دود عدم ثبات بازار خودرو به چشم چه کسانی میرود؟ طرح نوسازی تاکسیهای فرسوده که خرداد امسال مجدداً آغاز بهکار کرده بود بار دیگر در تیرماه سالجاری متوقف و علت توقف آن افزایش قیمت خودرو اعلام شد. افزایشی که بنابر گفته مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور زیاد بوده و این عدم ثبات در بازار خودروسازی […]
دود عدم ثبات بازار خودرو به چشم چه کسانی میرود؟
طرح نوسازی تاکسیهای فرسوده که خرداد امسال مجدداً آغاز بهکار کرده بود بار دیگر در تیرماه سالجاری متوقف و علت توقف آن افزایش قیمت خودرو اعلام شد. افزایشی که بنابر گفته مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور زیاد بوده و این عدم ثبات در بازار خودروسازی امکان برنامهریزی مناسب برای ناوگان تاکسیرانی را سلب میکند.
به گزارش ایسنا، این توقف اما رنگوبوی جدیدی دارد زیرا گفته میشود که ترکشهای بیثباتی بازار خودرو، به بدنه ناوگان تاکسیرانی نیز خورده است و با وجود اینکه همواره بر اهمیت نوسازی ناوگان حملونقل عمومی و تأثیر آن بر افزایش کیفیت زندگی شهروندان تأکید میشود؛ گویا مانعی جدی بر سر راه نوسازی قرار گرفته است. مانعی که در صورت عدم رسیدگی به آن در بلندمدت تأثیرات منفی خود را بر مدیریت ناوگان حملونقل عمومی میگذارد.
در این باره مرتضی ضامنی، مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور گفت: در کنار مشکلات مربوط به عدم انجام تعهدات توسط شرکت خودروساز در اختصاص سهمیه مناسب به حوزه تاکسیرانی، چالش جدی دیگر و پیشروی طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی، قیمت خودرو است. در گذشته زمانی که قیمتی مصوب میشد تا پایان سال ثابت میماند، اما این روزها شاهد تغییر ماهانه قیمتها هستیم و خودروساز هر ماه موضوع افزایش قیمت را مطرح میکند.
وی ادامه داد: درخواست ما از همه مراجع مربوطه و دولت این است که حمایتهای لازم را در حوزه حملونقل عمومی داشته باشند تا به ثبات قیمت خودرو رسیده و به واسطه آن برنامهریزی صحیحی داشته باشیم.
مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانیهای شهری کشور تصریح کرد: افزایش قیمتها باعث شد که پژو۴۰۵، ۶۶میلیون تومان و سمند حدود ۷۴ میلیون تومان شود و افزایش مجدد قیمتها در اردیبهشت ماه نیز این رقمها را برای پژو۴۰۵ به ۷۲ میلیون تومان و برای سمند به حدود ۷۸ تومان رساند. در حقیقت این افزایش قیمتها زیاده بوده و اجازه برنامهریزی را از ما سلب میکند. از طرفی نیاز دیگر این طرح، فراهم کردن تسهیلات برای این ناوگان در کشور است. برخی از شهرداریها به دنبال این هستند که یکسری امکانات را از محل اعتبارات شهرداریهای تأمین کنند و سوبسیدهایی را در نظر بگیرند ولی افزایش قیمت خودرو امکان استفاده از ظرفیتها فوق را نمیدهد.
وی با اشاره به اینکه با بازار خودروی بیثباتی درگیر هستیم که اجازه دنبال کردن طرح ملی را نمیدهد، گفت: در برهههایی قیمت ارز بالا رفت و قیمت خودروها نیز به تبع آن افزایش یافت حال که قیمت ارز پایین آمده قیمت خودرو همچنان بالاست. موضوعات مرتبط با حوزه حملونقل عمومی و مشکلات نوسازی را مجدداً به دولت منعکس کردهایم.
ضامنی در پاسخ به این سؤال که آیا امکان استفاده از خودروهای ارزانتر به جای سمند و پژو وجود دارد یا خیر گفت: پژو و سمند خودروهای داخلی بوده که کمترین وابستگی را به واردات دارند در نتیجه بهترین گزینه هستند. از طرفی خودروهایی دیگری که متناسب با ناوگان تاکسیرانی باشند قطعاً قیمت بالاتری نسبت به پژو و سمند دارد. همچنین در یک دوره برلیانس و آریو را نیز وارد ناوگان تاکسیرانی کردیم، اما تولید این خودروها تقریباً نزدیک به صفر رسید زیرا قطعات آن کاملاً وارداتی بود.
با ادامه این روند یعنی توقف طرح نوسازی ناوگان تاکسیرانی و انباشت فرسودگی ناوگان تاکسیرانی، متضرران اصلی کسانی نخواهند بود جز مردم و این موضوع جز با همکاری دستگاههای مختلف قابل حل نخواهد شد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.