خودروسازان باید مواد اولیه را به‌طور مستقیم خریداری کنند

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس خودروسازان باید مواد اولیه را به‌طور مستقیم خریداری کنند عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تأکید بر مشکلاتی که بورس با منع فولاد از معامله مستقیم برای خودروسازان ایجاد کرده است، گفت: با توجه به اینکه خودروسازان خریدار عمده فولاد به حساب می‌آیند، باید شرایطی برای […]

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس

خودروسازان باید مواد اولیه را به‌طور مستقیم خریداری کنند

عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی با تأکید بر مشکلاتی که بورس با منع فولاد از معامله مستقیم برای خودروسازان ایجاد کرده است، گفت: با توجه به اینکه خودروسازان خریدار عمده فولاد به حساب می‌آیند، باید شرایطی برای آنها فراهم کنیم که بتوانند مواد اولیه خود را به‌صورت مستقیم از فروشندگان خریداری کنند.

حمید گرمابی در گفت‌وگو با ایرنا، افزود: در صورت عرضه مواد اولیه در بازار بورس بخشی از آن سر از بازار آزاد در می‌آورد و به دست مصرف‌کننده اصلی با قیمت واقعی و مناسب قرار نمی‌گیرند.

وی اظهار داشت: کالایی که در بورس عرضه شود به دلیل افزایش تقاضا و همچنین حضور پررنگ دلالان به‌خصوص در مواردی اینچنینی که خریدار عمده برای کالایی وجود دارد، دچار افزایش قیمت خواهد شد؛ در نتیجه زمانیکه مصرف‌کننده اصلی مجبور به تأمین مواد مورد نیاز خود با قیمت بالاتر از کارخانه و توسط دلال یا واسطه‌ها شود، قیمت تمام شده تولیدات آن بالا خواهد رفت و در نهایت این افزایش قیمت تمام شده باعث افزایش در قیمت نهایی خودرو خواهد شد.

گرمابی افزود: امروزه با کم شدن ارزش پول ملی و تبدیل شدن خودرو به کالایی سرمایه‌ای و ورود دلالان به عرصه بازار خودرو و همچنین کمبود مواد اولیه، افزایش دستمزد کارگران، بالا رفتن هزینه تولید، شاهد افزایش قیمت خودرو بوده‌ایم.

نماینده مردم نیشابور در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: با توجه به اینکه برخی از خودرو‌ها مونتاژ محصولات خارجی هستند و بازگشت تحریم‌ها مجبور به خروج از کشور شده‌ است، بسیاری از خودروسازان با کمبود قطعه برای تکمیل و انجام تعهدات خود مواجه شده‌اند و این امر موجب انباشته شدن تعداد زیادی خودرو در داخل پارکینگ‌های خودروسازان شده است.

گرمابی گفت: با توجه به اینکه نگهداری از خودرو‌ها در پارکینگ شامل اشغال محوطه‌ای وسیع به همراه هزینه پارکینگ برای خودروسازان است و خودروساز برای دیرکرد تحویل خودرو باید خسارت بپردازد و همینطور باید سود مشارکت بالایی به خریداران بپردازد، اینکه گفته شود خودروسازان این خودرو‌ها را احتکار کرده‌اند به نظر به‌جز زیان، سودی برای آنها نداشته باشد.

وی افزود: این گفته‌ها صرفاً برداشت غیرواقعی از وضعیت موجود است؛ چرا که اگر خودروسازی که در روز به‌طور مثال یک‌هزار دستگاه تولید می‌کند، در عرض یک ماه ۳۰ هزار دستگاه تولید می‌کند؛ تأمین چنین فضایی برای انبار کردن این همه خودرو بسیار سخت و هزینه‌بر است؛ برای جلوگیری از این شایعات بهتر است خودروسازان به‌صورت شفاف اطلاعات کاملی در اختیار مردم قرار دهند تا اطلاعات نادرست باعث ایجاد چنین شبهاتی در جامعه نشود.

نماینده مردم نیشابور اضافه کرد: برای نمونه، خودروسازان می‌توانند با اعلام رقم تولید و یا میزان فروش در فروش‌های فوری، محدودیت‌ها را به مردم اعلام کنند.