تهران؛ کانون هماهنگی علیه تروریسم تکفیری

    نشست ۳ جانبه وزرای دفاع جمهوری اسلامی ایران، جمهوری فدراسیون روسیه و جمهوری عربی سوریه ویژه مبارزه با تروریسم در حالی عصر روز پنجشنبه (۲۰ خرداد) در تهران برگزار شد که تحولات اخیر میدانی در شهر حلب سوریه و نیز فلوجه عراق، بیانگر این واقعیت است که با یک عزم جدی و اعتقاد راسخ […]

    نشست ۳ جانبه وزرای دفاع جمهوری اسلامی ایران، جمهوری فدراسیون روسیه و جمهوری عربی سوریه ویژه مبارزه با تروریسم در حالی عصر روز پنجشنبه (۲۰ خرداد) در تهران برگزار شد که تحولات اخیر میدانی در شهر حلب سوریه و نیز فلوجه عراق، بیانگر این واقعیت است که با یک عزم جدی و اعتقاد راسخ می‌توان تروریست‌ها را نه تنها از عراق و سوریه، بلکه از تمام منطقه بیرون راند.

به گزارش مهر، این نشست راهبردی به ابتکار جمهوری اسلامی ایران و با دعوت وزیر دفاع ایران از همتایان روس و سوری خود برگزار شد. حسین‌دهقان در این نشست، با اشاره به شرایط بحرانی منطقه که ریشه در سیاست‌های توسعه طلبانه و تجاوزکارانه آمریکا، اسرائیل و برخی کشورهای حامی تروریسم دارد، گفت: ایران به عنوان لنگر ثبات و امنیت منطقه و به عنوان یکی از بزرگ‌ترین قربانیان تروریسم در دوران عمر سیاسی با برکت و عزتمندانه خود همواره با تجاوز، اشغالگری، ترور و تروریسم مقابله جدی و تمام عیار داشته و امروز هم مقابله جدی و همه‌جانبه با جریانات تروریستی، تکفیری و صهیونیستی را با هدف استقرار ثبات و امنیت در سطح منطقه و جهان یک وظیفه و رسالت انسانی می‌داند.

دهقان علاوه بر این‌که بر قربانی بودن ایران در پدیده تروریسم تأکید کرد، همچنین راهکارهایی برای جلوگیری از ادامه این پدیده در عراق، سوریه و یمن ارایه داد.

وی با تأکید بر این نکته که جمهوری اسلامی ایران همواره طرفدار مذاکره و حل بحران سوریه از طریق مذاکره سوری- سوری بوده است، تصریح کرد: ما با آتش‌بس تضمین شده‌ای که موجب تجدید قوای تروریست‌ها در این کشور نشود، موافق هستیم.

نقض آتش‌بس و واقعه «خان طومان»

در حالی که طبق توافق آمریکا و روسیه، از صبح ۱۷ اردیبهشت ماه آتش‌بس در «حلب» و اطراف آن برقرار شده بود، اما این آتش‌بس ساعاتی بیش‌تر دوام نیاورد و تروریست‌های مختلف در ائتلافی یکپارچه زیر پرچم «جبهه‌النصره» به خان‌‌طومان شهرکی در جنوب غرب حلب، حمله کردند. مسؤولیت نقض این آتش‌بس به‌طور مستقیم با آمریکا بود، زیرا این کشور باید با کنترل گروه‌های تروریستی اجازه شروع مجدد درگیری‌ها در حلب را نمی‌داد، اما با ارسال حجم زیادی از تجهیزات نظامی، گروه‌های معارض در این شهر تقویت شده و با نقض آتش‌بس دست به عملیات فراگیری علیه نیروهای مقاومت زدند؛ عملیاتی که به شهید و مجروح شدن تعدادی از مدافعان حرم از جمهوری اسلامی ایران انجامید.

تجربه برقراری و نقض آتش بس در سوریه نشان می‌دهد که گروه‌های تروریستی تکفیری به هیچ وجه به آن پایبند نیستند و از هر فرصتی برای گسترش اقدامات تروریستی استفاده خواهند کرد.

همین تجربه تلخ باعث شد تا علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان در همان ایام، با اشاره به سوءاستفاده گروه‌های تروریستی از شرایط آتش‌بس در سوریه و انجام تحرکات محدود در جنوب حلب گفت: رخداد خان‌طومان نشان داد که نگرانی‌های مطرح شده از سوی ایران کاملاً درست و متناسب با واقعیت‌های صحنه بوده و آتش‌بس صرفاً فرصتی برای بازسازی گروه‌های تروریستی از سوی دولت‌های حامی آنان خواهد بود.

وی البته یادآور شد که قطعاً ایران با متحدین خود یعنی روسیه، سوریه و حزب‌ا…، اتفاقات اخیر حلب را بی‌پاسخ نخواهد گذاشت.

آتش‌بس جامع؛ راهی برای مقابله با فریبکاری غربی‌ها و تروریست‌ها

وزیر دفاع کشورمان در نشست ۳ جانبه وزرای دفاع ایران، روسیه و سوریه با تأکید بر این‌که جمهوری اسلامی ایران راه‌حل بحران سوریه، عراق، یمن و سایر کشور‌ها و مناطق درگیر را از یک طرف مبارزه قاطع و بدون استثنا، علیه تروریست‌‌ها و انسداد کامل حمایت‌های مادی و سیاسی از آن‌ها تا مرحله ریشه‌کنی ترور و تروریسم و از طرفی ایجاد فضای امن و آرام برای تعیین سرنوشت سیاسی این کشور‌ها توسط مردم می‌داند، گفت: آتش‌بس جامع، فراهم شدن امکان امدادرسانی و اقدام بشردوستانه و به‌طور همزمان، ممانعت از تجهیز و پشتیبانی جریانات تروریستی و در عین حال اقدام قاطع نظامی بر علیه تروریست‌ها را یک اصل و گامی اولیه برای برگشت ثبات و امنیت در منطقه می‌دانیم.

اما نکته قابل تأمل دیگر در این نشست، استفاده از عنوان «مقام عالی هماهنگ کننده اقدامات سیاسی، نظامی و امنیتی ایران با روسیه و سوریه» برای علی شمخانی در اخبار اعلام شده از سوی دبیرخانه شورای عالی امنیت ملی کشورمان است که می‌تواند، نشان دهنده این مسأله باشد که ۳ کشور شرکت کننده در این نشست، تصمیمات جدی‌تر برای مقابله با تروریست‌ها و تکفیری‌ها اتخاذ کرده‌اند و باید دید در آینده تا چه میزان همکاری‌ها و هماهنگی‌های ایران، روسیه و سوره بیش‌تر خواهد شد.

مقام عالی هماهنگ ‌کننده اقدامات سیاسی، نظامی و امنیتی ایران با روسیه و سوریه، با ابراز خرسندی از دستاوردهای نشست وزرای دفاع ایران، سوریه و روسیه در تهران، گفت: همزمان با افزایش هماهنگی‌های نظامی برای مقابله با تروریسم تکفیری، فعالسازی بیش از پیش ظرفیت‌های سیاسی برای دستیابی به راهکاری فراگیر به منظور توقف جنگ و خونریزی نیز از جانب ۳ کشور پیگیری می‌شود.

از میان سخنان وزیر دفاع و دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران به روشنی می‌توان خواست و نیت جمهوری اسلامی ایران برای برقراری آتش‌بس در سوریه را دریافت کرد، اما برخلاف این نیت بشردوستانه ایران، طرف‌های غربی به همراه متحدین مرتجع عربی خود در منطقه به سرکردگی عربستان سعودی، نه تنها تصمیم مشخصی برای جلوگیری از کشتار بی‌رحمانه مردم به دست تروریست‌های تکفیری ندارند؛ بلکه با دمیدن در اختلافات قومی و مذهبی درصدد شعله ور ساختن بحران و دستیابی به اهداف شوم خود هستند.

تأکید بر حمایت از دولت و ملت سوریه

حمایت همه جانبه از سوریه توسط روسیه، در ماه‌های گذشته محل بحث بوده است و در مقاطعی، اقدامات این کشور شب‌هاتی را ایجاد می‌کرد، اما با برگزاری نشست سه جانبه وزاری دفاع ایران، روسیه و سوریه به میزبانی تهران و تأکید بر حمایت همه جانبه از ملت و دولت سوریه، به بسیاری از این شبهات پاسخ داده شد.

وزیر دفاع ایران در دیدار با وزیر دفاع سوریه با اشاره به این‌که اقدام قاطع و تمام کننده بر علیه تروریسم و استقرار صلح و ثبات در منطقه و جهان سیاست‌های اعلامی و اعلانی ایران به شمار می‌رود، گفت: براساس خواست دولت قانونی این کشور حمایت از دولت و ملت سوریه در مقابله با تروریسم را وظیفه خود می‌دانیم.

سرگیی شویگو، وزیر دفاع فدراسیون روسیه در دیدار با دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران با ابراز خرسندی از گفت‌و‌گو‌ها و هماهنگی‌های انجام شده در نشست تهران ابراز امیدواری کرد که برگزاری این اجلاس، موجب افزایش همکاری ۳ کشور در روند مقابله مؤثر با تروریسم و برقراری امنیت و ثبات پایدار در سوریه شود.

رسول‌سنایی، راد معاون سیاسی سپاه پاسداران، در گفت‌و‌گو با مهر ضمن اشاره به اهمیت برگزاری نشست ۳ جانبه، اظهار داشت: این نشست برای هماهنگی بین ۳ کشوری که در مقابله با تروریست‌ها و جریان تکفیری با هم همکاری می‌کنند، برگزار شد.

وی افزود: نشست ۳ جانبه وزرای دفاع ایران، روسیه و سوریه یک پدیده است و برای نخستین بار در این سطح برگزار می‌شود، اما یک پدیده معمول برای مجموعه‌هایی است که قرار است در یک صحنه نظامی حضور داشته باشند.

معاون سیاسی سپاه با بیان این‌که این نشست پیامدهای سازنده و خوبی داشت، گفت: این نشست به اهداف از پیش تعیین شده رسید و هر ۳ کشور با تجارب و برداشت‌هایی که از تروریست‌ها دارند، تبادل نظر کردند.

 

با مرور آن‌چه در نشست تهران گذشت، می‌توان نشست وزرای دفاع ۳ کشور ایران، روسیه و سوریه را گامی در جهت عزم جدی ۳ کشور برای مقابله با تروریسم تکفیری و حمایت همه جانبه از دولت و ملت سوریه و عراق دانست. با توجه به حضور وزیر دفاع روسیه و سوریه در این نشست راهبردی، می‌توان این نشست را نقطه عطفی در روند همکاری‌ها برای مقابله با تروریست‌های تکفیری و حامیان آن‌ها در منطقه و جهان قلمداد کرد.