بهبود خدمات مهندسی، در گروی فشار وزارتخانه است

مسؤولان سازمان نظام مهندسی مطرح کردند   سازمان نظام مهندسی ساختمان به عنوان یک نهاد حرفه‌ای و اعتلایی، با هدف ارتقای کیفیت ساخت ‌و ساز‌ها و رعایت مقررات و ضوابط شهرسازی در کشور تشکیل شده است. به یقین تا پیش از تأسیس این سازمان، نظم و سازماندهی مناسبی در حوزه ساختمان‌سازی کشور وجود نداشت، اما […]

مسؤولان سازمان نظام مهندسی مطرح کردند

 

سازمان نظام مهندسی ساختمان به عنوان یک نهاد حرفه‌ای و اعتلایی، با هدف ارتقای کیفیت ساخت ‌و ساز‌ها و رعایت مقررات و ضوابط شهرسازی در کشور تشکیل شده است.

به یقین تا پیش از تأسیس این سازمان، نظم و سازماندهی مناسبی در حوزه ساختمان‌سازی کشور وجود نداشت، اما بعد‌ها با تأسیس آن و تصویب قانون نظام مهندسی و کنترل ساختمان در سال ۷۴، به تدریج تحول چشم‌گیری در بخش ساخت ‌و ساز‌ها اتفاق افتاد و ارتقای کیفیت ساختمان‌ها با اجرای مقررات ملی ساختمان حاصل شد.

حال با گذشت ۲۰ سال از فعالیت سازمان نظام مهندسی ساختمان، پرسش این است که کارنامه سازمان نظام مهندسی در طول سال‌های فعالیت خود تا چه حد درخشان بوده و این نهاد حرفه‌ای چه دستاوردهایی کسب کرده و با چه نقاط ضعفی مواجه بوده است؟

در همین رابطه عضو شورای مرکزی سازمان نظام مهندسی ساختمان کشور با ارزیابی مثبت‌ و موفق از عملکرد ۲۰ ساله این سازمان گفت: با وجود تمامی موانع و سدهایی که از سال ۷۴ تا به امروز در مسیر سازمان نظام مهندسی ساختمان بوده، من کارنامه این نهاد حرفه‌ای را بسیار موفق می‌بینم.

اصغر شیراز در گفت‌وگو با ‌صما‌ در خصوص نقاط قوت این سازمان تصریح‌ کرد: با توجه به اختیاراتی که در دست سازمان نظام مهندسی بوده و توانسته آن‌‌ها را اجرایی کند، نتیجه این بوده که کیفیت در ساخت ‌و سازهای کشور بیش از ۹۰ درصد افزایش یافته و کمیت اصلاً مطرح نبوده است.

وی همچنین با ابراز امیدواری از ارتقای کیفیت ساختمان‌ها در سال‌های آتی اظهار ‌داشت: امیدواریم در سال‌های آینده نیز با جدیتی که از سوی سازمان نظام مهندسی ارایه می‌شود و در عین حال با همکاری ارگان‌های ذی‌ربط به کیفیت بالاتری از ساختمان‌ها دست یابیم.

ترویج مقررات ملی ساختمان

علاوه بر این، عضو هیأت مدیره سازمان نظام مهندسی ساختمان استان هرمزگان نیز با تأکید بر این‌که سازمان نظام مهندسی به موفقیت‌های بسیار خوبی در ایران دست یافته است، گفت: بزرگ‌‌ترین خدمت این سازمان ترویج مقررات ملی ساختمان و الزام کارفرمایان و شهرداری به رعایت مقررات ملی ساختمان در ساخت‌وساز‌ها است.

شهریار مشیری در گفت‌وگو با ‌صما‌ با بیان این مطلب درباره دستاوردهای این سازمان اظهار کرد: تا پیش از تأسیس سازمان نظام مهندسی، هیچ آیین‌نامه و مصوبه‌ای در ایران اجرا و این مسایل رعایت نمی‌شد، اما از وقتی که نظام مهندسی‌‌ها قدرت و شکل گرفتند، قوانینی نظیر آیین‌نامه ۲۸۰۰ و متمم آن، مبحث انرژی و… رواج پیدا کرد.

وی با تأکید بر این‌که پیش از تأسیس سازمان نظام مهندسی، ساختمان‌ها حتی در تهران به عنوان پایتخت با وضعیت افتضاحی ساخته می‌شدند و در شهرهای دوردست وضعیت بدتر بود، افزود: البته این سازمان می‌توانست خدمات بیش‌تری ارایه دهد که تحقق این موضوع نیز بستگی به فشار وزارت راه وشهرسازی دارد. یعنی سیاست وزارتخانه بر این مبنا باشد که به سازمان‌های استانی برای انجام این امر تأکید کند.

فقط غرضی تک شغله بود

رییس سابق سازمان نظام مهندسی استان هرمزگان درباره نقاط ضعف این سازمان اظهار داشت: در قانون آمده که رییس سازمان نظام مهندسی کشور باید تک‌شغله و تمام‌وقت در اختیار سازمان باشد، اما به غیر از مهندس غرضی که فقط در نظام مهندسی شاغل بود، آیا بقیه رؤسا بعد از وی واقعاً تک‌شغله بوده‌اند؟

وی با بیان این‌که هیچ یک از رؤسا تک‌شغله نبوده‌ و در چندین جای مختلف شاغل بوده‌اند دوشغله بودن مهندسان در کل ایران را آفت بزرگی عنوان‌کرد و گفت: حقیقت این است که دوشغله بودن هیأت مدیره و رؤسا بزرگ‌‌ترین ضعف و معضل نظام مهندسی بوده است.

مشیری با بیان این‌که تمام شاغلان در شهرداری تهران همه دارای پروانه هستند و بیرون از شهرداری هم کار می‌کنند، افزود: مثل این می‌ماند که فردی به عنوان قاضی در دادگستری شاغل باشد و در بیرون هم کار وکالت انجام و مشاوره حقوقی به متهمان بدهد، اما این در حالی است که صلاحیت قضاوت ندارد.

اشکال در صدور کارت پیمانکاری و پروانه انبوه‌سازی

عضو اسبق شورای مرکزی این مسأله را در آستانه انتخابات شورای مرکزی بسیار مهم و حساس دانست و گفت: این موارد از مشکلات و واقعیت‌های موجود در جامعه است و در حالی که در اروپا و آمریکا و ژاپن پیمانکاران فقط مهندس هستند، اما در کشور ما هر کسی با مراجعه به سازمان برنامه ‌و بودجه می‌تواند کارت پیمانکاری دریافت کند.

مشیری همچنین با انتقاد از رویکرد وزارتخانه مسکن ‌و شهرسازی وقت در هنگام اعطای پروانه انبوه‌سازی به انبوه‌سازان گفت: زمانی که مقرر شد تا پروانه انبوه‌سازی به انبوه‌سازان بدهند، وزیر وقت اعلام کرد نیازی نیست کسی که ساختمان می‌سازد، حتماً مهندس باشد.

وی با انتقاد از این سیاست‌ها و با طرح این پرسش که آیا در قرن بیست‌ویکم می‌توان تأیید کرد کسی ساختمان بسازد که مهندس نباشد افزود: آیا در حال حاضر خدمات پزشکی مثل ۱۰۰ سال قبل ارایه می‌شود که ما در صنعت ساختمان کشور بخواهیم این‌گونه عمل کنیم.

مشیری با انتقاد از این‌که پیکره دولت انرژی کافی برای حل این مشکلات نمی‌گذارند، گفت: اگر مسؤولان روی این امر انرژی و وقت کافی صرف کنند، بسیار سریع می‌توان با چند بخشنامه متوالی معضل دوشغله بودن را در کل کشور ریشه کن کرد.

این مسؤول یادآور شد: با توجه به وجود دو نوع بیمه تأمین اجتماعی و خدمات کشوری، شناسایی افراد دوشغله از طریق لیست بیمه سازمان تأمین اجتماعی و سازمان استخدامی‌های کشور امکان‌پذیر است.

 

مشیری در این راستا تعیین یک ضرب‌العجل را راهکار همه مشکلات فعلی دانست و خاطرنشان ‌کرد: با شناسایی افراد دوشغله و گرفتن پروانه‌ اشتغال و لغو پروانه آن‌‌ها و یا ناچار کردن آن‌‌ها به استعفا دادن از شغل خود و صرفاً داشتن پروانه‌، همه مشکلات موجود حل می‌شود.