امضای تفاهم‌نامه معدنی بین ایمیدرو و دانشگاه تهران

امضای تفاهم‌نامه معدنی بین ایمیدرو و دانشگاه تهران سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و دانشگاه تهران تفاهم‌نامه همکاری پژوهشی و آموزشی امضا کردند که براساس آن برای شکل‌گیری یک مؤسسه در این ارتباط ۵۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری می‌شود . به گزارش ایرنا، مهدی کرباسیان پس از امضای این تفاهم‌نامه گفت: […]

امضای تفاهم‌نامه معدنی بین ایمیدرو و دانشگاه تهران

سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) و دانشگاه تهران تفاهم‌نامه همکاری پژوهشی و آموزشی امضا کردند که براساس آن برای شکل‌گیری یک مؤسسه در این ارتباط ۵۰ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری می‌شود .

به گزارش ایرنا، مهدی کرباسیان پس از امضای این تفاهم‌نامه گفت: امروز سیاست‌های دولت در چارچوب اقتصاد مقاومتی دنبال می‌شود که شاخص تحقق این مهم بهره‌گیری از توانمندی و امکانات داخلی است و سازمان ایمیدرو نیز برای رشد و توسعه فعالیت‌های خود در حوزه معادن و صنایع معدنی به تازه‌‌ترین دستاوردهای پژوهشی و آموزشی در این بخش نیاز دارد.

وی خاطرنشان ساخت: بخش معادن و صنایع معدنی کشور از ظرفیت بالایی برخوردار است و برای ارتقای این مهم توانمندی دانشگاه‌ها در زمینه آموزش و پژوهش باید به خدمت گرفته شود و دانشگاه تهران می‌تواند با سازمان ایمیدرو همکاری کند.

معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: ایران در بعضی از بخش‌ها با عقب‌ماندگی تاریخی روبروست و سایه نفت روی معادن مانع از آن شده تا در این حوزه قابلیت‌های کشور محقق شود.

وی یادآورشد: واقعیت این است که معادن در گذشته چندان از دستاوردهای پژوهشی و آموزشی برخوردار نبوده و اکنون در چارچوب این تفاهم‌نامه شکل‌گیری یک مؤسسه برای فعالیت در قالب یک دوره ۱۰ ساله برنامه‌ریزی می‌شود و به آن توجه لازم صورت می‌گیرد؛ در واقع عمر این تفاهم‌نامه نیز ۱۰ سال تعیین می‌شود.

کرباسیان گفت: دانشگاه در بخش‌های اکتشافی، زمین‌شناسی، محیط‌زیست، نیروی انسانی همراه با پژوهش، آموزش و ارتقای جایگاه مدیریتی و بحث بهره‌وری در کل صنایع کشور می‌تواند نقش اثرگذاری داشته باشد.

به گفته رییس هیأت عامل ایمیدرو، ایران از نظر ذخایر اکتشافی در بخش معادن جایگاه پانزدهم را در سطح جهان به خود اختصاص داده اما از حوزه معدن در کشور استفاده کافی صورت نمی‌گیرد.

وی اضافه‌کرد: دهه آینده جهان موضوع قیمت تمام شده کالا‌ها از اهمیت بالایی برخوردار است و در جمهوری اسلامی برای رشد سطح علمی، دانش و فن‌آوری بیش از پیش باید تلاش شود و اتصال واحد‌های صنعتی و معدنی بخش خصوصی و دولتی به کانون علم و دانش که همانا دانشگاه‌ها است، تلاش جدی باید صورت گیرد.

کرباسیان گفت: همزمان با امضای این تفاهم‌نامه شکل اجرای آن در دستور کار قرار گرفته و کارگروه مشترک از سوی ایمیدرو و دانشگاه تهران نیز قرار است تا یک ماه آینده با نهایی ساختن اساس‌نامه، شکل‌گیری مؤسسه پژوهشی و آموزشی را شتاب بخشد.

وی افزود: سازمان ایمیدرو بودجه ۵۰ میلیارد ریالی این تفاهم‌نامه را از سرفصل پژوهش و آموزش سازمان اختصاص می‌دهد.

تفاهم‌نامه یادشده توسط مهدی کرباسیان رییس هیأت عامل ایمیدرو و محمودنیلی‌احمدآبادی، رییس دانشگاه تهران در محل این دانشگاه امضا شد.

 

سازمان ایمیدرو که از دستگاه‌های وابسته به وزارت صنعت، معدن و تجارت است با وجود دولتی بودن، مانند بخش خصوصی اداره می‌شود و براساس ماده ۱۷ اساس‌نامه این سازمان، ۲۵ درصد سودخالص ایمیدرو باید در بخش آموزش و پژوهش هزینه شود. بودجه این سازمان در سال ۱۳۹۲ کم‌تر از ۲۰ میلیارد ریال بود اما این رقم در سال گذشته به ۱۲۰ میلیارد ریال رسید.