۲۵۰۰ میلیارد تومان هزینه تعمیر نیروگاه‌ها شد

یک مدیر برقی خبر داد ۲۵۰۰ میلیارد تومان هزینه تعمیر نیروگاه‌ها شد براساس آخرین برآورد‌‌ها در حال حاضر ۳۰۰۰ مگاوات نیروگاه باید بازنشسته شوند، اما در شرایط فعلی به دلیل این‌که نیاز مصرف بیش‌تر از نیاز تولید است نمی‌توان این نیروگاه‌ها را از رده خارج کرد. به گزارش ایسنا، عبدالرسول‌پیش‌آهنگ، معاون راهبری تولید شرکت مادرتخصصی […]

یک مدیر برقی خبر داد

۲۵۰۰ میلیارد تومان هزینه تعمیر نیروگاه‌ها شد

براساس آخرین برآورد‌‌ها در حال حاضر ۳۰۰۰ مگاوات نیروگاه باید بازنشسته شوند، اما در شرایط فعلی به دلیل این‌که نیاز مصرف بیش‌تر از نیاز تولید است نمی‌توان این نیروگاه‌ها را از رده خارج کرد.

به گزارش ایسنا، عبدالرسول‌پیش‌آهنگ، معاون راهبری تولید شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی، در نشست خبری با بیان این‌که در حال حاضر ۵۳۴ واحد در شبکه سراسری مشغول به فعالیت هستند، گفت: از این تعداد ۱۸۰ واحد ساخت داخل است.

وی ادامه داد: شرایط تحریم برای ما به منزله‌ یک فرصت بود تا بتوانیم از استعداد‌های موجود در کشور استفاده کنیم، به‌طوری که می‌توان قاطع گفت که ۹۵ درصد تجهیزات مورد نیاز صنعت برق کشور در داخل تولید می‌شود.

معاون راهبری تولید شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی با بیان این‌که به کشورهای خاورمیانه و خاور دور نیز صادرات قطعات داریم، اظهار کرد: برخی از کشورهای خاورمیانه برای انجام تعمیرات خود قطعاتی برقی‌‌شان را به ایران می‌‌آورند.

پیش‌آهنگ در خصوص وضعیت تعمیر و نگهداری نیروگاه‌ها ادامه داد: بیش از ۷۰ درصد تعمیرات توسط بخش خصوصی و ۳۰ درصد توسط بخش دولتی انجام می‌شود.

 صددرصد تعمیرات نیروگاه‌ها انجام شده است

وی اعلام کرد: سال گذشته پیش‌بینی شد که ۹۰ هزار مگاوات تعمیرات انجام شود و اکنون باید گفت تا قبل از ۱۵ خرداد‌ماه سال جاری صددرصد تعمیرات در نیروگاه‌های سراسر کشور انجام شد.

معاون راهبری تولید شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی با بیان این‌که برای نیروگاه‌های خصوصی نیز پیش‌بینی تعمیرات انجام می‌شود، تصریح کرد: از روز اول تابستان برنامه‌ریزی برای تعمیرات نیروگاه‌ها آغاز شده و نهایتاً تا اول شهریورماه به کلیه نیروگاه‌ها ابلاغ خواهد شد.

پیش‌آهنگ با اشاره به نقش مهم و راهبردی تولید برق در کشور گفت: نیروگاه‌ها علاوه بر تولید برق نقش مهمی در ایجاد امنیت شبکه دارند، لذا باید تعمیرات به صورت یکپارچه و هماهنگ با دیسپاجینگ ملی صورت بگیرد.

وی در خصوص کیفیت و تعمیرات اظهار کرد: استاندارد قطعات باید با دقت بررسی شود به همین دلیل با دو سیستم جدید وضعیت را به‌طور کامل پایش می‌کنیم و از این طریق می‌توانیم محل عیب را به راحتی پیدا و برطرف کنیم.

معاون راهبری تولید شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی با بیان این‌که برای ۹۰ هزار مگاوات تعمیرات سال گذشته حدود ۲۵۰۰ میلیارد تومان هزینه شد، ادامه داد: ۲۰ درصد از این مبلغ هزینه دستمزد و مابقی صرف قطعات شده است.

پیش‌آهنگ اظهار کرد: برای انجام تعمیرات پارامترهای گوناگونی مدنظر قرار می‌گیرد که یکی از این پارامتر‌‌ها مسأله سوخت مصرفی نیروگاه‌ها است، چرا که سوخت مایع ۱٫۵ برابر موجب افزایش تعمیرات می‌شود.

به گفته وی برای انجام تعمیرات علاوه بر تأمین قطعات باید کارگاه‌های تعمیراتی نیز آماده باشد که در حال حاضر بزرگ‌‌‌ترین کارگاه‌های تعمیراتی در شهریار و کرج واقع شده است.

معاون راهبری تولید شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی با بیان این‌که نیروگاه‌های برق آبی، انرژی اتمی و حرارتی ۵۱ هزار مگاوات برق تأمین می‌کند، گفت: براساس پیش‌بینی‌های صورت گرفته برای فصل تابستان میزان مصرف ۲۰۰۰ مگاوات بیش‌تر از میزان تولید است، لذا انتظار می‌رود که صنایع، کشاورزان و مشترکان خانگی مدیریت مصرف را پیشه کنند.

پیش‌آهنگ با بیان این‌که در شب ۱۰۰۰ مگاوات میزان مصرف برق بیش‌تر از روز است، تصریح کرد: حدود ۳۰ درصد از مصرف برق در کشور مربوط به سرمایش می‌شود به همین دلیل خواسته ما از مردم بهره‌وری در مصرف است.

وی رتبه شبکه برق ایران را از لحاظ تعداد واحد‌های تولیدی در خاورمیانه اول و در دنیا ۱۴ عنوان کرد و گفت: ۵۳۴ واحد حرارتی در سراسر کشور وظیفه تأمین و تولید برق را برعهده دارند که ۳۸ درصد مربوط به بخش دولتی و ۶۲ درصد مربوط به واحد‌های خصوصی است.

معاون راهبری تولید شرکت مادرتخصصی تولید نیروی برق حرارتی ادامه داد: کل واحد‌های دولتی ۲۰۴ واحد و واحد‌های خصوصی ۳۳۰ واحد است.

پیش‌آهنگ با بیان این‌که در حال حاضر ظرفیت نصب شده شبکه برق کشور ۷۴ هزار مگاوات است، تصریح کرد: ۱۲هزار مگاوات مربوط به واحد‌های برق آبی، ۱۰۰۰ مگاوات انرژی‌های اتمی و نو، ۵۵ هزار و ۷۱۸ مگاوات مربوط به واحد‌های حرارتی است.

 

وی راندمان نیروگاه‌های حرارتی را ۳۷.۷ درصد دانست و افزود: علت راندمان پایین نیروگاه‌های حرارتی استفاده از واحد‌هایی با عمر ۵۵ سال است که باید تاکنون بازنشسته می‌شدند، اما همچنان در مدار تولید قرار دارند.