پایانی برای فیلترینگ کسب‌وکارهای اینترنتی

پایانی برای فیلترینگ کسب‌وکارهای اینترنتی دبیر شورای‌عالی فضای مجازی از تصمیم دولت برای جلوگیری از فیلتر شدن کسب‌وکارهای اینترنتی خبر داد و گفت: تصمیم حوزه قضایی و اجرایی کشور بر این است که از اینگونه تنبیهات جلوگیری به عمل بیاید. ابوالحسن فیروزآبادی در گفت‌و‌گو با مهر، با اشاره به دغدغه‌هایی که کسب‌وکارهای نوپای فضای مجازی […]

پایانی برای فیلترینگ کسب‌وکارهای اینترنتی

دبیر شورای‌عالی فضای مجازی از تصمیم دولت برای جلوگیری از فیلتر شدن کسب‌وکارهای اینترنتی خبر داد و گفت: تصمیم حوزه قضایی و اجرایی کشور بر این است که از اینگونه تنبیهات جلوگیری به عمل بیاید.

ابوالحسن فیروزآبادی در گفت‌و‌گو با مهر، با اشاره به دغدغه‌هایی که کسب‌وکارهای نوپای فضای مجازی با آن روبه‌رو هستند، تأکید کرد: ما سعی کردیم به تدریج دغدغه‌های کسب‌وکارهای فضای مجازی را برطرف و تسهیل کنیم.

رئیس مرکز ملی فضای مجازی با اشاره به مشکلاتی که استارت‌آپ‌‌ها در حوزه بیمه و مالیات دارند، گفت: در حوزه بیمه از حدود شش ماه پیش توافقی را با سازمان تأمین‌اجتماعی داشته‌ایم تا مشکلات این بخش کاهش یابد. در رابطه با وضعیت مالیات این کسب‌وکارها، با سازمان امور مالیاتی در حال مذاکره هستیم.

وی در مورد فیلتر شدن مقطعی، یک شبه و بدون اطلاع برخی کسب‌وکارهای اینترنتی نیز اضافه کرد: با توافقاتی که با دادستانی داریم، موضوع فیلترهای کسب‌وکارهای فضای مجازی به شدت کاهش پیدا کرده است. از سوی دیگر در خود دولت نیز تصمیماتی گرفته شد که به هیچ‌وجه دولتی‌‌‌ها نسبت به فیلتر شدن کسب‌وکارهای فضای مجازی اقدام نکنند.

فیروزآبادی افزود: در مجموع هم در حوزه قضایی و هم در حوزه اجرایی کشور، تصمیم بر این است که از تنبیهاتی اینگونه در رابطه با کسب‌وکارهای اینترنتی جلوگیری به عمل بیاید و آمار‌‌ها نیز نشان می‌دهد که اینگونه تصمیمات برای این کسب‌وکار‌‌ها به شدت کاهش پیدا کرده است.

دبیر شورای‌عالی فضای مجازی در مورد ساماندهی صدور مجوز کسب‌وکارهای فضای مجازی نیز گفت: ما می‌گوییم که برای گرفتن مجوز به کسب‌وکار‌‌ها فشار نیاورند. فعلاً بگذارند بدون مجوز هر کسب‌وکاری به فعالیت خود ادامه دهد. اگر مواردی هم بود که نیاز به کسب مجوز داشت، این موضوع در اتحادیه کسب‌وکارهای فضای مجازی تعریف شد و کسب‌وکار‌‌ها باید از آن مجوز بگیرند.

وی با تأکید بر ساماندهی تعدد مجوز کسب‌وکارهای فضای مجازی اظهار داشت: بنا داریم مطالعه مجددی درخصوص تعددی که برای دریافت مجوز فعالیت کسب‌وکارهای فضای مجازی وجود دارد، انجام دهیم. هم اکنون هم در وزارتخانه‌های صمت و بازرگانی و هم در سازمان نظام صنفی رایانه‌ای این تعدد وجود دارد و در بعضی جاها، مرزهای هم‌‌پوشان دیده می‌شود که در حال استخراج آن هستیم و اگر لازم باشد سیاست‌گذاری خواهیم داشت تا این مرز‌‌ها شفاف‌تر باشد.

——