احیاء بناهای تاریخی تسهیلات بانکی متناسب می‌خواهد

 احیاء بناهای تاریخی تسهیلات بانکی متناسب می‌خواهد نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی گفت: بدون تعریف تسهیلات بانکی قدرتمند برای احیای بناهای تاریخی، بسیار سخت می‌توان در بخش خصوصی تمایلی جدی برای حضور در بناهای تاریخی ایجاد کرد. به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط عمومی صندوق احیا، محمدرضا رضایی اظهار کرد: آیین‌نامه تسهیلات […]

 احیاء بناهای تاریخی تسهیلات بانکی متناسب می‌خواهد

نماینده مردم جهرم در مجلس شورای اسلامی گفت: بدون تعریف تسهیلات بانکی قدرتمند برای احیای بناهای تاریخی، بسیار سخت می‌توان در بخش خصوصی تمایلی جدی برای حضور در بناهای تاریخی ایجاد کرد.

به گزارش مناقصه‌مزایده به نقل از روابط عمومی صندوق احیا، محمدرضا رضایی اظهار کرد: آیین‌نامه تسهیلات بانکی ما در حوزه مسکن و شهرسازی انطباقی با حفظ بافت‌ها و بناهای تاریخی ندارد و حتی می‌توانیم بگوییم که مشوقی برای از بین بردن آن است.

وی افزود: تسهیلات بانکی در این بخش ناظر به نوسازی شده است، در حالی که قانون تسهیلات بانکی از مرمت‌کنندگان و احیاکنندگان بناهای تاریخی حمایتی انجام نمی‌دهد.

رضایی ادامه داد: همین مشکل قانونی و تسهیلاتی که در نظام بانکی تعریف شده بود، سبب شد تا تمایل برای تخریب بنا‌‌ها و بافت‌های تاریخی برای دریافت وام افزایش پیدا کند و بسیاری از بافت‌های تاریخی هم تحت عنوان بافت فرسوده، از بین بروند.

این نماینده مجلس اضافه کرد: دو مشکل قانونی مهم در بحث احیاء بناهای تاریخی داریم که یکی همین موضوع تسهیلات و دیگری مرزبندی نکردن صحیح بین بافت‌های فرسوده با بافت‌های تاریخی است.

رضایی با اشاره به این‌که ظرفیت صنعت گردشگری برای احیای بناهای تاریخی بسیار زیاد و قابل توجه است، تصریح کرد: باید این ظرفیت را به صورت عملیاتی به‌کار گیریم و تنها راه آن هم ایجاد رغبت در بخش خصوصی است. رغبت در بخش خصوصی زمانی به صورت فراگیر ایجاد می‌شود که بداند برای ورود به این حوزه مشوق‌های قابل توجهی در انتظارش است.

وگرنه بازهم سرمایه‌های بخش خصوصی معطوف به عملیات‌های مکرر نوسازی می‌شود که به جان بافت‌های تاریخی کشورمان افتاده‌اند.

نماینده جهرم اضافه کرد: بدون تعریف تسهیلات بانکی قدرتمند جهت احیای بناهای تاریخی بسیار سخت می‌توان در بخش خصوصی تمایلی جدی برای حضور در بناهای تاریخی ایجاد کرد. هر چند این تمایل الان وجود دارد، اما میزان آن همخوانی چندانی با گستردگی بنا‌‌ها و بافت‌های تاریخی کشورمان ندارد. در واقع صنعت گردشگری ما زمانی به حرکت می‌افتد که فعالیت بخش خصوصی در تعادلی منطقی با ظرفیت‌ها قرار گیرد.

 

وی با اشاره به این‌که احیای بناهای تاریخی یک فعالیت اقتصادی سودمند است، توضیح داد: شاید حوزه بناهای تاریخی یکی از حوزه‌هایی در بخش‌های اقتصادی باشد که به دلیل بستر مناسب گردشگری، بانک‌ها درصورت دادن تسهیلات، کم‌تر دغدغه بازگشت اصل پول را داشته باشند.