ارزانفروشی به قیمت قاچاق در فضای مجازی! دبیر اتحادیه کشوری کسبوکارهای فضای مجازی گفت: بیشترین میزان عرضه قاچاق در فضای مجازی مربوط به پوشاک، کیف و کفش، لوازم خانگی، محصولات آرایشی است که عزم جدی برای برخورد آن وجود ندارد. فرشاد وکیلزاده در گفتوگو با مهر، با اشاره به رشد عرضه کالاهای قاچاق و ممنوعه […]
ارزانفروشی به قیمت قاچاق در فضای مجازی!
دبیر اتحادیه کشوری کسبوکارهای فضای مجازی گفت: بیشترین میزان عرضه قاچاق در فضای مجازی مربوط به پوشاک، کیف و کفش، لوازم خانگی، محصولات آرایشی است که عزم جدی برای برخورد آن وجود ندارد.
فرشاد وکیلزاده در گفتوگو با مهر، با اشاره به رشد عرضه کالاهای قاچاق و ممنوعه به صورت مستقیم و غیرمستقیم در فضای مجازی، گفت: این امر ضرورت نظارت نهادهای نظارتی مانند ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز، پلیس فتا، پلیس اماکن و دیگر نهادهای نظارتی را دو چندان میکند.
وی گفت: با توجه به رشد فضای مجازی در سالهای اخیر و رشد کسبوکارهای اینترنتی و افزایش نقش آنها در اقتصاد کشور بهطور طبیعی شاهد افزایش مقدار عرضه قاچاق و کالاهای ممنوعه از طریق فضای مجازی هستیم و این امر طبیعی است. قطعاً زمانی که بستر راحتی برای عرضه کالای قاچاق وجود داشته باشد، عدهای افراد سودجو از آن سوءاستفاده خواهند کرد.
دبیر اتحادیه کشوری کسبوکارهای مجازی در پاسخ به وضع نظارتی موجود تأکید کرد: تاکنون اتحادیه کسبوکارهای فضای مجازی چندین جلسه با معاونت پیشگیری ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز داشته اما متأسفانه تا امروز هیچ اقدام مؤثری در این بخش انجام نشده و ظاهراً عزم جدی برای برخورد و جلوگیری از عرضه قاچاق در فضای مجازی وجود ندارد.
وکیلزاده گفت: در حالحاضر چهار بستر اصلی برای عرضه کالاهای قاچاق وجود دارد که شامل فروشگاههای اینترنتی، بازارچههای مجازی (مارکت پِلِیس)، سایتهای نیازمندی یا درج آگهی و شبکههای اجتماعی است و در تمامی بسترها ما شاهد عرضه کالاهای قاچاق هستیم.
دبیر اتحادیه کشوری کسبوکارهای فضای مجازی تأکید کرد: البته غیر از شبکههای اجتماعی که عملاً هیچگونه نظارتی بر آنها وجود ندارد و هیچ واحد صنفی دارای مجوزی در آنها فعال نیست، در باقی بسترها حداقل بخش مهمی از کسبوکارها که دارای سهم بازار بالایی هستند، مجوز فعالیت از اتحادیه دارند، اما متأسفانه برخی از این کسبوکارهای شناخته شده دارای مجوز نیز به صورت مستقیم یا غیرمستقیم در حال عرضه کالای قاچاق هستند.
وی در پاسخ به اینکه چرا اتحادیه کسبوکارهای فضای مجازی به عنوان مرجع قانونی اعطای پروانه کسب و نظارت بر کسبوکارهای اینترنتی خود تاکنون اقدامی در راستای برخورد با عرضهکنندگان کالای قاچاق انجام نداده است، گفت: متأسفانه عزم جدی در هیأتمدیره برای برخورد با این مشکل وجود ندارد و حتی در مورد کسبوکارهای فاقد مجوز که طبق ماده ۲۷ قانون نظام صنفی موظف به نظارت و پیگیری هستیم، تاکنون غیر از چند مورد سلیقهای، پیگیری خاصی انجام نشده است.
دبیر اتحادیه کشوری کسبوکارهای مجازی ادامه داد: البته خوشبختانه دستگاههای نظارتی به دلیل اهمیت بالای این بخش تا حدی موضوعات این حوزه را پیگیری میکنند و امیدواریم این حساسیتها بیشازپیش برطرف شود و با اقدامات سلبی جدی مانع از افزایش این جریانات شوند.
وی گفت: در حالحاضر بیشترین میزان عرضه قاچاق در فضای مجازی مربوط به پوشاک، کیف و کفش، لوازمخانگی، محصولات آرایشی و بهداشتی و بعد از آن مواد غذایی و کالاهای زود مصرف میشود که البته در بحث پوشاک در سال۹۷ اقدامات نسبتاً مناسبی توسط ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز انجام شد.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.