بیشترین ارز دولتی به جیب کدام قطعهساز واریز شد؟ طبق مصاحبههای انجام شده بیش از ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو به دلیل نقص قطعات در پارکینگهای دو خودروساز بزرگ متوقف شدهاند و این در حالی است که دولت در یک سال گذشته سعی نموده است با اعطای تسهیلاتی چرخ صنعت قطعهسازی را به چرخش درآورد. […]
بیشترین ارز دولتی به جیب کدام قطعهساز واریز شد؟
طبق مصاحبههای انجام شده بیش از ۱۵۰ هزار دستگاه خودرو به دلیل نقص قطعات در پارکینگهای دو خودروساز بزرگ متوقف شدهاند و این در حالی است که دولت در یک سال گذشته سعی نموده است با اعطای تسهیلاتی چرخ صنعت قطعهسازی را به چرخش درآورد. طبق اطلاعات منتشر شده در ۱۵ ماه گذشته دولت به ۱۸ قطعهساز بیش از ۲۴۴ میلیون دلار ارز دولتی تخصیص داده است.
به گزارش تابناک ، در یک سال اخیر که صنعت خودروسازی ایران با تحریمهای همه جانبه آمریکا مواجه شده است بارها دولت سعی نموده است تا با دادن امتیازاتی این صنعت را از خاکستر خود بلند کند، اما هر بار تلاش دولت نتیجه آنچنانی را در بر نداشته است. آمارهای منتشر شده از سوی وزارت صنعت،معدنوتجارت بیانگر آن است که تولید انواع خودرو در پایان ربع اول سالجاری در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته حدود ۴۰٫۸ درصد کاهش داشته است. در زمینه خودروهای سواری نیز باید گفت که در سه ماهه نخست سالجاری ۱۸۴ هزار و ۴۴۳ دستگاه خودروی سواری تولید شده است که مقایسه این رقم با مدت مشابه سال گذشته بیانگر آن است که تولید خودروهایی سواری در مدت مذکور، اُفت ۵٫۴۱ درصدی داشته است.
در کنار این اُفت تولید، خبرها حکایت از آن دارد که خودروهای بسیاری در کف پارکینگهای خودروسازان به دلیل نبود قطعات متوقف شدهاند و به تجاریسازی نرسیدهاند. آمارها در مورد تعداد این خودروها متفاوت است، اما میتوان گفت: این تعداد بیش از ۱۵۰ هزار دستگاه میباشد.
همه این شرایط در حالی رقم میخورد که دولت بخشی از کمکهای خود به صنعت خودروسازی را به یک حلقه عقبتر یعنی کمک به قطعهسازان جهت چرخیدن چرخ خودروسازان انجام داده است.
به عنوان نمونه در سال گذشته ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی (رئیس این ستاد معاون اول رئیسجمهوری میباشد) مصوب کرد که چهارهزار میلیارد تومان در قالب تسهیلات ریالی و ۸۴۴ میلیون یورو نیز به عنوان تسهیلات ارزی به زنجیره خودروسازی پرداخت شود تا مشکل این صنعت با قطعهسازان به نوعی حل گردد. مجموع دو رقم در نظر گرفته شده به تومان (چهار هزار میلیارد تومان در قالب تسهیلات ریالی و ۸۴۴ میلیون یورو در قالب تسهیلات ارزی) به گفته هاشم یکهزارع مبلغی در حدود ۱۵ هزار میلیارد تومان میشود که به عنوان سرمایه در گردش قرار شد به دو خودروساز و سپس از طریق آنها به قطعهسازان پرداخت شود و طبق اظهارات صورت گرفته دولت تا اینجا چهارهزار میلیارد تومان را پرداخت کرده است. شایان ذکر است که طی روزهای اخیر نیز صحبتهایی مبنی بر نزدیک بودن پرداخت ۸۴۴ میلیون یورو به قطعهسازان مطرح شده است که از آن جمله میتوان به مصاحبه مورخه ۲۹ تیرماه ۱۳۹۸ فرشاد مقیمی، معاون امور صنایع وزارت صمت اشاره کرد. وی گفت: رئیسکل بانکمرکزی در حاشیه جلسه هفته پیش هیأت دولت، پرداخت ۸۴۴ میلیون یورو به قطعهسازان خودرو را وعده داده است.
در کنار حمایتهای بالا از صنعت خودروسازی و قطعهسازی باید گفت که طبق محاسبات انجام شده دولت از فروردین ماه سال گذشته که پرداخت ارزهای دولتی جهت واردات کالاها را آغاز کرده است تا تیرماه سالجاری بیش از ۲۴۴ میلیون دلار به ۱۸ شرکت قطعهسازی پرداخت کرده است که البته بخش اعظم این ارز دولتی به شرکت قطعهسازی کروز تعلق گرفته است.
شرکت کروز، بیش از ۹۸ میلیون دلار ارز در قالب ارزهای روپیه هند، لیر ترکیه، وون کرهجنوبی، ین ژاپن، یوان چین و یورو دریافت کرده است. شرکت کروز همان شرکتی است که در مورخه چهارمخردادماه سال۱۳۹۸ فرهاد بهنیا، سخنگوی انجمن سازندگان قطعات طی یک نشست خبری در مورد آن اظهار داشت: شرکت قطعهسازی که حدود ۸۰ درصد رسوب خودروهای ایرانخودرو و سایپا را سبب شده، شرکتی است که تاکنون بیشترین ارز ۴۲۰۰ تومانی را دریافت کرده و در ماههای اخیر بیشتر مطالبات نقدی خود را وصول کرده است. وی ادامه داد: عملکرد انحصاری این شرکت سبب شده تا سایر شرکتهای قطعهساز در معرض تعطیلی قرار بگیرند. بهنیا عنوان کرد: شنیدهها حاکیست اکنون شرکت یاد شده در حال خرید شرکتهای نیمه تعطیل قطعهسازی است، در حالی که اگر پول دارند باید جنس و قطعه به خطوط خودروسازی تزریق کند.
بعد از شرکت قطعهسازی کروز، شرکت ساپکو قرار دارد که نزدیک به ۸۰ میلیون دلار ارز ۴۲۰۰ تومانی در قالب ارزهای یورو، یوآن چین، روپیه هند، وون کرهجنوبی، ین ژاپن و ریال عمان دریافت کرده است. ایساکو، نیز ۳۲ میلیون و ۱۱۸ هزار و ۱۳۶ دلار ارز در قالب یورو، یوآن و روپیه دریافت کرده است. در رتبه چهارم بدین لحاظ، سازه گستر سایپا با ۱۲ میلیون دلار ارز دریافتی در قالب یوآن، وون و یوور قرار دارد. در جایگاههای بعدی هم سایپا آذین با دریافت ۴٫۵ میلیون دلار ارز دولتی و تولید و توزیع قطعات فرهنگ یدک اروند با دریافت ۳٫۶ میلیون دلار ارز دولتی قرار دارند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.