برخورد پلیس با باندهای کودکان کار و خیابان

برخورد پلیس با باندهای کودکان کار و خیابان وزیر کشور از برخورد پلیس با باندهای کودکان کار و خیابانی خبر داد. به گزارش ایسنا، عبدالرضا رحمانی‌فضلی در حاشیه یکصدوبیستمین جلسه شورای اجتماعی که با موضوع (طرح ساماندهی کودکان کار) برگزار شد، اظهار کرد: موضوع در دستورکار امروز شورا، بررسی گزارش عملکرد دستگاه‌های مختلف در حوزه […]

برخورد پلیس با باندهای کودکان کار و خیابان

وزیر کشور از برخورد پلیس با باندهای کودکان کار و خیابانی خبر داد. به گزارش ایسنا، عبدالرضا رحمانی‌فضلی در حاشیه یکصدوبیستمین جلسه شورای اجتماعی که با موضوع (طرح ساماندهی کودکان کار) برگزار شد، اظهار کرد: موضوع در دستورکار امروز شورا، بررسی گزارش عملکرد دستگاه‌های مختلف در حوزه ساماندهی کودکان کاری که در خیابان‌‌ها مشغول به‌کار هستند، بود. وی ادامه داد: دو سال پیش درباره این موضوع در یک جلسه‌ای تصمیم‌گیری و مقرر شد با رویکرد ساماندهی، حفاظت و صیانت از این کودکان دستگاه‌های متولی مجموعه‌ای از اقدامات را انجام دهند. متأسفانه گزارش‌هایی که ما از کودکان کار خیابانی داریم نشان می‌دهد در وضعیت‌های نامناسب و در جاهای نامطلوبی زندگی می‌کنند. وزیر کشور تأکید کرد: باند‌‌ها و افرادی هستند که از اینها سوءاستفاده می‌کنند و نوعی استثمارشدگی درباره آنها احساس می‌شود. با ارزیابی‌های صورت گرفته مشخص شد که بخش زیادی از آنها اتباع خارجی و تعدادی از آنها نیز از هموطنان‌مان هستند. رحمانی فضلی افزود: در تصمیمات قبلی گفته بودیم که کودکان کار باید تحت حمایت‌های لازم چه از نظر حرفه‌آموزی و چه از نظر آموزش و درمان واقع شوند و کسانی هم که خانواده ندارند مورد حمایت کمیته امداد و بهزیستی قرار بگیرند. یعنی تمام عوامل و شرایط برای ساماندهی فراهم بوده است امروز در گزارش‌هایی که داده شد، روند کار مطلوب است. وی عنوان کرد: کماکان با مواردی ازجمله ورود کودکان از افغانستان و حضور آنها در خیابانها، مواجه هستیم که مقرر شد شرایط را با سفارت افغانستان در میان بگذاریم اکثر اینها غیرقانونی هستند و اگر همکاری از طرف آنها صورت بگیرد حتما باید این کودکان را ساماندهی کنیم. وزیر کشور توضیح داد: در غیر اینصورت آنها به عنوان افرادی که به صورت غیرمجاز وارد کشور شده‌اند با عدم رعایت تعهدهایی که دارند، ما مجبور می‌شویم اینها را عودت دهیم که این کار را خواهیم کرد. این به نفع آنها هم هست زیرا در شرایط نابسامان زندگی آنها به‌خصوص وقتی در دست باندهایی گرفتار شوند، بسیار بد خواهد بود. رحمانی فضلی خاطرنشان کرد: مقرر شد نیروی انتظامی با این باند‌‌ها برخورد جدی داشته باشد و قوه‌قضائیه هم هماهنگی‌های لازم را انجام دهد. شهرداری در تأمین مکان نگهداری باید تلاش بیشتری داشته باشد و بهزیستی به عنوان متولی اصلی این موضوع باید تمام هماهنگی لازم را به عمل بیاورد و استاندار تهران نیز با برگزاری جلساتی موضوع را پیگیری کند. وزیر کشور تأکید کرد: هیچ‌کدام از مردم و مسؤولان راضی نیستند تا افرادی به جای اینکه درس بخوانند و مشغول حرفه‌آموزی و یا در کنار خانواده خود باشند در خیابان‌‌‌ها باشند. به گفته وی؛ البته در گزارشی که به ما ارائه شد حدود٨٠ درصد این افراد، اتباع بیگانه هستند و امیدواریم شئونات این افراد حفظ شود و از حقوقشان صیانت و به نوعی ساماندهی شوند.

۸۲ درصد کودکان کار اتباع بیگانه هستند

عیسی فرهادی، فرماندار تهران نیز در ادامه این جلسه گفت: ۸۲ درصد کودکان کاری که تا به امروز ساماندهی شده‌اند از اتباع بیگانه هستند و ۲۰ درصد این کودکان (کودکان کار اتباع بیگانه) فاقد والدین هستند. طرح ساماندهی کودکان کار حدود ۴۰ روز است که شروع شده است. در این مدت ۳۰۶ کودک ساماندهی شده‌اند که از این تعداد ۱۰۰ کودک متکدی هستند، ۸۲ درصد اتباع بیگانه، ۵۰ درصد بی‌سواد مطلق و ۲۰ درصد فاقد والدین هستند. البته این ۲۰ درصدی که فاقد والدین هستند، از کودکان کار اتباع خارجی محسوب می‌شوند. ۵۰ درصد این کودکان در یکی از مراکز بهزیستی ساماندهی و نگهداری شده‌اند. وی بیان داشت: متولی اصلی این طرح بهزیستی است که وظیفه ساماندهی کودکان بر عهده مددجویان این سازمان است. فرماندار تهران افزود: ۱۸ درصد کودکان کاری که تا به امروز ساماندهی شده‌اند ایرانی هستند و با تصمیمی که گرفته شد قرار بر این شد که اگر این کودکان دارای خانواده باشند، خارج از نوبت تحت پوشش کمیته امداد امام‌خمینی(ره) قرار بگیرند.