریایی، بندر نوشهر ۱۶۵ مایل دریایی و بندر امیرآباد ۲۳۵ مایل دریایی است.