اختلاف ۱۰۰ دلاری فروش شمش آلومینیم به تولیدکنندگان داخلی

دبیر سندیکای تولیدکنندگان آلومینیم مطرح کرد اختلاف ۱۰۰ دلاری فروش شمش آلومینیم به تولیدکنندگان داخلی دبیر سندیکای تولیدکنندگان آلومینیم درخصوص آخرین وضعیت تولیدکنندگان این صنف گفت: با توجه به تحریم‌ها و افزایش قیمت ارز و محدودیت در واردات برخی کالاهای صنایع پایین‌دستی آلومینیم، تولید این محصول افزایش پیدا کرده و بازار از رکود مطلق سال‌های […]

دبیر سندیکای تولیدکنندگان آلومینیم مطرح کرد

اختلاف ۱۰۰ دلاری فروش شمش آلومینیم به تولیدکنندگان داخلی

دبیر سندیکای تولیدکنندگان آلومینیم درخصوص آخرین وضعیت تولیدکنندگان این صنف گفت: با توجه به تحریم‌ها و افزایش قیمت ارز و محدودیت در واردات برخی کالاهای صنایع پایین‌دستی آلومینیم، تولید این محصول افزایش پیدا کرده و بازار از رکود مطلق سال‌های قبل خارج شده است. هر چند همین عوامل باعث شده که قیمت مواد اولیه افزایش پیدا کند و به صنایع پایین‌دستی فشار زیادی وارد شود.

به گزارش ایلنا، ابوالفضل رضایی افزود: ایرالکو و آلومینیم المهدی دو قطب تولید آلومینیم کشور هستند و در ماه‌های اخیر تولید شمش ایرالکو افزایش پیدا کرده اما تولید بیلت به دلیل کاهش کیفیت و سایر مشکلات فنی کم شده است. در مجموعه المهدی نیز به دلیل ضعف نظارت سازمان خصوصی‌سازی در دو سال گذشته هر روز تولید آن کاهش پیدا کرده است اکنون تولید بیلت این مجموعه کمتر از ۲۰ هزار تن شده است این محصول مواد اولیه صنایع الکترومان است و برای پروفیل‌های آلومینیمی، صنایع حمل‌ونقل، خودرو و ماشین‌سازی استفاده می‌شود این خلأ پیش آمده در بازار، باعث شده که شرکت‌ها خودشان بدون هیچ برنامه‌ریزی مشخصی به سمت تولید بیلت بروند و سرمایه در گردش و نقدینگی خود را به جای اینکه در صنعت تخصصی خودشان مصرف کنند در این بخش سرمایه‌گذاری کردند همین امر باعث شد که یک دفعه مصرف شمش آلومینیم در کشور افزایش پیدا کند.

رضایی با بیان اینکه این اتفاق باعث شد انحصارگرایی از دستان ایرالکو و المهدی خارج شود، گفت: در نگاه اول این اتفاق برای صنعت کشور میمون و مبارک بود اما عدم نظارت، برنامه‌ریزی و کاهش کیفیت در بلند مدت باعث شد که یک رقابت منفی در بازار شکل بگیرد و از همه بدتر اینکه ما در این صنعت یک برند بودیم و اکنون کیفیت تولید ما به اندازه‌ای کاهش پیدا کرده که نمی‌توانیم این محصول را صادر کنیم.

وی درخصوص صادرات آلومینیم گفت: بازار ایران نسبت به صادرات ارزش‌افزوده بیشتری برای ایرالکو دارد. بر همین اساس این شرکت تمام توان خود را برای بازار ایران گذاشته است اما به دلیل اینکه برای تأمین آلومنیا نیاز به ارز داشت بخش محدودی از تولید خود را صادر کرد البته هرگونه صادرات توسط صنایع پایین‌دستی ممنوع است. این درحالی است که تولید شمش کشور سالانه ۲۵۶ تا ۲۶۰ هزار تن است و نیاز کشور نزدیک ۳۵۰ هزار تن است.

رضایی با انتقاد از قیمت‌گذاری آلومینیم توسط ستاد تنظیم بازار گفت: این قیمت‌گذاری به گونه‌ای است که صنایع پایین‌دستی ما که مصنوعات آلومینیمی تولید می‌کنند در حال واگذاری بازار‌های صادراتی خود هستند و این در حالی است که قیمت جهانی شمش ۴۲ تا ۴۵ دلار است و ما آن را به مصرف‌کننده داخلی ۷۰ تا ۱۰۰ دلار بالاتر می‌فروشیم. جالب اینکه این عدد در شرایط عادی است و زمانی به علت کم شدن شمش در بازار، قیمت‌ها در بورس کالا ۱۰ تا ۲۰ درصد بالاتر از قیمت عرضه به فروش می‌رفت، این مدل قیمت‌گذاری به رغم اعتراضات مکتوب ما و سایر تشکل‌ها همچنان ادامه دارد و نتیجه این شده است که بازار مصنوعات آلومینیمی را در عراق به رقبای ترکیه‌ای واگذار کردیم، باید توجه داشت که اختلاف قیمت ۱۰۰ دلاری را به هیچ عنوان نمی‌توان مدیریت کرد.

رضایی درخصوص واردات گفت: با وجود آنکه گمرک آمار دقیقی از واردات پروفیل آلومینیم نمی‌دهد اما همچنان برخی با استفاده از خلاء قانونی و تحت عناوین دیگر اقدام به واردات می‌کنند در حالیکه ما به‌طور کامل نیاز داخل را تأمین می‌کنیم و اگر قیمت‌گذاری شمش واقعی شود توانایی صادرات داریم.