تلفن ثابت گران و اینترنت ارزان شد

مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات تلفن ثابت گران و اینترنت ارزان شد گروه ارتباطات-کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در جلسه خود با کاهش قیمت اینترنت و افزایش نرخ‌های تلفنی موافقت کرد. به گزارش مناقصه‌مزایده، از چندی پیش قرار بود به دنبال پیگیری‌های شرکت مخابرات ایران تعرفه‌های تلفن ثابت و همچنین قیمت واگذاری یک خط تلفن پس […]

مصوبه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات

تلفن ثابت گران و اینترنت ارزان شد

گروه ارتباطات-کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات در جلسه خود با کاهش قیمت اینترنت و افزایش نرخ‌های تلفنی موافقت کرد.

به گزارش مناقصه‌مزایده، از چندی پیش قرار بود به دنبال پیگیری‌های شرکت مخابرات ایران تعرفه‌های تلفن ثابت و همچنین قیمت واگذاری یک خط تلفن پس از دو سال و اندی کشمکش میان این شرکت و وزارت ارتباطات مورد بازنگری قرار گیرد.

بر این اساس پس از مدت‌ها با تغییر هیأت مدیره شرکت مخابرات ایران، وزیر ارتباطات از لزوم تغییر تعرفه‌های مخابراتی خبر داده و نیمه اول اردیبهشت ماه اینگونه اعلام کرد که پس از تعیین اعضای هیأت مدیره مخابرات و برگزاری جلساتی در سازمان تنظیم مقررات ارتباطات امیدواریم در یک ماه آینده تعرفه‌های جدید تلفن ثابت اعلام شود.

محمود واعظی درباره دلایل تجدیدنظر احتمالی در تعرفه‌های مخابرات اینگونه توضیح داده بود که در ماه‌های اخیر شرکت مخابرات سرمایه‌گذاری‌های خوب و مناسبی را در حوزه مخابراتی انجام داده است و فکر می‌کنیم هزینه ۳۰ ریال برای هر دقیقه مکالمه و پرداخت ۵۰۰ هزار ریال برای خرید یک خط تلفن در شرایط کنونی کم است و باید در آن تجدیدنظر شود.

جلسه کمیسیون تنظیم مقررات ارتباطات به‌خلاف روال همیشگی که روزهای یکشنبه برگزار می‌شود با توجه به تقارن با ماه مبارک رمضان، شنبه شب در مجموعه وزارت ارتباطات پیرامون تصمیم‌گیری برای کاهش نرخ اینترنت و بررسی افزایش تعرفه‌های تلفن ثابت برگزار شد.

در این جلسه که با حضور محمود‌واعظی، وزیر ارتباطات و فن‌آوری اطلاعات به عنوان رییس کمیسیون و سایر اعضا برگزار شد، درمورد نرخ‌های تلفن و اینترنت تصمیم‌گیری شد.

براساس این تصمیم‌گیری، کمیسیون تنظیم مقررات جدول‌های تعرفه‌ای را برای اینترنت و تلفن ثابت تصویب کرد که طی آن در مجموع نرخ اینترنت برای کاربر نهایی کاهش خواهد یافت.

در همین حال، نرخ‌های تلفن ثابت براساس حداقل کارکرد و نیز آبونمان و حق اتصال در مجموع افزایش خواهد یافت.

کمیسیون تنظیم مقررات در مصوبه خود بر کاهش قیمت پهنای باند اینترنت که از سوی شرکت ارتباطات زیرساخت به شرکت‌های ارایه‌کننده خدمات اینترنت توزیع می‌شود، تأکید کرد و بر این اساس مقرر شد شرکت‌های ارایه‌دهنده خدمات اینترنت قیمت اینترنت نهایی که به دست مصرف‌کننده می‌رسد را کاهش دهند.

همان‌طور که وزیر ارتباطات پیش از این احتمال ارزان شدن نرخ اینترنت حداقل تا ۱۵ درصد را اعلام کرده بود، ظاهراً این موضوع مصوب شده و اعضای حاضر در جلسه روی موافق نسبت به آن نشان داده‌اند.

تعیین نرخ برای کف قیمت بسته‌های اینترنت موبایل نیز از جمله دیگر دستور جلسات بوده که به نتیجه رسیده و نهایتاً بعد از جلسات متعدد پیرامون افزایش قیمت فروش تلفن ثابت و تعرفه‌های آن، این موضوع هم به تصویب کمیسیون مذکور رسید.

یکی از موضوعات مورد تأکید هیأت مدیره جدید شرکت مخابرات ایران افزایش ۵ برابری قیمت فروش هر خط تلفن ثابت بود که کمیسیون مذکور با چنین افزایشی موافقت نکرده است.

پیش از این از سوی هیأت مدیره جدید مخابرات مطرح شده بود که برای تأمین حداقل بخشی از هزینه‌های تأسیس یک خط تلفن ثابت، مخابرات پیشنهاد افزایش هزینه حق اتصال خط تلفن ثابت از ۵۰ به ۲۵۰ هزار تومان را ارایه کرده است اما چنین رقمی در کمیسیون مذکور مصوب نشده است.

با توجه به این‌که دامنه مصوبات زیاد بوده و افزایش و کاهش نرخ را در حوزه کلان ICT شامل می‌شود، مصوبات باید به تأیید دولت و شورای اقتصاد برسد.

کلاً می‌توان گفت که جداول تعرفه‌ای جدید در بخش تلفن ثابت با افزایش و در بخش اینترنت با کاهش مواجه شده است.

همچنین طی روزهای گذشته اخبار متعددی در زمینه کاهش تعرفه دسترسی به محتوای داخلی منتشر شده و دبیر شورای عالی فضای مجازی نیز اظهار امیدواری کرده است که تا پایان سال جاری تعرفه دسترسی به محتوای داخلی تا ۴ برابر کاهش پیدا کند. بر این اساس طبق این اظهارات آن‌چه در حال حاضر می‌توان در خصوص تعرفه‌های جدید اعلام کرد آن‌که به احتمال زیاد تعرفه‌های تلفن ثابت در برخی موارد با افزایش همراه شده و تعرفه‌های اینترنتی در بخش دسترسی به محتوای داخلی با کاهش همراه خواهد بود.

 

البته هنوز جزییات این موضوع اعلام رسمی نشده و همچنان مشخص نیست جزییات تغییرات صورت گرفته در زمینه تعرفه تلفن ثابت و اینترنت از چه قرار است.