هیچ کیفیتی بهتر از قیمت نیست !

هیچ کیفیتی بهتر از قیمت نیست !       در خبر‌ها آمده است که مسؤولی فرمایش کرده که کیفیت خودروها، پایین ولی قیمت‌ها گران است. البته این مسؤول محترم توجه نکرده‌اند که ما در دوره پسامدرن اجتماعی هستیم، یعنی گذشت آن روز‌ها که قیمت براساس کیفیت تعیین می‌شد و هر چیز بهتر بود قیمتش هم بیشتر، […]

هیچ کیفیتی بهتر از قیمت نیست !

      در خبر‌ها آمده است که مسؤولی فرمایش کرده که کیفیت خودروها، پایین ولی قیمت‌ها گران است. البته این مسؤول محترم توجه نکرده‌اند که ما در دوره پسامدرن اجتماعی هستیم، یعنی گذشت آن روز‌ها که قیمت براساس کیفیت تعیین می‌شد و هر چیز بهتر بود قیمتش هم بیشتر، امروزه در لبنیات روغن پالم می‌ریزند و گرانش می‌کنند، به‌جای گوجه، میوه جنگی در رب نهادینه می‌شود و گران‌تر می‌شود، آب در فیلم و سریال می‌بندند و فروشش بیشتر می‌شود. تابوت مرگ فلزی چهارچرخ می‌سازند و پول مرسدس مطالبه می‌کنند و خلاصه سر و ته هر چیزی را می‌زنند و ناجور و جور را با هم مخلوط می‌کنند و بزک دوزک را اضافات می‌کنند و در آخر سر قیمت را براساس بهترین و خالص‌‌ترین و کم غل‌وغش‌ترین، محاسبه کرده و به خلق‌ا… می‌اندازند (ببخشید می‌فروشند!) مردم مظلوم همیشه در صحنه هم باید بدون چون‌وچرا بخرند و حرفی هم نزنند که اگر خدای ناخواسته حرفی زده شود، همین کالای بنجل به‌درد نخور به قیمت مفت نیرز، کمیاب و نایاب می‌شود و صفی و ثبت‌نامی می‌گردد و بیا درستش کن !

 همین جناب عسل را ملاحظه فرمایید. آنقدر درجه یک و باکیفیت توسط کارخانجات و زیرزمین‌ها و پستو‌خانه‌ها درست می‌شود که هنگام خوردن بیشتر یاد آن شکلات‌های تافی دهه شصت چسبان چغر می‌افتی تا عسل شهد گل زنبورساز. جالب است که قیمت این پدیده نوظهور با حرکات سینوسی شکر نوسان پیدا می‌کند و اساساً هیچ ربطی به‌کار و زحمت زنبور و زنبوردار و فصل گل‌وگیاه و پرباری و کم‌بارشی ندارد !

   البته باید عرض کنم که اینجور هم نیست که هرچیزی که کم‌کیفیت می‌شود، قیمتش فزونی می‌گیرد، خیر، بسیاری از کالا‌ها هم هستند که افزایش و کاهش قیمتی آنها به‌طور مرموزی با انصاف فروشنده، میزان احتکار وارد کنند، میل مبارک فلان سلطان و ضعف و سستی بهمان سازمان عریض و طویل، رابطه عاطفی برقرار کرده و هماهنگی غریبی با جیب ملت و توان خرید خلق‌ا… برقرار می‌کند و نه به کیفیت و نه به کمیت و نه وفور و نه حتی کمبود، هیچ ربط و خطی ندارد !

 هوشنگ‌خان