بیشترین پایان‌نامه تقلبی در دانشگاه‌های غیردولتی شناسایی شد

معاون حقوقی وزیر علوم بیشترین پایان‌نامه تقلبی در دانشگاه‌های غیردولتی شناسایی شد معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: بیشترین پایان‌نامه‌های تقلبی در دانشگاه‌های آزاد اسلامی، پیام‌نور و غیردولتی‌ها شناسایی شد و دانشگاه‌های دولتی به صورت پراکنده دارای پایان‌نامه تقلبی هستند. حسین سیمایی‌صراف در گفت‌وگو با ایرنا، درباره شناسایی دانشجویان متخلف […]

معاون حقوقی وزیر علوم

بیشترین پایان‌نامه تقلبی در دانشگاه‌های غیردولتی شناسایی شد

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، گفت: بیشترین پایان‌نامه‌های تقلبی در دانشگاه‌های آزاد اسلامی، پیام‌نور و غیردولتی‌ها شناسایی شد و دانشگاه‌های دولتی به صورت پراکنده دارای پایان‌نامه تقلبی هستند.

حسین سیمایی‌صراف در گفت‌وگو با ایرنا، درباره شناسایی دانشجویان متخلف دانشگاه‌ها در تهیه پایان‌نامه تقلبی، اظهار داشت: تعداد زیادی از این افراد را همراه با محل تحصیل آنها شناسایی شدند و تنها تعدادی باقیمانده است که در حال استخراج محل تحصیلشان هستیم.

وی افزود: در مرحله بعد فهرست آنها را به دانشگاه‌های مربوطه می‌فرستیم و آنان باید برای این فارغ‌التحصیلان پرونده تخلف تشکیل داده و به هیأت‌های انتظامی ارسال کنند.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم یادآور شد: این دانشجویان بیشتر در دانشگاه‌های غیردولتی و آزاد اسلامی شناسایی شدند؛ در دانشگاه‌های دولتی می‌توان به دانشگاه پیام‌نور و به‌طور پراکنده به دانشگاه‌های دولتی اشاره کرد.

سیمایی صراف همچنین گفت: مجازات‌های تعیین شده در قانون مقابله با تقلب در مورد این دانشجویان اعمال می‌شود.

وی به برخورد با عرضه‌کنندگان پایان‌نامه اشاره و خاطرنشان کرد: پرونده عرضه‌کنندگان در دادسرای فرهنگ و رسانه مفتوح است و پلیس دادسرا در مورد این پرونده‌ها قاطعانه عمل می‌کند و بسیار جدی است؛ به همین منظور تا یک ماه آینده کیفرخواست عرضه‌کنندگان این پایان‌نامه‌ها صادر و پرونده به دادگاه می‌رود.

معاون حقوقی و امور مجلس وزارت علوم در مورد مجازات‌های در انتظار دانشجویان و عرضه‌کنندگان نیز، اظهار داشت: برخی مجازات‌ها در قانون پیشگیری و مقابله با تقلب آمده است؛ علاوه بر آن معتقدیم این مؤسسات مشمول تحصیل مال از طریق نامشروع هم هستند و قانون جزایی تحصیل مال از محل نامشروع هم شامل آنها می‌شود.

سیمایی‌صراف ادامه داد: وزارت علوم تأکید دارد برای این عرضه‌کنندگان باید اشد مجازات در نظر گرفته شود.

وی یادآور شد: دانشجویی که در رشته پزشکی با پایان‌نامه تقلبی به فکر دریافت مدرک است در واقع با آبرو، اعتبار، حیثیت، جان و اموال مردم بازی می‌کند از این‌رو به صرف قانون نباید با این افراد و عرضه‌کنندگان پایان‌نامه برخورد کرد.

معاون دانشگاه آزاد در مورد آخرین وضعیت ابلاغ آئین‌نامه پیشگیری و مقابله با تقلب، اعلام کرد که پس از برطرف کردن نقایص این آئین‌نامه هیأت دولت به زودی آن را به وزارت علوم، تحقیقات و فناوری ابلاغ می‌کند.