مدیریت منابع؛ اولویت اساسی اقتصاد مقاومتی

مدیریت منابع؛ اولویت اساسی اقتصاد مقاومتی باید با حمایت و توسعه صنعت کشاورزی در زمینه محصولات مرتبط با صنایع غذایی و کالاهای اساسی به اجرایی شدن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در این حوزه کمک کنیم. به گزارش خانه ملت، محمد‌مقدم‌فر، متأسفانه فرهنگ صادرات خام محصولات کشاورزی ارزش افزوده تولید کشاورزی و غذایی را از بین می‌برد […]

مدیریت منابع؛ اولویت اساسی اقتصاد مقاومتی

باید با حمایت و توسعه صنعت کشاورزی در زمینه محصولات مرتبط با صنایع غذایی و کالاهای اساسی به اجرایی شدن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در این حوزه کمک کنیم.

به گزارش خانه ملت، محمد‌مقدم‌فر، متأسفانه فرهنگ صادرات خام محصولات کشاورزی ارزش افزوده تولید کشاورزی و غذایی را از بین می‌برد بنابراین باید در سال اقتصاد مقاومتی، اقدام و عمل با گسترش صنایع تبدیلی غذایی نگذاریم طمع سودهای کلان صادرات خام محصولات کشاورزی باز هم برای دلالان شیرین شود و از همین رو باید با افزایش تولید محصولات کشاورزی و مدیریتی مبتنی بر اقتصاد مقاومتی قیمت تمام شده محصولات کشاورزی را به حدی کاهش دهیم که بتوانیم در بازارهای جهانی محصول را با نرخ رقابتی عرضه کنیم.

فایناس‌های خارجی کشاورزی باید در چارچوب اقتصاد مقاومتی حرکت کنند

نماینده مردم آباده، بوانات و خرمبید در مجلس با بیان این‌که فایناس‌های خارجی کشاورزی باید در چارچوپ اقتصاد مقاومتی حرکت کنند، گفت: اقتصاد مقاومتی به معنی تولید بهینه و بهره‌وری کارآمد است بنابراین ما می‌توانیم محصولات ارگانیک را با نرخ رقابتی در بازار جهانی کشاورزی عرضه کنیم نه این‌که تنها وارد کننده محصولات کشاورزی در عرصه بین‌الملل باشیم.

 رحیم‌زارع درباره رعایت اصول اقتصاد مقاومتی در صنعت کشاورزی، خاطرنشان، کرد: زمانی تبادلات تجاری با فایناس‌های خارجی کشاورزی در عرصه بین‌الملل می‌تواند برای اقتصاد کشاورزی ما حایز اهمیت باشد که بندهای اقتصاد مقاومتی به‌ویژه درراستای مباحث تولید داخلی و کشاورزی به‌طور کامل بر طبق آمایش‌های کشاورزی اجرایی شود.

 این نماینده مجلس با بیان این‌که ما باید در تولیدات کشاورزی تنوع کشت ایجاد کنیم، تصریح کرد: میزان تولید محصولات کشاورزی باید برطبق نیازهای داخلی و صادراتی کشور برنامه‌ریزی شود تا محصولات زمانی بر چرخه تولید هدایت شود که نیاز داخلی در اولویت باشد و در گام بعدی تولید را با یک برنامه‌ریزی اقتصادی به ریل صادرات فرستاده شود.

 وی ادامه داد: زمانی صنعت کشاورزی در کشور ما می‌تواند در راستای لبیک گفتن به اقتصاد مقاومتی سرآمد باشد که ما در راستای ارتقای بهره‌وری تولید، کارایی مصرف آب و راندمان تولید، توجه به کیفیت و کمیت محصول، نه تنها عملکرد بهینه داشته باشیم بلکه با مدد گرفتن از اصول اقتصاد مقاومتی در دنیای کشاورزی نیز الگو باشیم.

 زارع یادآور شد: تغییر الگوی کشت متناسب با نیاز صنعت کشاورزی داخلی، افزایش کشت بر طبق فن‌آوری‌های کشاورزی، افزایش راندمان، کارایی، توجه به مکانیزه شدن آب در مزارع، احیای نظام‌های بهره‌برداری مدرن از آب و آبیاری، گسترش کشت‌های ارگانیک با در نظر گرفتن نرخ‌های رقابتی باید در صنعت کشاورزی نهادینه شود.

 تولید محصولات کشاورزی نیازمند تنوع

 نماینده مردم آباده، بوانات و خرمبید در مجلس با بیان این‌که ما نیازمند تنوع تولید در صنعت کشاورزی هستیم، یادآور شد: ما با توجه به دارا بودن ۴ فصل طبیعی می‌توانیم تمامی محصولات کشاورزی را زیرا کشت ببریم و بر طبق اصول اقتصاد مقاومتی می‌توانیم در راستای تولید داخلی در محصولات کشاورزی خودکفا شویم.

 وی ادامه داد: حذف صادرات محصولات خام کشاورزی یکی از تاکتیک‌های مهم اقتصادی به شمار می‌آید زیرا با گسترش صنایع تبدیلی و تکمیلی می‌توان به تحقق اهداف اقتصاد مقاومتی جامه عمل پوشاند.

محصولات ارگانیک با نرخ رقابتی در بازار جهانی عرضه شوند

زارع افزود: محصولات ارگانیک می‌تواند با نرخ رقابتی در بازار جهانی کشاورزی عرضه شود و از همین رو ما برای فروش بهینه محصولات کشاورزی در عرصه بین‌الملل و داخلی نیازمند بازاریابی تخصصی کشاورزی هستیم.

 وی ادامه داد: صادرات بخش کشاورزی سهم قابل توجهی از صادرات غیرنفتی را به خود اختصاص داده و از جایگاه مولد و تأثیر گذاری برخوردار بوده است و این درحالی است که نه تنها افزایش رشد صادرات می‌تواند تأثیر مستقیمی بر بهبود شرایط اقتصاد کشاورز بگذارد بلکه می‌تواند منجر به تغییر الگوی کشت شود، زیرا کشاورز می‌تواند مازاد تولید را بر ریل صادرات بفرستد.

 سخنگوی کمیسیون اقتصادی در مجلس نهم با بیان این‌که چگونگی و مزیت‌های تغییر الگوی کشت باید در صنعت کشاورزی نهادینه شود تا بتوانیم محورهای اقتصادی مقاومتی را بر مبنای افزایش تولید از منظر کمی و کیفی ارتقا دهیم، تصریح کرد: کشاورز باید برحسب آمایش کشت به کاشت و داشت و برداشت محصول بپردازد بنابراین زمانی کشت محصولات کشاورزی برای ما مثمرثمر خواهد بود که تنوع محصولات غذایی و کشاورزی ما بر حسب نیازهای داخلی و صادراتی در نظر گرفته شود.

وی ادامه داد: تغییر الگوی کشت در تولید محصولات کشاورزی و به‌کارگیری فن‌آوری‌های نوین کشاورزی باید در دستور کار صنعت کشاورزی نهادینه شود زیرا زمانی که تولیدات محصولات کشاورزی برحسب نیازهای داخلی و صادرات طراحی شود بدیهی است که می‌تواند برای صنعت کشاورزی ارزش افزوده ایجاد می‌شود.

 همکاری با شرکت‌های خارجی کشاورزی بر طبق اقتصاد مقاومتی

 زارع افزود: همکاری با شرکت‌های خارجی کشاورزی در بازارهای بین‌المللی باید بر طبق اقتصاد مقاومتی و برمبنای حمایت تولید داخلی عملیاتی شود بنابراین برای رعایت محورهای صادراتی در صنعت کشاورزی باید در گام نخست منافع ملی تولید را در نظر گرفت و سپس با ایجاد برنامه‌ریزی مدون تغییر الگوی کشت را وارد چرخه تولید محصولات کشاورزی بکنیم.

این نماینده مجلس یادآور شد: تغییر الگوی کشت، افزایش تولید محصولات کشاورزی، صادرات محصولات کشاورزی ارگانیک ایرانی با توجه به دارا بودن ۴ فصل در کشور و تبادل فن‌آوری‌های نوین کشاورزی در راستای افزایش تولیدات بهینه کشاورزی باید در اولویت برنامه‌های وزارت کشاورزی در سال اقتصاد، مقاومتی و اقدام عمل قرار بگیرد.

 وی ادامه داد: با حمایت از تولید داخلی ما می‌توانیم محصولات ارگانیک ایرانی که دارای کیفیت مثال‌زدنی است را با یک بازاریابی تخصصی وارد بازار جهانی کشاورزی کنیم.

زارع خاطرنشان کرد: برای عملیاتی شدن اهداف اقتصاد مقاومتی لازم است اقدام و عمل مناسبی در بخش کشاورزی و صنعت گیرد و این اقدام زمانی مثمر ثمر خواهدبود که ما از واردات محصولات کشاورزی فاصله بگیرم و تنها به فکر تولید داخلی بهینه و صادرات فرآورده‌های کشاورزی باشیم.

 وی یادآور شد: در چند سال اخیر که مقام معظم رهبری با تیز بینی خاص خود اقتصاد را جزو اصلی‌‌‌ترین جهت‌گیری‌های کشور قرارداده است و نامگذاری سال‌جاری به عنوان سال اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل نشان می‌دهد که تولید در کشور باید به سمت عملیاتی شدن بیش از گذشته حرکت کند تا به‌طور مثال کشاورزی که یکی از مقوله‌های اقتدار تولید به شمار می‌آید در عرصه تولید بتواند علاوه بر افزایش تولید برای ما توجیه اقتصادی نیز داشته باشد.

قیمت تمام شده در محصولات کشاورزی بهینه نیست

کاوه‌زرگران معتقد است مدیریت منابع از اولویت مهم در اقتصاد مقاومتی است و باید با بهینه‌سازی منابع قیمت تمام شده در محصولات کشاورزی را برای رقابت در بازار صادراتی مدیریت کنیم.

دبیر کل کانون انجمن صنایع غذایی کشور با بیان این‌که عدم وابستگی کشور در تأمین مواد اولیه و کالا‌های اساسی مهم‌ترین اصل در اقتصاد مقاومتی است گفت: باید کالاهای مورد نیاز را در داخل کشور تولید کنیم.

رییس کمیسیون کشاورزی اتاق بازرگانی استان تهران با بیان این‌که متأسفانه کشور در حوزه منابع آب‌های زیر زمینی در شرایط نامطلوبی قرار دارد افزود: در ۳۰ سال گذشته برداشت حدود ۱۱۰ میلیارد متر مکعب از منابع آب‌های تجدید ناپذیر باعث آسیب به صنعت کشاورزی در برخی از نقاط مختلف کشور شده که در نتیجه تولید برخی از کالاهای اساسی در داخل با مشکل روبه‌رو شده است.

زرگران ادامه داد: به ناچار برای تأمین برخی از کالا‌‌ها و محصولات کشاورزی قراردادهای بلند مدتی را با کشورهایی که امکان قیمت تمام شده کالای آن‌‌ها ارزان تر از قیمت تمام شده کالای تولید شده در داخل ایران است منعقد کرده‌ایم.

وی تصریح کرد: امروزه بسیاری از کشورهای دنیا برای حفظ منابع آب و جلوگیری از برداشت مازاد که در بلند مدت باعث وابستگی آن‌‌ها به دیگر کشور‌‌ها می‌شود به کشت فراسرزمینی روی آورده‌اند.

این فعال اقتصادی با اشاره به پیشرفت کشور در حوزه کشاورزی اظهار داشت: باید با برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری مناسب در زمینه بهینه‌سازی در تولید محصولات کشاورزی با قیمت مناسب زمینه صادرات محصولات غذایی و کشاورزی را با هدف ارز آوری به کشور فراهم کنیم.

کاوه زرگران با تأکید بر این‌که اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در صنعت کشاورزی نیازمند اقدام و عمل است، گفت: باید با حمایت و توسعه صنعت کشاورزی در زمینه محصولات مرتبط با صنایع غذایی و کالاهای اساسی به اجرایی شدن سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در این حوزه کمک کنیم.

دبیرکل کانون انجمن صنایع غذایی کشور، مدیریت منابع را از اولویت‌های مهم در اقتصاد مقاومتی برشمرد و افزود: باید با بهینه‌سازی منابع قیمت تمام شده محصولات کشاورزی را مدیریت کنیم تا محصولات تولیدی ما در حوزه صادرات با سایر کشور‌‌ها قابل رقابت باشد.

 صادرات محصولات غذایی می‌بایست در اولویت برنامه‌های کاری جهاد کشاورزی قرار بگیرد و باید زمینه‌هایی فراهم شود تا محصولات کشاورزی ما پس از فرآوری در ریل صدارت قرار گیرد تا بتوانیم برای محصولات غذایی کشورمان در بازار جهانی علاوه بر تعیین نرخ رقابتی با بهره‌گیری از سیاست‌های اقتصاد مقاومتی محصولات غذایی را به ریل صادرات هدایت کنیم که با برند اختصاصی از اعتبار کالای با کیفیت ایرانی در بازارهای بین‌المللی دفاع کنیم.

 گفتنی است، امروزه صادرات فرآورده‌های صنایع غذایی به عنوان صنایعی وابسته به بخش کشاورزی، نقش مهمی در ارزآوری کشور ایفا می‌کند. لذا بررسی عامل‌های کارآمد بر عرضه صادرات صنایع غذایی، امری ضروری به نظر می‌رسد.