سرپرست وزارت آموزشوپرورش نهضت سوادآموزی را از دولتی به سمت غیردولتی حرکت دهیم سرپرست وزارت آموزشوپرورش با اشاره به اینکه سند تحول دو روح افزایش کیفیت و عدالت اجتماعی دارد، اظهار کرد: سوادآموزی بزرگسالان گام مؤثری برای خروج از حلقه فقر و افزایش عدالت اجتماعی، سلامت روانی و اجتماعی است که با سوادآموزی اتفاق میافتد. […]
سرپرست وزارت آموزشوپرورش
نهضت سوادآموزی را از دولتی به سمت غیردولتی حرکت دهیم
سرپرست وزارت آموزشوپرورش با اشاره به اینکه سند تحول دو روح افزایش کیفیت و عدالت اجتماعی دارد، اظهار کرد: سوادآموزی بزرگسالان گام مؤثری برای خروج از حلقه فقر و افزایش عدالت اجتماعی، سلامت روانی و اجتماعی است که با سوادآموزی اتفاق میافتد. به گزارش ایسنا، سیدجواد حسینی در جمع معاونان ادارات کل آموزشوپرورش نهضت سوادآموزی اظهار کرد: امروز عملکرد نهضت سوادآموزی را باهم مرور کنیم که چرا به نهضت پایبندیم و چرا بعضی معتقدند فلسفه وجودی نهضت از بین رفته است. وی در ادامه افزود: به لحاظ عملکردی استمرار فعالیت نهضت سوادآموزی به دستور امامخمینی(ره) در سال۵٨ تأسیس شد، لذا باید بعد از انجام وظایف سوادآموزی به سمت تغییر رویکرد در آموزشها برود. سرپرست وزارت آموزشوپرورش خاطرنشان کرد: توسعه مفهومی پربسامد و گسترده در ادبیات نوشتاری و گفتاری است. زمانی میگفتند توسعه منابع محور است، زمانی آن را اقتصادمحور میدانستند و بعد توسعه را تکنولوژی بنیان مطرح کردند اما امروز تجربه جهانی توسعه را انسانمحور میداند، زیرا انسان هم عامل توسعه و هم هدف توسعه است. سرپرست وزارت آموزشوپرورش اذعان کرد: از سال ١٩۵٠ این سؤال مطرح شد که چرا در برخی کشورها توسعه تحقق و در برخی کشورها هنوز توسعه تحقق پیدا نکرده است و برخی در توسعه فزایندگی و برخی کاهندگی دارند. حسینی در ادامه اضافه کرد: در دهه۵٠ میلادی علت توسعهنیافتگی را کمبود انباشت سرمایه میدانستند و در دهه ۶٠ الگوی توسعه تغییر پیدا کرد و گفته شد که کنترل جمعیت علت توسعه است اما بعد از انقلاب سبز گفته شد در کشاورزی سنتی بهرهوری رخ نمیدهد و باید در این حوزه تغییرات و توسعه بهرهورانه انجام شود. سرپرست وزارت آموزشوپرورش با بیان اینکه کمتر از یک دهه بعد و در دهه ۷۰ میلادی سرمایهگذاری حداقلی در کالاهای مصرفی مطرح شد، گفت: تا اواخر دهه ٧٠ چهار الگو برای توسعه وجود داشت و در دهه ٨٠ نهضت بازگشت به خویشتن را مطرح کردند که کشورها از ظرفیت بالقوه خود و از توانمندی انسانها استفاده نمیکنند و الگوی توسعه انسانمحور مطرح شد. وی خاطرنشان کرد: امروز در جوامع، سازمانها و نهادها میگویند؛ اگر سازمانی بهترین تجهیزات و اعتبارات را داشته باشد تا انسان بارور، فکور و خلاق نداشته باشید و منابع به سرمایه تبدیل نشود، توسعه اتفاق نخواهد افتاد. حسینی با اشاره به نظریه پیچ هرز توسعهنیافتگی، اظهار کرد: برای فرار از این پیچ باید دنده ایجاد کرد تا حرکت صورت گیرد و آن دنده انسان و منابع انسانی است. لذا زمانی که انسان به سرمایه انسانی تبدیل شد، توسعه اتفاق خواهد افتاد. وی با اشاره به اینکه در قرن بیستم و در اوج پیشرفت آمریکا؛ مقالهای مهم با عنوان «ملت در خطر» منتشر شد که میگفت: تعدادی کشور خزنده و آرام بیشترین سرمایهگذاری در آموزش را میکنند اما در آمریکا به دنبال سرمایهگذاری در منابع و جنگ هستیم و اگر غفلت کنیم از آموزش و توسعه دور میشویم. سرپرست وزارت آموزشوپرورش تصریح کرد: منابع انسانی فقط آموزشهای رسمی نیست بلکه آموزش مستمر و مادامالعمر بزرگسالان است و نهضت سوادآموزی چنین آموزشی را نشانه گرفته است و در هر مقطعی که به دنبال تولید و تبدیل منابع به سرمایه انسانی باشیم، این موضوع تعطیلبردار نیست. حسینی بابیان اینکه امروز به سواد سیاسی، امنیتی، زیستمحیطی، فناوری و رسانهای نیازمندیم، گفت: با وجود دنیای مجازی و تردد امواج نمیدانیم با فرزندانمان بهعنوان شهروندان این فضا هستند، چگونه رفتار کنیم. حسینی در ادامه با قدردانی از زحمات و تلاش همکاران در نهضت سوادآموزی، اضافه کرد: نرخ باسوادی در شهرها و روستاها افزایش و تفاوت نرخ باسوادی دختران و پسران کاهش پیدا کرده است. سرپرست وزارت آموزشوپرورش در ادامه افزود: در سال ۹۷ بیش از ۴۳۱ هزار نفر بیسواد و کمسواد تحت پوشش قرار گرفتند و باید تا سال ۱۴۰۱باسوادی سالی ۶۰۰ هزار نفر را هدفگذاری کنیم که در فرآیند سوادآموزی قرار گیرند.
این مطلب بدون برچسب می باشد.
دیدگاه بسته شده است.